• 1
  • 2
2008-07-07, 02:33
Medlem
Jupoxs avatar
Jag söker en mycket rolig Kalle Anka serie som jag läste för något år sedan. Det är fredagen den trettonde och Kalle har nyss köpt sig en bok om hur man motverkar otur. Detta inkluderar b.la. att utöva rörliga ritualer... Just denna dag ska någon känd eller viktig person besöka Ankeborg och det är just Kalle som ska vara denna mans betjänt. Mannen är väl medveten om att det är fredagen den trettonde och vill därför se till att dra på sig så mycket otur som möjligt för att slippa otur resten av året. Därför har han med sig paraplyer inomhus, går under stegar och tvingar svarta katter över vägen.

Som alltid för Kalle så finns ett problem: Mannen hatar när folk gör konstiga rörelser, typiskt. Så Kalle smyger hela tiden runt bilen eller gömmer sig bakom någon buske för att utföra sina ritualer. Minns inte mer än så men jag minns att det är en Kalle jag skrattat rejält åt.

Någon som känner igen denna "berättelse"? Skicka i så fall länk eller scanna in den åt mig, eller ge mig åtminstone vilket tidningsnummer den finns i.

Tack tack!
Citera
2008-07-07, 19:17
Känner igen den, o har den nånstans tror jag... Den slutar med att Kalle träffar Alexander Lukas, som säger:
-Fredagen den 13:e kan t.o.m slå min tur! Eller nått liknande...

Kan scanna in den om jag hittar den.
Citera
2008-07-08, 01:09
Medlem
Jupoxs avatar
Härligt! Var i sanningens namn inte säker på om jag hade drömt den eller verkligen läst den. Hör av dig i denna tråd om du finner den så kan alla få glädjas av den.
Citera
2008-07-08, 12:42
Medlem
weazs avatar
Har läst den där också, ska se om jag hittar den..
Citera
2008-07-13, 20:00
Medlem
__carls avatar
Jag blandar säkert ihop, men är inte det denna man kalle följer efter?

http://www.disney.se/kalleanka/images/svinesen.gif
Citera
2008-07-14, 04:59
Medlem
Jupoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Jag blandar säkert ihop, men är inte det denna man kalle följer efter?

Där är jag säker på att du blandar ihop. För det första minns jag att det inte var han, för det andra tror jag inte Svinesson fanns i Kalle Anka när den eftersökta serien gjordes, för det tredje tror jag aldrig Svinesson varit med i sjävla serierna, utan bara på "Brev till Svinesson"-sidan i tidningen.

Som jag kan minnas är personen som Kalle följer/hjälper en blond herre, korthårig och bär en lila jacka och en svart tröja under. Detta minne är dock vagt.
Citera
2008-07-14, 16:09
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupox
Där är jag säker på att du blandar ihop. För det första minns jag att det inte var han, för det andra tror jag inte Svinesson fanns i Kalle Anka när den eftersökta serien gjordes, för det tredje tror jag aldrig Svinesson varit med i sjävla serierna, utan bara på "Brev till Svinesson"-sidan i tidningen.

Som jag kan minnas är personen som Kalle följer/hjälper en blond herre, korthårig och bär en lila jacka och en svart tröja under. Detta minne är dock vagt.

Nej. Svinesson är med i en serie av Carl Barks. Nu kom jag på vad den handlar om. I den ska Kalle och Lukas spela golf, och Svinesson följer efter för att se vem som har mest otur. Kalle har en sanslös tur hela rundan, och Lukas slår bort boll efter boll. I slutet kommer det fram att Lukas vann ett stort pris ändå, på grund av sin otur.
Citera
2008-07-14, 17:36
Medlem
Jupoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Nej. Svinesson är med i en serie av Carl Barks. Nu kom jag på vad den handlar om. I den ska Kalle och Lukas spela golf, och Svinesson följer efter för att se vem som har mest otur. Kalle har en sanslös tur hela rundan, och Lukas slår bort boll efter boll. I slutet kommer det fram att Lukas vann ett stort pris ändå, på grund av sin otur.

Okej, hade i alla fall kopplingen med tur och otur. Jag hoppas innerligt att någon finner den här serien, är sugen på att få läsa den igen. En av få Kalle Anka-serier jag skrattat riktigt mycket åt.
Senast redigerad av Jupox 2008-07-14 kl. 17:38.
Citera
2008-08-22, 14:45
Medlem
whogivesafucks avatar
Finns en där knattarna köper kalle en bok mot otur av en nasare. Men där är ingen A Lukas med
Citera
2013-03-20, 20:23
Medlem
Jupoxs avatar
Har tagit upp jakten igen, hoppas på att det kan bära frukt denna gång. Om någon minns serien så hojta till!
Citera
2013-03-20, 22:52
Medlem
UtflippaDs avatar
Det ringer bestämt en klocka hos mig! Men klangen verkar komma från en Kalle Anka & C.o-tidning, kan det stämma? I så fall blir det jobbigare... håller mig till Pockets nu för tiden. Men jag känner igen serien så den ligger i en pärm någonstans fast på annan ort.

Så mycket till hjälp var jag...
Citera
2013-04-07, 11:51
Medlem
Påminner mig om en serie jag läste i en pocket där det är någon typ av rekordförsök eller liknande och kalle gör allt för att göra snubben sur men misslyckas och förstör rekordförsöket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in