2013-04-06, 16:59
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
För att jag är rent medvetande, ofött, oskapat. "Gud" är den skapande agenten, jag är innan skapelsen.

Du är innan Gud alltså?
2013-04-06, 17:00
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finalswe
Så organet Hjärtat har ingenting med själen och medvetandet att göra då?

Hjärtat är centrum, där Gud (Översjälen) och själen finns...
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-04-06 kl. 17:03.
2013-04-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Jasså, vad händer då med människor som genomgår en hjärttransplantation?
2013-04-06, 17:19
Medlem
adequates avatar
Citat:
För att jag är rent medvetande, ofött, oskapat. "Gud" är den skapande agenten, jag är innan skapelsen.
Medvetande är visserligen den skapande kraften, så att säga.
2013-04-06, 17:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och ditt underlag/dina belägg för denna bhakti-symbolism .... som på köpet är picklad i hitta-på retorik .... är?

En bok .... argumentationsfel ..... och 'auktoritativa' argument som vanligt?
2013-04-06, 18:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Och någon med ett mekaniskt hjärta, den personen är vad? En zombie?
2013-04-06, 18:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du är innan Gud alltså?

Rätt uppfattat.

Självklart menar jag inte denna kroppen eller de sinnen den har. Jag är varken eller. Jag är ingenting. Min guru Nisargadatta Maharaj:

Nisargadatta also predicates the radical idea that there is no such thing as a "doer". According to him and other teachers of Vedanta, since our true nature or identity is not the mind, is not the body, but the witness of the mind and body, we, as pure awareness, do nothing. The mind and body act of their own accord, and we are the witness of them, though the mind often thinks it acts. This false idea (that the mind is the self) is what keeps us from recognizing our Self. Nisargadatta cautions:

'"The life force [prana] and the mind are operating [of their own accord], but the mind will tempt you to believe that it is "you". Therefore understand always that you are the timeless spaceless witness. And even if the mind tells you that you are the one who is acting, don't believe the mind. [...] The apparatus [mind, body] which is functioning has come upon your original essense, but you are not that apparatus."

When asked about his biographical details, Maharaj used to say that "I was never born". For him, the essence of his being is eternal, pure and ever free awareness which is not confined to a specific body-mind.

Du sitter jävligt hårt fast i ditt mind och i dina uppfattningar om dig själv och din gud. Du har inte ens tagit första steget bort från ditt ego. Du tror att du finns som en specifik enhet. Du misstar dig.
Senast redigerad av proconsul 2013-04-06 kl. 18:25.
2013-04-06, 18:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Så människor som gör en hjärttransplantation byter själ?

Edit: såg att frågan redan ställts.
2013-04-06, 18:29
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Grishjärtan är väl på g? Lyckostgris som var dömd till att förbränna dålig karma för att sedan helt plötsligt bli en människa och rent teoretiskt kunna skippa minst ett liv för att återförena sig med "översjälen" om man ska tro på DoÅs syn på saken.
2013-04-07, 00:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

DailyTech - 10,000 RPM Artificial heart with no pulse

Popular Science described the artificial heart, which doesn't resemble an organic heart by any means. Currently, 50 calves and three humans are using the pump, which completely replaces their natural hearts.
2013-04-07, 21:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Oj, inga svar på var själen tar vägen när man skaffar sig ett mekaniskt hjärta? Underligt det...
2013-04-07, 21:50
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Så människor som gör en hjärttransplantation byter själ?

Edit: såg att frågan redan ställts.

Till en viss del gör de faktiskt det, om man nu med själ menar personlighet. Minns en tjej i U.S.A som fick ett nytt hjärta från en man. Efter transplantationen märkte hon att hon satt och beundrade blondiner med stora bröst trots att hon aldrig hade tittat på tjejer innan och hon körde automatiskt in till KFC trots att hon hatade kyckling.

När hon sen sökte upp föräldrarna till donatorn så bekräftade de att han älskade KFC och alltid varit svag för blondiner. Det stod i Aftonbladet för kanske 15 år sedan men det är väl vetenskapligt bevisat att vi har minnen i kanske alla organ på kroppen. Dagmaskar (tror jag att det är) som har hjärnan längs fram, kommer ihåg saker, även om man kapar av hjärnan och sen när den därefter bygger upp en ny hjärna så kommer den nya hjärnan ihåg saker som den gamla hjärnan hade lärt sig; typ betingelser alla Pavlovs hund.

Googlade efter jag skrev det här och hittade direkt storyn om kvinnan lite annorlunda berättad, samt andra liknande fall.

http://theophanes.hubpages.com/hub/Cellular-Memories-in-Organ-Transplant-Recipients

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in