2013-03-11, 13:04
Medlem
Hejsan, jag funderar på att studera till mäklare, och varför inte då försöka göra detta på någon skola i New York. Är det någon som har någon erfarenhet utav detta? Tanken med att göra det i USA just är för att dom antagligen hjälper dig med praktik och på så sätt kanske man hamnar på ett företag som kan hjälpa till med ett green card. Är det svårt som svensk att komma in på ett collage och vad kan vara bra att veta för att studera i USA.

Vad tror ni är bäst? Att studera till mäklare i USA eller här i sverige
Citera
2013-03-20, 16:16
Medlem
Blondiemans avatar
Om du vill jobba som fastighetsmäklare i Sverige så duger inte utbildningen i USA. Om du menar börsmäklare så har jag ingen aning.

Till största del så läser du svensk juridik för att bli mäklare här, och en del ekonomi. Själv gick jag Malmö Högskola för att få min mäklarlicens och en tjej i klassen hade tidigare jobbat som mäklare i USA med amerikansk utbildning. Den är inte godkänd här. Upplägget i USA är dessutom helt annorlunda.
Citera
2013-03-20, 16:20
Medlem
HKH.Estelles avatar
Malmö och Umeå(tror jag?) har mäklarutbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Om du vill jobba som fastighetsmäklare i Sverige så duger inte utbildningen i USA. Om du menar börsmäklare så har jag ingen aning.

Till största del så läser du svensk juridik för att bli mäklare här, och en del ekonomi. Själv gick jag Malmö Högskola för att få min mäklarlicens och en tjej i klassen hade tidigare jobbat som mäklare i USA med amerikansk utbildning. Den är inte godkänd här. Upplägget i USA är dessutom helt annorlunda.

Varför flyttade hon till sverige då o.O
Citera
2013-03-20, 18:36
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiceCube
Vad tror ni är bäst? Att studera till mäklare i USA eller här i sverige

Rimligtvis är det bäst att plugga där du vill jobba.
Citera
2013-03-21, 23:26
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKH.Estelle
Malmö och Umeå(tror jag?) har mäklarutbildning.

Varför flyttade hon till sverige då o.O

Svensk, saknade Sverige.

Att tillägga så var jag yngst i min klass (25 år) och den äldsta i klassen var 58 år. Malmö har nämligen en utbildning som du kan köpa (ca 75 000 kr/termin) och bli garanterad en plats. Nackdelen är att den inte är CSN-berättigad eller bidragsberättigad så du måste jobba 100% samtidigt för att ha råd att leva. Ett tips dock.
Citera
2013-06-18, 02:20
Medlem
TinieTempahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Svensk, saknade Sverige.

Att tillägga så var jag yngst i min klass (25 år) och den äldsta i klassen var 58 år. Malmö har nämligen en utbildning som du kan köpa (ca 75 000 kr/termin) och bli garanterad en plats. Nackdelen är att den inte är CSN-berättigad eller bidragsberättigad så du måste jobba 100% samtidigt för att ha råd att leva. Ett tips dock.

Men det finns väll andra skolor som man kan gå på för att få sin mäklarlicens? Och om så vilka finns det och vilken är bäst?
Citera
2013-08-06, 17:25
Medlem
Du kan ju alltid börja som mäklarassistent: http://www.studentum.se/Kvalificerad_Maeklarassistent_45537.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in