Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-17, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Övertygad om Kreugers oskuld.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarnfogden
Ha ha. Jo jag kände till det där med Brennan. Har faktiskt läst det mesta av Gustaf Ericsson, Sveriges säkerligen mest kontroversielle författare alla kategorier. Vissa av hans böcker var bättre än andra om man får uttrycka sig så, och säga vad man vill om honom (vilket ganska många har gjort) så var han en av dem som var övertygade om Kreugers oskuld, vilket trots allt hedrar honom.

Ja han var en kontroversiell författare. Ett tag var det meningen att han skulle skriva en bok åt "direktören" Kurt Haijby. Av någon anledning gick dessa planer om intet.

Ericsson var helt övertygad om Ivar Kreugers oskuld. Han var även inblandad i filmen Panik från 1939 som handlade om Kreuger.

Har för mig att ha under ett tag var mer eller mindre anställd av Torsten Kreuger.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-03-17 kl. 20:45.
Citera
2013-03-18, 11:38
Medlem
Skarnfogdens avatar
Jaså? Där ser man. Jag var av en slump i Torstens gamla hem Häringe för ett par veckor sedan, och där fanns Kreugerminnen i parti och minut, men mer kuriosa. Den stackars Torsten hade det inte heller så lätt då han fick mer än en släng av sleven i drevet efter hans brorsa. Ett kapitel för sig, och ett justitiemord som det sällan talas om.
Citera
2013-03-18, 18:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Torsten Kreuger och Gustaf Ericsson.

Citat:
Jaså? Där ser man. Jag var av en slump i Torstens gamla hem Häringe för ett par veckor sedan, och där fanns Kreugerminnen i parti och minut, men mer kuriosa. Den stackars Torsten hade det inte heller så lätt då han fick mer än en släng av sleven i drevet efter hans brorsa. Ett kapitel för sig, och ett justitiemord som det sällan talas om.

Måste ha varit ett intressant besök i Torstens gamla hem. Har själv aldrig varit där. Det förstår jag att det fanns Kreugerminnen i parti och minut där.

Torsten fick resten av sitt liv efter 1932 leva i skuggan av händelserna detta år.

Gustaf Ericsson arbetade under åratal med Torsten i att försöka rentvå Ivar.

Ericsson flackade omkring och bodde på en mängd olika ställen. Både inom landet och utomlands. Bl.a. bodde han åratal i USA innan han blev tvungen att resa därifrån. Han hyste en stor rädsla över att få avlida i Sverige. Som tur var så slapp han detta.

Om Gustaf Ericsson någonsin träffade Ivar Kreuger är jag osäker på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-03-18 kl. 18:20.
Citera
2013-03-18, 19:26
Medlem
Jag har ett antal böcker om Kreuger-fallet, bl a de tre av Lars-Jonas Ångström som alla tycks ha utgivits privat. På engelska utkom 2008 Ångströms ‘The Mysterious Murder of Ivar Kreuger’, och de två svenskspråkiga finns redan citerade. Böckerna är inte alls dåliga och rekommenderas till den konspiratoriskt sinnade! Däremot övertygas jag inte alls av Jan Gillbergs bidrag till Kreuger-ryktena.

Gustaf Ericsson [alias Boris Brennan] var en intressant filur, men jag har inte lyckats hitta hans ovanliga Kreuger-bok [kostar minst $50 på nätet]. Ericssons andra verk kan emellertid vara billiga. Gunnar Petterssons biografi om Ericsson har jag läst och den var OK. Dock var det nästan ingen som köpte den och den är trots att den utgavs av ett respektablelt förlag också betydligt ovanlig – endast ett exemplar tillgängligt på nätet för 500 kr.
Citera
2013-03-19, 13:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Wilhelm Braun, Boris Brennan m.fl.

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Jag har ett antal böcker om Kreuger-fallet, bl a de tre av Lars-Jonas Ångström som alla tycks ha utgivits privat. På engelska utkom 2008 Ångströms ‘The Mysterious Murder of Ivar Kreuger’, och de två svenskspråkiga finns redan citerade. Böckerna är inte alls dåliga och rekommenderas till den konspiratoriskt sinnade! Däremot övertygas jag inte alls av Jan Gillbergs bidrag till Kreuger-ryktena.

Gustaf Ericsson [alias Boris Brennan] var en intressant filur, men jag har inte lyckats hitta hans ovanliga Kreuger-bok [kostar minst $50 på nätet]. Ericssons andra verk kan emellertid vara billiga. Gunnar Petterssons biografi om Ericsson har jag läst och den var OK. Dock var det nästan ingen som köpte den och den är trots att den utgavs av ett respektablelt förlag också betydligt ovanlig – endast ett exemplar tillgängligt på nätet för 500 kr.

Ja Gustaf Ericsson var en intressant person. Han är också en person som måste omnämnas en del i den här tråden.

Han utgav mycket under pseud. Han skrev även artiklar. En pseud. som han åtminstone använde en gång var Wilhelm Braun när han utgav boken ...och så kommer polisen 1935. Ingen vet idag exakt allt som han utgav p.g.a. av alla pseudonymer och små egna förlag i t.ex. Danmark.

Tydligen låg författandet i familjen Ericsson. Han hade en äldre bror, Einar Ericsson (pseud. Einar Erix), som också skrev åtminstone tre böcker. Denne bror hade mig veterligen inget att göra med vare sig Torsten eller Ivar Kreuger. Tror att denne broder sedermera kom att ta avstånd från Gustaf.

Hans reseböcker från Sovjetunionen och USA utkomna under 1920-talet är också svåra att få tag på numera.

När boken av Boris Brennan publicerades så fick han hjälp av en yngre syster som alltid ställde upp för honom. Denna bok har jag faktiskt bara sett en enda gång och då på ett antikvariat i USA. Den trycktes i en liten upplaga.

En av hans böcker (en av "Alarm-böckerna") blev t.o.m. indragen. Kan ha varit 1944.

Skrev i ett tidagare inlägg att han avled 1968 vilket var fel. Det rätta årtalet skall vara 1967.

6 september 1900 - 24 februari 1967.

Boken av Jan Gillberg om Kreuger har jag inte läst.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-03-19 kl. 13:51.
Citera
2013-03-19, 19:52
Medlem
Boken om Polisen av ‘Wilhelm Braun’ finns bara bevarad i ett exemplar, på KB i Stockholm! Libris listar ett flertal andra Ericsson-pseudonymer, flera lika obskyra som denna. Boris Brennan-boken om Kreuger finns enligt Abebooks att inhandla från ett antikvariat i New York för $60. Gunnar Pettersson verkar vara en lika konstig filur som Ericsson – en skum, knarkande ‘författare’ vars idag verkligt ovanliga böcker ingen verkat ha velat läsa.
Citera
2013-03-20, 13:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
".... och så kommer polisen".

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Boken om Polisen av ‘Wilhelm Braun’ finns bara bevarad i ett exemplar, på KB i Stockholm! Libris listar ett flertal andra Ericsson-pseudonymer, flera lika obskyra som denna. Boris Brennan-boken om Kreuger finns enligt Abebooks att inhandla från ett antikvariat i New York för $60. Gunnar Pettersson verkar vara en lika konstig filur som Ericsson – en skum, knarkande ‘författare’ vars idag verkligt ovanliga böcker ingen verkat ha velat läsa.

Ja, denna bok är mycket ovanlig men inte så ovanlig att den endast finns i ett ex. på KB. Har själv haft boken tre gånger. De två första i en originalupplaga och den tredje i en andra upplaga. Känner också två personer som har allt som Ericsson skrev utgav förutom en del artiklar samt hans tidning Veckans P.M. Denna bok utgavs också på ett av de större och kända svenska bokförlagen och inte på något av Ericssons egna små förlag.

Gunnar Pettersson övriga alster känner jag inte till.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-03-20 kl. 13:42.
Citera
2013-03-20, 20:24
Medlem
Skarnfogdens avatar
En annan av hans pseudonymer var Martin Mark, och om ni kan hitta hans 1945 utkomna "Koncentrationslägret tre kronor", så läs den. Bra, men som alla hans andra väldigt deprimerande och dessutom halvt självbiografisk. Den där boken som blev beslagtagen av polisen måste vart "Hitler skjuts klockan 24", som brändes upp av myndigheterna med hänsyn till främmande makt, som det så vackert heter, men det lär finnas några sjukt dyra ex att få tag i då den visst fanns ute i bokhandeln några dagar. Han skrev sedan om den och bytte namn på den till "10 000 filmbovar söker författare", och den varianten tror jag inte är så svår att få tag i (nåja). Han hade en brorsa som var journalist, men jag har glömt hans namn. Samma kille som redan blivit omnämnd?
Citera
2013-03-20, 21:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hitler skjuts kl. 12!" uppeldad och omskriven.

Citat:
En annan av hans pseudonymer var Martin Mark, och om ni kan hitta hans 1945 utkomna "Koncentrationslägret tre kronor", så läs den. Bra, men som alla hans andra väldigt deprimerande och dessutom halvt självbiografisk. Den där boken som blev beslagtagen av polisen måste vart "Hitler skjuts klockan 24", som brändes upp av myndigheterna med hänsyn till främmande makt, som det så vackert heter, men det lär finnas några sjukt dyra ex att få tag i då den visst fanns ute i bokhandeln några dagar. Han skrev sedan om den och bytte namn på den till "10 000 filmbovar söker författare", och den varianten tror jag inte är så svår att få tag i (nåja). Han hade en brorsa som var journalist, men jag har glömt hans namn. Samma kille som redan blivit omnämnd?

Jag har "Koncentrationslägret tre kronor" liggande någonstans. En tjock rackare som en del av hans böcker är.

Du måste ha rätt här. Det måste ha varit den boken "Hitler skjuts kl. 12!" som blev beslagtagen och uppeldad. Den här boken har jag aldrig ens sett. Denna bok utkom 1939 och samma år utkom också "10000 filmbovar söka en författare". Just det. Han skrev om den. Även denna bok är inte vanlig men om man har tur så kan det gå att få tag på den.

Den bror till Gustaf Ericsson som var journalist som du omnämner, måste ha varit denne Einar Ericsson. Han arbetade som journalist i Stockholm. 1941 utkom denne broder med boken Diktatorn i Malmtuna.

Konstigt nog så listar Hedman både "Och så kommer polisen...." och "Diktatorn i Malmtuna" i sitt digra uppslagsverk.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-03-20 kl. 21:05.
Citera
2013-03-21, 08:03
Medlem
Skarnfogdens avatar
Ah. Det var klockan 12 han skulle skjutas och inte 24. Mindes inte riktigt om jag ska vara ärlig. Vilken av GE:s böcker var det som gav honom fängelse? Har för mig att han satt inne två gånger till och med, för landsförräderi eller något liknande.
Citera
2013-03-21, 13:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Sir Henry Lawell".

Citat:
Ah. Det var klockan 12 han skulle skjutas och inte 24. Mindes inte riktigt om jag ska vara ärlig. Vilken av GE:s böcker var det som gav honom fängelse? Har för mig att han satt inne två gånger till och med, för landsförräderi eller något liknande.

Jag tror att det var boken 5 minuter före segern. Om fästningen Europa faller. Denna lilla bok utkom 1943 och var skriven under pseud. Sir Henry Lawell. Denna bok tillhör också en bland de allra svåraste i hans produktion att få tag på idag. Utkom på ett litet udda förlag har jag för mig. Kanske var det hans eget? Därefter blir det ett uppehåll i bokutgivandet fram till 1945.

Iaf så muckade Ericsson från Långholmen i september 1944. Han var då i mycket dålig kondition. Han hade då dubbelsidig tbc.

1932 slog han igenom med boken Mannen som du dödat. Denna bok utkom om jag inte minns fel på Tidens förlag och utkom både som inbunden med skyddsomslag samt som häftad. Detta är en ganska vanlig bok än idag att få tag på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-03-21 kl. 13:48.
Citera
2013-03-22, 09:52
Medlem
Skarnfogdens avatar
Jo, den är väl dessutom den enda av hans böcker som är en roman. Han vann någon sorts författarpris för den. "Bästa bok 1932" eller nåt i den stilen, och har för mig att det var Bonniers som gav ut den. Kanske var det då det sket sig mellan dem, eftersom familjen Bonnier var hans hatobjekt nummer ett. Han skrev till och med en väldigt elak bok om dem, "Moses Smith", döpt efter Arvid Falks bokförläggare i Strindbergs "Röda rummet", och en lätt maskerad Albert Bonnier. Ber om ursäkt om jag har ändrat inriktningen på den här tråden, den verkar handlar allt med om GE och mindre om Kreuger, men det kan inte hjälpas. De är båda intressanta figurer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in