2010-11-03, 23:19
Medlem
smellslikes avatar
Enligt mig är Stockholm skönast! Bra blandning av storstad och natur vilket jag gillar skarpt. Kan dock förstå att många tycker illa om Stockholm med tanke på hur raka Stockholmare är, finns ingen falsk vänlighet i Stockholm som det finns i många andra städer vilket jag tycker är skönt, avskyr människor som är skit trevliga mot någon sen vänder ryggen och säger "vilken jävla idiot" som jag upplevt i många andra städer. Plus så är ju Stockholmsskärgård bland det vackraste som finns på jorden. Tunnelbana som underlättar resandet, diverse stora sport/kultur evenemang, och sköna människor (om man bemöter dom på rätt sätt) är ju bara några få exempel på vad som gör Stockholm underbart. Såg att någon skrev Helsingborg och Linköping och det är ju bara att hålla med, super trevliga städer enligt mig även Uppsala är en härlig stad. Jag är lite nyfiken på vad som finns i norra Sverige eftersom jag tragiskt nog aldrig vart så långt upp, har hört att Luleå ska vara riktigt härligt, någon som har några erfarenheter av städerna i norr att dela med sig?
Citera
2010-11-03, 23:23
Bannlyst
Nu är jag redan outad så jag kan väl svara trots allt.

Det är svårt att tala om städer men man kan tala om städer som erbjuder trevliga områden och vars invånare är trevliga.

Lund är en trevlig stad, framförallt om man är ung och student eller åtminstone har studentleg.
Lite kriminalitet, fin arkitektur och gång eller cykelavstånd till det mesta.
Invånarna är bildade och ja vad ska man kalla det "medvetna" kanske i brist på ett bättre ord.
Bäst bor man i Tuna eller Proffessorstan men det finns en del trevliga villor på Papegojlyckan.
Fina gathus finns det också i Lunds kulturkvarter.

En annan stad jag gillar är Helsingborg som bjuder på en del pärlor.
Staden ligger otroligt vackert och bor man norr om Helsingborg längs med stranden så är det svårslaget.
- för att det i Helsingborg finns en del ghetton med allt vad det innebär.

Annars gillar jag kommuner som Vellinge och Lomma.

Ett havsnära läge i Bjärred, Habo ljung, Lomma eller Falsterbo är helt fantastiskt. Invånarna är till stor del akademiker och kommunernas invånare är välmående. Kommunerna har inga ghetton och är mycket lugna. Dessutom erbjuder de fina natur. Generellt gäller ju närmare vattnet desto bättre.

Vikhög och Barsebäck är också trevliga ställen men de ligger lite avlägset.
Senast redigerad av oehae 2010-11-03 kl. 23:27.
Citera
2010-11-04, 00:54
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Åh, det är en svår fråga.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm samt majoriteten av släkten bor här och i GBG.

Jag har personligen aldrig riktigt bott i någon annan stad än Stockholm men ändå besökt relativt många städer. Vad som slår mig är att människor är i överlag väldigt trevliga. Man får lätt kontakt med människor och det går att "vardagsskoja" lite grann.

Medans i mitt älskade Stockholm så är människor oerhört kalla. Jag vet inte om den tesen stämmer in på alla människor här, men det känns som det är så svårt att bara få en en syl i vädret ute på krogen. Det är någon slags elitbubbla som är uppbyggt på svagt såpvatten. Alla går runt och låtsats som det dem gör är oerhört viktigt.

Men det som gör att jag älskar Stockholm är utbudet på aktiviteter som finns. Om jag känner för att gå på teater så är det möjligt. Eller om man inte vill se en blockbuster utan en smalfilm så finns chansen till det också. Sen att det är så underbart att bara vandra runt. Från gamla stan till östermalm. Bara gå runt och titta. Ibland undrar jag då om jag någonsin kommer kunna bo i någon annan stad än denna.

Men där kliver Göteborg in i bilden. Jag har alltid haft något förakt mot GBG. Jag vet då inte varför egentligen. Men staden verkar vara lite grann som Stockholm. Det finns mycket att se och göra, vilket jag tycker är viktigt. Där den sticker ut från STHLM verkar vara att människor faktist kan vara trevliga mot varandra utan en bakliggande anledning till det. Samt att den där kusten verkar smålockande också..

Någon kanske kan gå in och bekräfta mina teser här..

Men någon annan stad än dessa två? Högst tveksamt..
Citera
2010-11-04, 10:08
Moderator
rotadents avatar
Omotiverade listinlägg raderade. De som inte motiverar sitt svar kan räkna med att det försvinner, det här ska inte bli en listtråd.

//Mod
Citera
2010-11-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.Leotardo
Åh, det är en svår fråga.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm samt majoriteten av släkten bor här och i GBG.

Jag har personligen aldrig riktigt bott i någon annan stad än Stockholm men ändå besökt relativt många städer. Vad som slår mig är att människor är i överlag väldigt trevliga. Man får lätt kontakt med människor och det går att "vardagsskoja" lite grann.

Medans i mitt älskade Stockholm så är människor oerhört kalla. Jag vet inte om den tesen stämmer in på alla människor här, men det känns som det är så svårt att bara få en en syl i vädret ute på krogen. Det är någon slags elitbubbla som är uppbyggt på svagt såpvatten. Alla går runt och låtsats som det dem gör är oerhört viktigt.

Men det som gör att jag älskar Stockholm är utbudet på aktiviteter som finns. Om jag känner för att gå på teater så är det möjligt. Eller om man inte vill se en blockbuster utan en smalfilm så finns chansen till det också. Sen att det är så underbart att bara vandra runt. Från gamla stan till östermalm. Bara gå runt och titta. Ibland undrar jag då om jag någonsin kommer kunna bo i någon annan stad än denna.

Men där kliver Göteborg in i bilden. Jag har alltid haft något förakt mot GBG. Jag vet då inte varför egentligen. Men staden verkar vara lite grann som Stockholm. Det finns mycket att se och göra, vilket jag tycker är viktigt. Där den sticker ut från STHLM verkar vara att människor faktist kan vara trevliga mot varandra utan en bakliggande anledning till det. Samt att den där kusten verkar smålockande också..

Någon kanske kan gå in och bekräfta mina teser här..

Men någon annan stad än dessa två? Högst tveksamt..

Så sant! Människorna i Götet känns lättsamma och flytande medan stockholmare (fördomar) känns grupperade och stela! Göteborg känns lugnare än de stressiga Stockholm plus att spårvagn är trevligare än tunnelbana.

Vad har Stockholm för viktigt som inte Göteborg har? Förutom riksdagen och slottet.
Citera
2010-11-04, 11:54
Medlem
Sittkissares avatar
Nu har jag ju inte varit i alla städer i Sverige. Men jag skulle nog vilja säga Uppsala. En väldigt vacker stad. Den är lagom stor. Även om jag gillar storstäder, alltså riktiga storstäder, så finns det ingen riktig storstad i Sverige, så då känner jag att en lagom stor stad är det bästa inom Sverige. Man slipper det där patetiska storstadssyndromet som sthlm har. Sånna som tror att de lever i en världsmetropol fanns det inte är mer än en småstad internationellt sett. Då känns det bäst att vara i en lagom stor svensk stad där man slipper det synsättet. Väldigt nära till resten av jorden (Arlanda). Och tja....finns inte så mkt mer att säga kanske? Svårt att säga allt för mkt bra om någon svensk stad.

Jag gillar även Kiruna till viss del. Verkar rätt tråkigt och så. Men naturen runt kiruna är helt underbar. Vägen mellan Kiruna och Narvik är bland det vackraste jag har sett. Dessutom är det en viss frihetskänsla där uppe i nordligaste norr. Får känslan av att folk inte bryr sig lika mkt om allt sånt där fjant som folk bryr sig om här nere.
Citera
2010-11-10, 13:18
Bannlyst
Facit.
http://www.gp.se/ekonomi/1.487609-goteborg-bast-att-bo-i
Citat:
Göteborg bäst att bo i
Göteborg är bäst att bo i och toppar listan följd av Halmstad och Stockholm, enligt årets Förtroendebarometern från TNS SIFO.

Vilka städer verkar bra att bo i ? Årets barometer placerar Göteborg i topp.

Topp 3:
1. Göteborg.
2. Halmstad.
3. Stockholm

- Göteborg är populäraste stad bland alla åldersgrupper, konstaterar Toivo Sjörén, SIFO, som presenterade undersökningen.
Citera
2010-11-10, 13:29
Medlem
spajdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subfusion
Facit.
http://www.gp.se/ekonomi/1.487609-goteborg-bast-att-bo-i

Otippat att Göteborg skulle rankas högst. Det är något lustigt med Göteborgare som jag upplever det.
Allt i Göteborg är så jävla bra. Det finns inget negativt.
Man kan bo ovanpå en bowlinghall, precis bredvid ett reningsverk med en skolgård utanför sovrumsfönstret, allt är bara så jävla mycket bättre än i Stockholm.
- Huset brinner? Inga problem, Göteborg är så jävla bra!
- Rånmord i grannhuset? Måste vara en stockholmare. Fan vad vi är bra!
osv osv
Citera
2010-11-10, 13:34
Medlem
Jonblunds avatar
Eftersom mer av allt finns söderut så blir mitt svar Malmö eller Helsingborg. Båda städerna kan betraktas som förstäder till Köpenhamn. Det är inga problem att besöka Hamburg över dagen. Berlin, Amsterdam, London, Paris mfl. når du på under två timmar med flyg.
Citera
2013-04-01, 21:38
Bannlyst
Stockholm lätt! Otroligt vacker stad på sommaren, Hammarby Sjöstad är ett projekt där man verkligen lagt ner både hjärna och hjärta!

Hur kunde den här tråden dö ut förressten när den andra är så extremt lång?
Citera
2013-04-01, 23:21
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellslike
Jag är lite nyfiken på vad som finns i norra Sverige eftersom jag tragiskt nog aldrig vart så långt upp, har hört att Luleå ska vara riktigt härligt, någon som har några erfarenheter av städerna i norr att dela med sig?

Kan dela med mig lite erfarenheter om min hemstad Sundsvall.

Till att börja med är det en relativt sömnig ort där de tyngre industrierna för närvarande präglar staden. Utelivet är magert, men inom idrotten är utbudet omfattande (GIF Sundsvall, Timrå IK, Sundsvall Dragons, Granlo osv. Möjligheterna till shopping är ljusa i och med Birsta City som är Norrlands största handelsplats. Och förhoppningsvis kommer den nya bron över fjädern och den nybyggda E4-sträckan söder om staden påverka trafiksituationen positivt, och dels ge staden ett estetiskt lyft (bron).

Personligen anser jag att Lund utan större konkurrens är den mest optimala staden med kombinationen av trivsamt klimat, ungdomlig och bildade invånare, hyfsat utbud av det mesta, vacker arkitektur, relativt få invandrare och naturligtvis närheten till kontinenten som motivering.

-
Citera
2013-04-02, 13:19
Medlem
Volvo744s avatar
Jag skulle vilja nominera Varberg, perfekt om man inte vill bo i en storstad men ändå ha nära till det mesta. Du har GBG bara 30-40 min bort och kan antingen hoppa på e6an eller tåget för att ta dig dit. Finns färjförbindelse till Danmark också.
Vacker kustnära natur och långa fina stränder, gillar man surfing så blir det inte bättre. Fina byggnader såsom fästningen, kallbadhuset, kusthotellet och även en levande stadskärna.

På sommaren så är staden full med diverse turister och fagra flickor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in