Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Föroreningarna i borrhålen är för vissa ämnen större runt år 0 än vad de var ända fram till den industriella revolutionen.
Det var en mycket stor kollaps från toppen under antiken, men kollapsen var förstås utdragen. Vad man än väljer att undersöka ser man mer eller mindre exakt samma sak. Antalet vrak i Medelhavet minskar exempelvis ganska abrupt från år 0 och framåt i tiden.
Det låter märkligt, med tanke på att romarriket fortsatte att expandera långt efter tiden kring Kristi födelse. Antalet vrak och halten av bly i istäcket borde väl snarare ha varit större på 100-talet e.kr. än 100 år dessförinnan. Men jag får erkänna att jag inte är något vidare insatt i materialet som du hänvisar till, så jag nöjer mig med att inta en försiktigt skeptisk hållning* till de påståendena.
När det gäller antiken kontra medeltiden så finns det dock studier som har påvisat föroreningar från högmedeltiden och framåt:
Citat:
Atmospheric pollution of heavy metals
has a very long history, and since metals accumulate in
the environment, understanding of present-day pollution
conditionsrequiresknowledgeofpastatmosphericdeposi tion.
We use analyses of lead concentrations and stable lead
isotopes of annually laminated sediments
from four lakes in northern Sweden to provide
a decadal record of atmospheric lead pollution for the last
3000 years. There is a clear signal in the sediments of
airborne pollution from Greek and Roman cultures 2000 years
ago, followed by a period of “clean” conditions 400 -900
A.D. From 900 A.D. there was a conspicuous, permanent
increase in atmospheric lead pollution fallout. The
sediments reveal peaks in atmospheric lead pollution at
1200 and 1530 A.D. comparable to present-day levels. These
peaks match the history of metal production in Europe.
This study indicates that the contemporary atmospheric
pollution climate in northern Europe was established
in Medieval time, rather than in the Industrial period.
Atmospheric lead pollution deposition did not, when seen
in a historical perspective, increase as much as usually
assumed with the Industrial Revolution (1800 A.D.)
Se källa
*Inte minst med hänsyn till att Kina periodvis uppnådde en proto-industriell nivå med masstillverkning av div. varor som bör ha varit lika storskalig eller t.o.m. större än romarnas.
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Sedan är Harrysson partisk i den mån att han tagit sig något slags uppdrag att "motarbeta myten" och därför på ett överdrivet sätt hela tiden försöker lyfta fram hur fantastisk medeltiden var. Men man kommer inte ifrån att mycket av det som gjordes då: gjordes redan tusen år tidigare: medeltiden, med vissa undantag är ett utslag av såkallade incremental innovations: det vill säga långsam utveckling av befintlig teknik, snarare än det banbrytande.
Det förstnämnda är en relevant invändning som jag delvis delar; Harrison bagatelliserar det västromerska rikets sammanbrott och ignorerar konsekvent dess negativa följder. Det är vidare riktigt att medeltida uppfinningar och upptäckter regelmässigt hade äldre förlagor. Dock skulle man kunna säga detsamma om romarnas uppfinningar; de var förbättringar och implementeringar av ännu äldre teknologi (vilket är givet om man applicerar ett dialektiskt perspektiv på utvecklingen)
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Ett problem, som jag ser det, med framställningen av medeltiden vs Romerska riket är att det framförallt är eliten i städerna som gestaltas under romersk tid, och fattiga livegna bönder under medeltiden. Det blir lite som att jämföra en Porsche med en Lada.
Skildringarna och jämförelserna mellan de olika perioderna brukar vara så skeva de någonsin kan bli. Det är självklart att medeltiden (även hög- och senmedeltiden) framstår som en mörk jämmerdal när populärkulturen lyfter fram livegna bönder på en engelsk leråker i kontrast till förmögna patriciers idylliska tillvaro i Kampanien. Att ställa medeltida adelsmäns och förmögna borgares liv i sus och dus mot romerska latifundierslavar eller livegna
coloni har mig veterligen sällan eller aldrig gjorts...
Citat:
Ursprungligen postat av Goseigen
Men det finns ju arkeologiska lämningar vilka förändras. Keramiken förändras och blir mer primitiv, och folk slutar använda sig av tegeltak, exempelvis.
Vissa saker går att mäta utan texter.
Detta gäller för delar av det romerska riket (inte minst Brittiska öarna), men inte överallt. Romarrikets sammanbrott innebar inte (annat än i ett fåtal undantagsfall) att kunskap och teknologi gick förlorat för mänskligheten, utan att de begränsades och blev mer småskaliga. Pga den traditionella fixeringen vid Västeuropa i allmänhet och Brittiska öarna i synnerhet har man dock fått ett skevt perspektiv på den civilisatoriska tillbakagången under "den mörka tidsåldern" (Dark ages). Brittiska öarna drabbades mycket hårt av det västra rikets sammanbrott, men det säger inget om förhållandena i t.ex. Anatolien eller de delar av Italien som hamnade under den Östromerske kejsarens kontroll.
Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
Du får gärna ge några exempel som visar på att Engelsmännen skulle varit mer civiliserade än Nordmännen på den tiden, jag kan själv inte komma på några.
England genomgick en rasande snabb utveckling mellan 700-1000. På 300 år svetsades primitiva anglosaxiska småriken samman till ett enat engelskt rike med fungerande skatteuppbörd, administration, skriven lagsamling, kloster, kyrkor och mot slutet av perioden monumentalarkitektur i form av katedraler. Å andra sidan verkade vikingarnas invasioner i mångt och mycket som en katalysator för det engelska riksedandet, och det skandinaviska styret under Danelagen blev snabbt mer utvecklat än de skandinaviska ursprungssamhällena.