2013-03-21, 00:33
Medlem
MrInks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Jag skulle gärna gått om det inte hade varit för att jag jobbar
Jag kanske går dit. Ska operera mig torsdag och vet inte i vilket skick jag är i på fredag. Kanske jobbar, kanske ligger hemma och har ont...kanske går på rättegången?
Citera
2013-03-21, 13:22
Medlem
Sokkos avatar
Det verkar inte vara mycket mer som blir offentligt. X antal nya foton, som i mina ögon ser identiska ut...

http://img201.imageshack.us/img201/8580/frunderskningsprotokoll.pdf
Citera
2013-03-22, 13:55
Medlem
Tomtemasks avatar
Rättegången pågår: https://www.realisten.se/2013/03/07/john-svahlstedt-atalas-for-valdtakt-mot-barn/
Citera
2013-03-28, 14:50
Medlem
beerklunkers avatar
http://db2.stb.s-msn.com/i/22/B93115482CFD746F7394150DF646B.jpg
En ny bild på Södermannen från rättegången.
Citera
2013-03-30, 15:16
Medlem
Hej!

Detta har säkert nämnts innan men kan faktiskt inte hitta info varken på fb eller google.... men är det någon som vet VAR på Södermalm han gjorde sina gärningar? Adresser dvs...?

Tack på förhand
/Jojje
Citera
2013-03-30, 16:05
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej!

Detta har säkert nämnts innan men kan faktiskt inte hitta info varken på fb eller google.... men är det någon som vet VAR på Södermalm han gjorde sina gärningar? Adresser dvs...?

Tack på förhand
/Jojje

Jag har sett listor på adresserna.
Jag kommer dock inte ihåg varifrån
Det kan ha varit så att det var från domen som finns i tråden för att ladda ner.
Så leta upp domen i tråden så hittar du säkert adresserna där!
Citera
2013-04-01, 02:08
Medlem
I serien "brottsplats sverige" Så tror jag att de säger de exakta adresserna.
Mycket bra filmat avsnitt för övrigt.
Citera
2013-04-09, 11:11
Medlem
sanctissimuss avatar
Södermannen får fyra års fängelse

expressen
Citera
2013-04-09, 11:11
Medlem
MrInks avatar
http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/65-aring-domd-till-fangelse-for-upprepade-samlag-med-14-aring/

Attunda tingsrätt har idag dömt en 65-årig man för att ha haft flera samlag med en flicka när hon var endast 14 år gammal. Mannen har också dömts för att han, efter att hon fyllt 15 år, betalat henne för flera samlag genom att låta henne röka cannabis som han tillhandahållit. Han döms även för narkotikabrott. Påföljden har bestämts till fängelse i fyra år. Mannen ska betala skadestånd till flickan med 160.000 kr.

Samlagen ägde rum i mannens bostad, en husvagn uppställd på en campingplats. Mannen medgav vid rättegången att han hade haft samlag med flickan men påstod att det skett först efter att flickan hade fyllt 15 år. Flickan berättade dock att hon och mannen hade flera samlag med varandra innan hon fyllde 15 år och att hon hade upplyst mannen om att hon var 14 år. Tingsrätten har kommit fram till att det är bevisat att de hade flera samlag med varandra när flickan var 14 år gammal. Mannen tvingade inte till sig samlagen men eftersom flickan inte hade fyllt 15 år gjorde han sig skyldig till brott. Tingsrätten betecknar gärningarna som våldtäkt mot barn.

Mannen har också dömts för köp av sexuell handling av barn. Han fortsatte att ha samlag med flickan efter att hon fyllt 15 år och som ersättning för det lät han henne röka marijuana. Eftersom flickan då var yngre än 18 år gjorde mannen sig skyldig till köp av sexuell handling av barn. Flickan hade besökt mannen för att få röka marijuana. Mannen hade sagt att ”röka” inte kan köpas för pengar och att de skulle byta marijuana mot sex. Sedan flickan rökt marijuana hade de samlag. Åtalet gällde i första hand våldtäkt och i andra hand köp av sexuell handling av barn. Åklagaren påstod i första hand att mannen genomfört samlagen med flickan genom att otillbörligt utnyttja att hon befann sig i ett hjälplöst tillstånd på grund av narkotikapåverkan. Tingsrätten har inte funnit styrkt att flickan var så påverkad av narkotika att hon var i ett sådant hjälplöst tillstånd som krävs för att mannen ska kunna dömas för våldtäkt. Däremot har mannen dömts för att han ersatt henne för samlagen genom att låta henne röka marijuana, dvs. för köp av sexuell handling av barn.

Vidare har mannen dömts för narkotikabrott. Han har i bostaden odlat cannabis och på så sätt framställt drygt 330 gram cannabis. Han har själv rökt cannabis samt vid flera tillfällen överlåtit mindre mängder till den flicka som han haft samlag med. Vid ett tillfälle har han bjudit en av flickans kamrater på marijuana.

Påföljden för den samlade brottsligheten har bestämts till fängelse fyra år

Mannen har alltså dömts för våldtäkt mot barn, köp av sexuell handling av barn samt narkotikabrott till fängelse fyra år. Han ska vara kvar i häkte till dess att han börjar avtjäna straffet.

Mannen ska betala skadestånd till flickan med 160.000 kr för kränkning och psykiskt lidande.
Senast redigerad av MrInk 2013-04-09 kl. 11:13.
Citera
2013-04-09, 11:14
Moderator
v50s avatar
Idag dömdes han till 4 års fängelse

Citat:
I dag fick den fruktade Södermannen John Svahlstedt, 65, sin dom i Attunda tingsrätt: fyra års fängelse.
Klockan 11 i dag föll tingsrättsdomen mot John Svahlstedt, omskriven som Fönstermannen och Södermannen efter sina räder på Södermalm i Stockholm – och Hagamannen efter efter våldtäktsöverfallen i stadsdelen Haga i Göreborg.
Den fruktade John Svahlstedt greps av polisen den 9 januari i den husvagn, på en campingplats i Sollentuna, där han bott på senare år.
Han anhölls och häktades, misstänkt för upprepade våldtäkter mot en flicka som bara var 14 år när de lärde känna varandra. Våldäkterna ska sedan ha fortsatt sedan hon fyllt 15 år.

http://www.expressen.se/nyheter/sodermannen-domd-till-fyra-ars-fangelse/
Citera
2013-04-09, 12:21
Medlem
Sicket jäkla skämt, han borde aldrig få komma ut ur fängelse egentligen, om 4 år kommer han att ge sig på småflickor igen.
Citera
2013-04-09, 15:36
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Han blev tydligen dömd till döden nere i Iran för ett annat brott, men släpptes senare av någon anledning.

Ville bara påpeka att det inte alltid är svart eller vitt i rapporteringen.

OT: Konstigt det här med * i vissa namn. En del namn går tydligen helt okej att skriva ut i sin helhet, tex. i humortråden om flickan som tog livet av sig i Kumla. Kul för hennes anhöriga när de googlar sin dotters namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in