2010-11-11, 20:32
Medlem
hittade en http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar= idag längst in i skåpet... så vitt jag vet kommer den från min förra lya och borde då vara öppnad i säg, mars ?

Kan jag hälla i mig den imorgon på tåget till bortamatchen? luktar väl inte värre än något annat, men tänkte höra ifall något har "a clue"
Citera
2011-01-02, 18:56
Medlem
fff-htbs avatar
OK, en halvdum fråga kanske, hur länge tar det innan alkoholen i vinet börjar försvinna då?
Citera
2011-01-22, 19:07
Medlem
frikadellers avatar
Hållbarhet på boxvin
Hur länge kan man egentligen spara ett boxvin - öppnat som oöppnat?
Svar: Hållbarheten för en oöppnad box med rött vin är ca 10 månader från tappdatumet, för vitt/rosé vin är det ca 8 månaders hållbarhet. När du har öppnat en box med rött vin kan den hålla så länge som 6 veckor om den förvaras i kylskåp. För ett vitt/rosé vin är siffran något lägre 3-4 veckor. Om boxen förvaras i rumstemperatur blir hållbarheten hälften så lång. Drycken kommer också att förlora i smak beroende på hur mycket som är kvar i boxen, ju mindre dryck - desto kortare hållbarhet.

Från systembolaget.

Öppnade nu en flaska som stått öppnat i en månad, borde funka om man vill bli full?!
Citera
2011-03-24, 18:10
Medlem
Det håller 2 veckor UTAN KORK/ELLER ANNAN förslutning,faktum är att ett vin är lagom luftat efter 7dygn.Om du till trots har något kvar,häll i allt från köttfärssåsen till ...hm , kom inte på något mer än beuf borgignon, och har du inte gjort slut på det då!? ja spara då 1år,så har du en rödvinsvinäger.
Citera
2011-04-08, 21:48
har en flaska rött här som smakar precis som den gjorde för en vecka sedan då jag öppnade den.
Vad jag däremot har märkt då jag provade en gate negro bib som hade öppnats ett tag innan jag drack, var att den smakar lite "saft" aktig, inte lika sträv. Ungefär som "rödvins saft".
Det är typ enda gången jag lyckats bli full på rött någalunda fort, annars så sitter man och smuttar lite och att få i sig en flaska kan ju ta ett tag.(om man inte är jävligt törstig)
Citera
2011-11-15, 02:50
Medlem
Gringubbens avatar
Liv i tråden.
Typ fem flarror rött av något okänt ursprung från 2010, som använts till provning/blandning och bara öppnats just för att ingen ska kunna spara dem.
Jag vet att det funkar utmärkt att frysa in och ha i såser, eller göra vinäger på, men finns andra tips förutom att tippa i sig alla fem?
Citera
2011-11-15, 02:59
Medlem
Gringubbens avatar
Hur mycket sämre smakar vin som varit fryst jämfört med innan om man skulle få för sig att dricka det?
Citera
2012-05-15, 21:03
Medlem
Combots avatar
Sitter och dricker rött vin, som kommer från flaska, gott rött vin som
inte kostade en förmögenhet, 80 kr.

Jag öppnade den för 6-7 dagar sedan och har förslutit skruvkorken väl,
men haft den på köksbänken, ej i kylskåpet.

Kan banne mig inte säga att det är surt eller dåligt på något vis, kanske
en liten, liten skillnad från när jag öppnade flaskan för en vecka sedan.

Alltså, smaka!! Är det ok att dricka, smakar det ok, kör på!
Det är inte farligt, så länge det smakar ok!
Citera
2013-03-15, 10:53
Bannlyst
Vin i tetra, hur lång hållbarhet?
Citera
2016-06-02, 15:25
Medlem
Portvin Kopke Fine Ruby

Någon som vet hur länge en öppnad Kopke Fine Ruby håller sig efter man öppnat den och den förvaras i kylskåpet mellan användningarna? Läste någonstans 8-10 dagar men tänkte om någon har testat någon längre period.
Citera
2016-06-02, 16:55
Medlem
elmhedens avatar
8-10 dagar lät kort. Ditt smaksinne är den bästa domaren skulle jag tro, men uppåt nån månad känns rimligt.
Citera
2016-06-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
8-10 dagar lät kort. Ditt smaksinne är den bästa domaren skulle jag tro, men uppåt nån månad känns rimligt.
Okej får väl testa och se hur länge den håller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in