2012-03-14, 19:09
Medlem
Somatics avatar
Hej!
Lider av ångest och social fobi (misstänkt GAD och inte depression)

Tänkte bara berätta om mina erfarenheter av Voxra. Har stått på 150mg/dag sen i feb-11 efter att ha provat en mängd andra (Sertralin, fluoxetin, mirtazapin) och kan ju säga att voxra är den enda som inte gett mig biverkningar, inte ens i insättningen. SSRI medicinerna gav sexuella biverkningar och blev utslagen av mirtazapin. voxra har snarare varit det motsatta på båda planen, mindre trött och mera kåt.

Men det enda jag tycker voxra egentligen har hjälpt till med är en slags ökad motivation och ökad pigghet. Vilket iof kn vara hjälp mot vardaglig utdragen nedstämdhet men mot ångest är den tämligen värdelös. Kan inte säga att ångesten blivit värre utan snarare ständigt närvarande. Då jag får svårast ångest är vid nya, ovana situationer ex. när jag börjar nytt jobb, skola mm. och där har voxra aldrig varit till hjälp. Har snarare blivit mer nervös och stressad vid sådana situationer.

Slutsats är att voxra endast fungerar vid nedstämdhet utan ångest. Mot ångest fungerar den ej.
2012-04-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somatic
Hej!

Tänkte bara berätta om mina erfarenheter av Voxra. Har stått på 150mg/dag sen i feb-11 efter att ha provat en mängd andra (Sertralin, fluoxetin, mirtazapin) och kan ju säga att voxra är den enda som inte gett mig biverkningar, inte ens i insättningen. SSRI medicinerna gav sexuella biverkningar och blev utslagen av mirtazapin. voxra har snarare varit det motsatta på båda planen, mindre trött och mera kåt.

Men det enda jag tycker voxra egentligen har hjälpt till med är en slags ökad motivation och ökad pigghet. Vilket iof kn vara hjälp mot vardaglig utdragen nedstämdhet men mot ångest är den tämligen värdelös. Kan inte säga att ångesten blivit värre utan snarare ständigt närvarande. Då jag får svårast ångest är vid nya, ovana situationer ex. när jag börjar nytt jobb, skola mm. och där har voxra aldrig varit till hjälp. Har snarare blivit mer nervös och stressad vid sådana situationer.

Slutsats är att voxra endast fungerar vid nedstämdhet utan ångest. Mot ångest fungerar den ej.

Hej Somatic!

Tack för att du delar dina erfarenheter av Voxra! Det är ovärderligt att få "prata" med andra som är/varit i liknande situation.
Jag är också piggare med Voxra men den mesta piggheten har försvunnit. Jag är fortfarande en tröttis men har perioder av mer klara, pigga stunder då jag gör saker jag inte annars orkar.
Ångesten/oron är kvar men lättare att hantera när jag orkar mer än när jag var orkeslös hela tiden.
Har du tänkt be om något tillägg mot din ångest?
/ Lugnoro
2012-04-03, 11:20
Medlem
Citat:
Hej!

Hur du fick Voxra uskrivet mot ångest är ett mysterium. Voxra hjälper nämnligen inte alls mot ångest. Den hjälper för depression, att sluta röka och att ta bort/lindra de sexuella biverkningarna man får samtidigt som man tar SSRI.
2012-04-05, 22:43
Medlem
Somatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnoro
Hej Somatic!

Tack för att du delar dina erfarenheter av Voxra! Det är ovärderligt att få "prata" med andra som är/varit i liknande situation.
Jag är också piggare med Voxra men den mesta piggheten har försvunnit. Jag är fortfarande en tröttis men har perioder av mer klara, pigga stunder då jag gör saker jag inte annars orkar.
Ångesten/oron är kvar men lättare att hantera när jag orkar mer än när jag var orkeslös hela tiden.
Har du tänkt be om något tillägg mot din ångest?
/ Lugnoro

Hej! Det håller jag med dig om! Har själv innan jag börjat med medicinering letat efter andras erfarenheter här på flashback och det känns som att det är till stor hjälp att kunna läsa om andras erfarenheter, biverkningar m.m även om psykofarmaka är väldigt individuellt..

Min ångest har ständigt varit närvarande trots voxra. Men motivationen har den ju fungerat positivt på.

Jag har nu i två veckor lagt till det ångestdämpande Buspiron till voxra med goda resultat (hittils) tar just nu 20mg Buspiron och 150mg Voxra /Dag
2012-04-05, 22:54
Medlem
Somatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenbucks
Hur du fick Voxra uskrivet mot ångest är ett mysterium. Voxra hjälper nämnligen inte alls mot ångest. Den hjälper för depression, att sluta röka och att ta bort/lindra de sexuella biverkningarna man får samtidigt som man tar SSRI.

Jag fick voxra utskrivet mot nedstämdhet då den var det enda läkemedlet som jag svarade någorlunda positivt på, eller rättare sagt som jag fick inte biverkningar av och kände mig piggare. Nu vet jag att jag har GAD, men tidigare blev jag aldrig tillräckligt utredd för min ångest och den läkare jag gick hos då var inriktad på att det endast handlade om nedstämdhet/depression och "glömde" på något sätt bort min ångest. Jag har nu själv på eget initiativ föreslagit Buspiron för en annan läkare.

Angående att voxra skulle ta bort dem sexuella biverkningarna som SSRI ger, låter väldigt lovande. Har du själv erfarenheter av det?
2012-04-05, 23:35
Medlem
Citat:

Angående att voxra skulle ta bort dem sexuella biverkningarna som SSRI ger, låter väldigt lovande. Har du själv erfarenheter av det?

för mig tog voxra bort dom sexuella biverkningarna från ssri
2012-04-06, 21:30
Medlem
TheBurdens avatar
Tycker inte att jag direkt blev kåtare av Voxra. Beror kanske på att jag inte heller blev piggare. Märkte ingenting. Däremot så tror jag att mina ofrivilliga ryckningar i kroppen beror på Voxra. Lyrica, som jag trodde först att det berodde på, är ute ur kroppen redan. Hur länge sitter Voxra kvar i kroppen efter att man slutat ta den? Har haft dessa ryckningar i 2-3 veckor nu. Har väl varit utan voxra i ungefär 1-1,5 vecka nu. Vill verkligen bli av med dessa ryckningar, det är vädligt frustrerande. Finmotoriken är ju helt kajk.

Det positiva dock, sedan jag slutat med mina mediciner, är att sexlusten börjar komma tillbaka, och ståndet funkar igen. Och det är inga som helst problem med utlösningen.

Att det finns så många mediciner som ger negativa sexuella biverkningar är fan helt otroligt. Och det verkar inte vara en hög prioritering för forskarna att lösa detta heller. Framförallt Serotonin-reglerande mediciner är ju rena rävgiftet.

Det roliga var att jag bytte från Cymbalta till Voxra och Mirtazapin, just pga negativa sexuella biverkningar. Då skriver han ut Lyrica, och när jag läser på Fass så står erektionsproblem med som vanliga biverkningar. Vafan?
Senast redigerad av TheBurden 2012-04-06 kl. 21:41.
2012-06-24, 19:17
Medlem
Hittade denna tråden om Voxra som jag nu har börjat äta, 150 mg. Är inne på 7:e dagen. Till saken hör att jag samtidigt ska äta seroxat 50 mg eftersom jag ätit den sen länge, flera år. Hittills har jag känt ökad ångest, darrighet, torr i munnen m m dvs inget positivt än.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa 2 preparat tillsammans?
2013-03-12, 14:16
Medlem
Började med Voxra efter ca 8 mån uppehåll, slutade med cymbalta, venlafaxin och voxra sommaren -12 men har varit så nere sen november så läkaren satte in voxra nu igen i slutet på januari i år och han (läkaren) påstår tvärtemot vad alla skriver här att voxran är bäst mot ångest men inte så bra mot nedstämdhet??

Jag fick otroligt mycket insättningsproblem efter ca 1-2 veckor när jag började med voxra nu, hade inte det förra gången men nu har jag haft det jobbigt i snart 2 månader sen jag började med voxran, fjärilar i magen, dålig mage, ingen matlust, sömnbrist, viktnedgång (7kg på 1,5 månad) och heller ingen lust att göra något alls men känner ju stark verkan av medicinen då kroppen troligen fått en seretoninchock. Började med 150mg och gick snart upp i 300mg som jag hade förra året, kanske jag gått upp i dos för snabbt för så dåligt som jag mått under denna tid har jag nog aldrig mått någonsin och det är svårt att beskriva på vilket sätt men otroligt mycket oro tex.

Ska tillägga att jag tar xanor mot ångest, 1-2 mg om dagen, de värsta dagarna under insättningen tog jag nog 3 mg xanor om dgn i ett pr dagar men det hjälpte nästan ingenting, hörde att insättningsbesvären är fysiska och det är därför xanor inte hjälper sen tar jag ca 200mg tramadol om dgn mot värk.

Talade med psykiatriken/läkaren under tiden jag mådde som värst men jag fick väldigt dåligt med info från honom, fick propavan för att kunna sova men tog den bara en gång, usch fy

Någon som haft såna här helvetes insättningsbesvär?
2013-03-12, 21:35
Medlem
kiwigurkas avatar
Om du har haft det jobbigt i två månader så är det nog inte insättningsbesvär för de brukar släppa efter en vecka eller två. Jag föreslår att du pratar med din psykiatriker om en eventuell sänkning till 150 mg.
2013-03-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwigurka
Om du har haft det jobbigt i två månader så är det nog inte insättningsbesvär för de brukar släppa efter en vecka eller två. Jag föreslår att du pratar med din psykiatriker om en eventuell sänkning till 150 mg.
Tack, ska göra så och se om det funkar. Konstigt nog så har jag gått på denna dosen förut 300mg utan att känna något vid vare sig insättning eller utsättning???
2013-03-15, 08:24
Medlem
Zephross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Influ2
Tack, ska göra så och se om det funkar. Konstigt nog så har jag gått på denna dosen förut 300mg utan att känna något vid vare sig insättning eller utsättning???

Hur går det för dig?
Själv har jag stått på Voxra + mirtazapin två veckor nu.
Har så svårt att somna och vaknar 05 varje morgon.
någon nämde att ma kunde lägga till Lyrica
blir alldeles rådlös hur mycket mediciner som skall behövas.

Mitt jävla jobb som bidrar till mitt mående=(
orkar inte få ständig sömnbrist så hoppas voxrans
pigghet mildras något på sikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in