2010-03-18, 23:31
Medlem
Min låtsasmorfar har under en tid gått och fått dialys. Han är mycket dålig delvis till följd av svår diabetes. Tidigare gjorde han dialysen hemma men nu på slutet på sjukhuset.
Nu har han dock fått nog och vägrar göra dialysen mer. Jag förstår att han inte vill lida längre - han har redan tappat nästan alla tårna till följd av diabetesen och även fingrarna börjar bli svarta.
Men, hur länge klarar kroppen att gå utan dialys när han nu regelbundet gjort det tidigare?
Alltså, hur länge är det möjligt att överleva utan dialys..
Citera
2010-03-18, 23:39
Medlem
SysterVulvas avatar
Det är väldigt svårt att uttala sig om när man inte känner till hans övriga tillstånd, njurvärden osv i detalj. Men då han är en äldre man som verkar vara svårt sjuk, trots att han haft dialys som ändå ska normalisera en del så tror jag inte att det handlar om någon lång överlevnad.
Om hans njurar är i mycket dåligt skick och nästintill helt lagt av kanske det handlar om ett par veckor. Om inte det är fullt så allvarligt kan han leva en längre tid än så utan dialys.
Ring till en medicin/njurmottagning och prata med en sjuksköterska, eller en läkare om du får möjlighet.
Jag kan förstå honom, det är jobbigt att behöva gå på dialys och vara bunden till det. Jag har jobbat på en dialysavdelning en kortare tid och vet att det var jobbigt för patienterna.
Citera
2010-03-19, 14:33
Medlem
Tack för ditt svar!
Han har under många år levt med ett gravt spritmissbruk, jag ljuger inte när jag säger att han druckit över 2 liter sprit om dagen, MINST. Dessutom har han också haft en mkt svår övervikt. För ca 3-4 år sedan slutade han dricka och blev "ren". Han gick också ner i vikt så han är numera nästan för smal. Kanske också till följd av sjukdom.
Så, han har levt hårt och allting blev kollaps när han slutade dricka helt enkelt.
Så jag antar att njurvärdena är mycket dåliga. Han har lovat min mormor att aldrig sluta ta dialys och säger att han fortfarande tar det. Enligt läkaren har han dock sedan en vecka tillbaka vägra ta det.

Enligt läkaren så kan man klara någon vecka ev. lite till. Jag tänkte om det fanns exempel på folk i någons omgivning på någon som kanske också slutat ta dialys och då hur länge denna människa klarat sig.

Jag förstår, som du, att han inte vill detta mer. Han vet ju att han bara blir sämre och sämre. usch.
Citera
2010-03-19, 17:05
Medlem
Snoppzors avatar
Väldigt svävande kan en äldre person överleva i bästa fall två till sex veckor utan dialys. I värsta fall beroende på olika faktorer vars detaljkännedom jag kan allt för lite om är överlevnanden 10 till 14 dagar. Din låtsasmorfar är inte ensam om att känna motstånd för dialys på ålderns höst.
Citera
2010-03-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Väldigt svävande kan en äldre person överleva i bästa fall två till sex veckor utan dialys. I värsta fall beroende på olika faktorer vars detaljkännedom jag kan allt för lite om är överlevnanden 10 till 14 dagar. Din låtsasmorfar är inte ensam om att känna motstånd för dialys på ålderns höst.

Förstår det :-(

Oj, det var kort tid...
Han är 65 år och ligger nu dessutom inne för att han opererat ett tarmbråck. Man undrar ju hur mkt en människa verkligen orkar...
Citera
2013-03-21, 00:14
Medlem
min läkare sa en vecka, då har jag 2.2 % njurfunktion, men det jag nu är jävligt förbannad över att de inte informerade mig om detta. " Lagen säger att vård och behandling ska utformas och genomföras i samråd med patienten och att patienten måste få den information som behövs för att kunna ta ställning."
vafan sa de inte att ett alternativ är att ansluta sin dialys?
Citera
2013-03-21, 07:29
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixtapee
min läkare sa en vecka, då har jag 2.2 % njurfunktion, men det jag nu är jävligt förbannad över att de inte informerade mig om detta. " Lagen säger att vård och behandling ska utformas och genomföras i samråd med patienten och att patienten måste få den information som behövs för att kunna ta ställning."
vafan sa de inte att ett alternativ är att ansluta sin dialys?
Vad menar du? Du har ca 2% njurfunktion, och har dialys men vill avsluta den? Det går inte att förstå vad du menar, kan du förklara dig?
Citera
2013-03-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Vad menar du? Du har ca 2% njurfunktion, och har dialys men vill avsluta den? Det går inte att förstå vad du menar, kan du förklara dig?

Sorry skrev det igår när jag var lite påverkad. Men ja, för ett år sedan när de informerade om bloddialys och påsdialys, så berättade de inte att det finns ett till alternativ, de kunde förklara mer om vad som händer med kroppen då.

Jag hade då valt att inte göra någon dialys, det hade kännts så mycket bättre att dö på det sättet. Lätt att berätta för släkt och vänner, hon dog p.g.a. sin sjukdom.

Jag vill inte leva, men nu kan jag inte avsluta min dialys för de säger att jag inte är mitt rätta jag och att jag kan inte fatta ett så stort beslut i mitt nuvarande tillstånd (deprimerad och ptsd).

Ska jag ta livet av mig nu så känns det som att jag är så elak mot familj, släkt, vänner. Hade jag gjort det innan så hade det inte varit konstigt.

Vart lite luddigt nu med, men hoppas du förstod vad jag menade?
Citera
2013-03-21, 12:10
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Fortfarande ganska luddigt, mixtapee, men jag tolkar det som att du inte vill leva med vare sig hemodialys eller peritonealdialys.

Ingen kan tvinga dig till dialys (om du inte är "tvångsintagen" på psyket) så du har din fulla rätt att utebli från behandling. I praktiken har du då avslutat pågående behandling, och kliniken kan inte tvinga in dig för en behandling du vägrar genomgå.

Undantaget är om du anses vara "fara för din egen eller andras säkerhet" då det finns indikation för tvångsvård.
Citera
2013-06-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Fortfarande ganska luddigt, mixtapee, men jag tolkar det som att du inte vill leva med vare sig hemodialys eller peritonealdialys.

Ingen kan tvinga dig till dialys (om du inte är "tvångsintagen" på psyket) så du har din fulla rätt att utebli från behandling. I praktiken har du då avslutat pågående behandling, och kliniken kan inte tvinga in dig för en behandling du vägrar genomgå.

Undantaget är om du anses vara "fara för din egen eller andras säkerhet" då det finns indikation för tvångsvård.

Oj ursäkta att jag inte svarat, men okej då förstår jag. Men grejen är ju den att i så fall har man ju inget val, för när jag började sluta med min dialys (ja, jag ville dö), så vart jag tvångsinlagd på psyket. För att jag var en fara för mitt eget liv. Och där tvingade de mig att göra dialysen.

Så alltså är man ju tvingad att göra dialys, för gör man det inte blir man tvångsinlagd och på det sättet tvingad. Undantaget vore väl om ingen märkte att man slutade med dialysen.

Men jag tycker att man ska få välja själv hur man vill göra med sin behandling. För mig så var ett liv med dialys iaf inget liv jag ville leva. Men det är ju såklart väldigt individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in