Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Jag har ett antal böcker om Kreuger-fallet, bl a de tre av Lars-Jonas Ångström som alla tycks ha utgivits privat. På engelska utkom 2008 Ångströms ‘The Mysterious Murder of Ivar Kreuger’, och de två svenskspråkiga finns redan citerade. Böckerna är inte alls dåliga och rekommenderas till den konspiratoriskt sinnade! Däremot övertygas jag inte alls av Jan Gillbergs bidrag till Kreuger-ryktena.
Gustaf Ericsson [alias Boris Brennan] var en intressant filur, men jag har inte lyckats hitta hans ovanliga Kreuger-bok [kostar minst $50 på nätet]. Ericssons andra verk kan emellertid vara billiga. Gunnar Petterssons biografi om Ericsson har jag läst och den var OK. Dock var det nästan ingen som köpte den och den är trots att den utgavs av ett respektablelt förlag också betydligt ovanlig – endast ett exemplar tillgängligt på nätet för 500 kr.
Ja Gustaf Ericsson var en intressant person. Han är också en person som måste omnämnas en del i den här tråden.
Han utgav mycket under pseud. Han skrev även artiklar. En pseud. som han åtminstone använde en gång var
Wilhelm Braun när han utgav boken
...och så kommer polisen 1935. Ingen vet idag exakt allt som han utgav p.g.a. av alla pseudonymer och små egna förlag i t.ex. Danmark.
Tydligen låg författandet i familjen Ericsson. Han hade en äldre bror,
Einar Ericsson (pseud. Einar Erix), som också skrev åtminstone tre böcker. Denne bror hade mig veterligen inget att göra med vare sig Torsten eller Ivar Kreuger. Tror att denne broder sedermera kom att ta avstånd från Gustaf.
Hans reseböcker från Sovjetunionen och USA utkomna under 1920-talet är också svåra att få tag på numera.
När boken av Boris Brennan publicerades så fick han hjälp av en yngre syster som alltid ställde upp för honom. Denna bok har jag faktiskt bara sett en enda gång och då på ett antikvariat i USA. Den trycktes i en liten upplaga.
En av hans böcker (en av "Alarm-böckerna") blev t.o.m. indragen. Kan ha varit 1944.
Skrev i ett tidagare inlägg att han avled 1968 vilket var fel. Det rätta årtalet skall vara
1967.
6 september 1900 - 24 februari 1967.
Boken av Jan Gillberg om Kreuger har jag inte läst.