• 1
  • 2
2013-03-15, 09:06
Medlem
Vad tycker du det innebär att vara "normal"?

Och tycker du själv att du är "normal"?

Jag börjar. Jag tycker att vara normal innebär att man dels har sunt förnuft, och inte säger eller gör konstiga saker. Jag tycker INTE att vara normal innebär att man har fast jobb, familj, bra utbildning osv. Vidare så anser jag att vara normal är att ha några bra relationer, eftersom detta innebär att några står ut med en och gillar en och att man har hyfsade sociala förmågor. Vettiga åsikter är väl också någonting som jag anser är normalt, t.ex. att man INTE är rasist. Vilken sexuell läggning man har tycker jag inte alls spelar en roll i om man är normal eller inte. Att man har haft psykisk sjukdom tycker jag inte heller gör en onormal, om man har kommit ut ur det.

Jag tycker att jag själv är hyfsat normal, men jag inser att jag har varit väldigt onormal tidigare i mitt liv. Jag anser att jag har blivit mer normal efter att ha genomgått svåra kriser med psykisk sjukdom.

Er tur.
Citera
2013-03-15, 09:19
Medlem
krigsbarns avatar
Normalitet definieras generellt efter en objektiv och kollektiv "modell" från kulturen; utbildning, arbete, familj, etc. figurerar definitivt men är samtidigt inte nödvändigtvis avgörande.

Det behöver inte vara någonting fel alls med att sträva ifrån ett normativt tänk, eller en livsstil som tillhör samhällets normer, men när du vidare skriver om sexuell läggning (vilket borde åsyfta både homo- och transsexuell sådan, m.fl.) så skiljer det sig ifrån en majoritet, vilket blir problematiskt för definitionen.

edit: Tycker att det är en väldigt enkel fråga. Förstår man samhällsbetingade begrepp som normer, konformitet, osv. så är det inte svårt att se vad "normal" egentligen står för.
Vad som faktiskt har varit normer genom människans historia ses som sinnessjuka ting i modern tid, det borde klargöra ett och annat om saken.
Senast redigerad av krigsbarn 2013-03-15 kl. 09:24.
Citera
2013-03-15, 09:25
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Vettiga åsikter är väl också någonting som jag anser är normalt, t.ex. att man INTE är rasist. Vilken sexuell läggning man har tycker jag inte alls spelar en roll i om man är normal eller inte.

Intressant fråga men vem säger att rasister inte har vettiga åsikter? Är man bög/lesbian däremot tycker jag man är onormal, det är inte normalt att attraheras av någon av samma kön.

Enligt mej så är en normal person en som är som alla andra, dvs såna som inte sticker ut, typ en svensson (eller en "Machmud" finns givetvis normala invandrare också).

Ser mej själv som en onormal person som försöker spela normal. Med detta menar jag att jag har ganska annorlunda åsikter och intressen jämfört med mina vänner och gör ibland saker som kan anses som rätt hjärndöda. Har även ibland kleptomantvångstankar, bigorexia och får stundvis för mej att jag lever som Jim Carrey i Truman Show ( ständigt övervakad och iaktagen).
Citera
2013-03-15, 09:31
Avstängd
Redoxreaktions avatar
En "normal" person i samhällets ögon är en slätstruken, banal figur, som gillar dokusåpor och melodifestivalen, dricker latte, använder "hen", gillar invandring, inte gör några verkliga analyser av livet och samhället, etc etc etc.
Citera
2013-03-15, 09:33
Medlem
Jag menar mer vad ni personligen tycker är normalt. Inte så mycket vad samhället anser vara normalt.
Citera
2013-03-15, 09:34
Medlem
ColaKexs avatar
Normal? Slå gärna upp en ordbok och smaka på orden som delges under: "som ej avviker från den grundläggande typen för företeelsen i fråga..". Jaha, och? Frågan blir då istället vad är den grundläggande typen? Jo den grundläggande typen är normal och vice versa. Men eftersom varken eller kan förklara sig särskilt genialt så tycker jag att vi skrotar dem båda. För mig veterligen finner man ingen bild under ordet Normal som skulle illustrera sin ståndpunkt.
Citera
2013-03-15, 09:48
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
En "normal" person i samhällets ögon är en slätstruken, banal figur, som gillar dokusåpor och melodifestivalen, dricker latte, använder "hen", gillar invandring, inte gör några verkliga analyser av livet och samhället, etc etc etc.

Precis.
Samhällets "normalitet" påminner mig om uttrycket: "En miljard flugor kan inte ha fel - ät skit!"
Citera
2013-03-15, 10:51
Medlem
Sålänge man inte är bög är man normal?!

OJ DÄR GICK DET ÅT HELVETE FÖR DIG TS
Citera
2013-03-15, 12:06
Medlem
De flesta människor, som ser sig själva som "normala" och baserar sina värderingar på "normala" standarder. Alltså vad allmänheter tror är normalt.
Att inte bryta strömmen, inte våga vara sig själv. Inte vara accepterande mot andra människors onormala val och åsikter.
Svaga människor som ställer sig under normalitetens flagga och tillsammans pekar finger mot alla andra som har den mentala kapaciteten att bryta sig fria.

Titta ut genom fönstret! Man behöver inte se speciellt mycket förens man inser hur fucked up världen egentligen är. Världen är fan inte normal. Ingen i världen är normal.

Anser du dig själv vara normal, sluta upp med det! Du är inte normal även om du tror det!
Citera
2013-03-15, 20:27
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Sålänge man inte är bög är man normal?!

OJ DÄR GICK DET ÅT HELVETE FÖR DIG TS

Men om man är smygbög? Är man smygnormal då?
Citera
2013-03-15, 21:38
Medlem
zajjahs avatar
Man är psykiskt någorlunda frisk. Ser det faktiskt som normalt att ha lättare psykiska problem.
Man har ett umgänge, arbete. Man tänder på tjejer om man är kille endast. Jag förstår inte homosexualitet alls. Är man kille vill man ha så mkt fitta som möjligt. Det ser jag som normalt. Allt jag kommer på nu.
Citera
2013-03-15, 21:49
Medlem
koffskis avatar
Att man ligger inom normen. Alltså inom standarddeviationen inom gruppen man lever i.

Edit: Fattar inte detta eviga tjat om normalitet. Alla skiljer sig lite från varandra men det är normalt. När någon avviker kraftigt från andra är man onormal.

Att vara onormal är att skilja sig från majoriteten. Till exempel om mer eller mindre alla har kraftiga psykiska sjukdomar så kommer de som inte har någon vara onormal.
Senast redigerad av koffski 2013-03-15 kl. 21:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in