Citat:
Ursprungligen postat av CosmicObserver
Att du inte har några skäl till att tro att de existerar förstår jag. Frågan är av vilka skäl du väljer att tro att de inte existera sådana fenomen. Varför valde du att skriva i tråden? Av vilka skäl vill du få din röst hörd och varför skall folk lyssna på det du säger angående ämnet? Hur mycket tid har du lagt åt till att få svar på de frågor som ställs här i tråden eller det som berör ämnet?
Att du inte finner skäl till att lägga ner tid på att söka sådana svar förstår jag, men varför väljer du att yttra dig angående det? Varför är det värt nog att lägga tid på?
Du skrev tidigare att du är medveten om att du kan ha fel och att du har det ofta. Nu vet jag inte hur du definierar ofta, men det kan grunda sig i att du för åsikter trots att du saknar kunskap inom ämnet. Det finns ju faktiskt inget behov att välja vilken sida man står på innan saken är bevisad... knappt då heller för den delen.
Vi har en väldigt bra förståelse av universums mest fundamentala byggstenar och hur dessa interagerar med varandra och allt vi kan se, höra, känna, lukta och smaka består av dessa byggstenar.
Om du kan se, höra, lukta, smaka eller ta på ett spöke, demon, tomte eller troll så måste den interagera elektromagnetiskt och om den gör det så kan vi bygga maskiner för att mäta det.
Vi vet att det inte finns några spöken, demoner och vi vet att det inte finns liv efter döden, för vi vet hur våra beståndsdelar fungerar och vad som händer med dem när vi dör.
Hypotesen om spöken och demoner kräver magi, och sådana påståenden kräver väldigt övertygande bevis och "vittnesuppgifter" från illitterata, troende och outbildade Hilda, 58, duger icke!