2013-03-10, 22:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum37
Inte heller Armstrong vittnade om att han såg några stjärnor
Det där stämmer inte riktigt.

http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/ap11ann/FirstLunarLanding/ch-7.html

Enligt den här länken säger Armstrong (min feting):

We were never able to see stars from the lunar surface or on the daylight side of the Moon by eye without looking through the optics. I don't recall during the period of time that we were photographing the solar corona what stars we could see.

Jag tolkar det som att Armstrong såg stjärnor med optiska hjälpmedel.

Conny
Citera
2013-03-10, 22:30
Medlem
Magnum37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det där stämmer inte riktigt.

http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/ap11ann/FirstLunarLanding/ch-7.html

Enligt den här länken säger Armstrong (min feting):

We were never able to see stars from the lunar surface or on the daylight side of the Moon by eye without looking through the optics. I don't recall during the period of time that we were photographing the solar corona what stars we could see.

Jag tolkar det som att Armstrong såg stjärnor med optiska hjälpmedel.

Conny

Men det var inte det jag pratade om. Jag pratade om att SE stjärnor med BLOTTA ÖGAT. Speciellt från en servicemodul (Collins) som ibland T.O.M. flyger i MÅNENS SKUGGA. Att då säga "I don't remember seeing any" när de ryska kosmonauterna samstämmigt har vittnat om motsatsen, ja, även stridspiloter som sett stjärnor på 15-20 km höjd I DAGSLJUS... ja, då kan man faktiskt inte ta Collins ord på allvar. Förmodligen var han blind. Men då återstår ett annat smärre mysterium att förklara, hur klarade han sig igenom NASA:s alla tester för att sedermera bli astronaut?
Citera
2013-03-10, 22:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
då kan man faktiskt inte ta Collins ord på allvar. Förmodligen var han blind.
Det skulle kunna vara så att han tolkade frågan bokstavligt:

when you looked up at the sky, could you actually see the stars in the solar corona in spite of the glare?

Frågan gällde inte om de kunde se stjärnor i allmänhet.

Då kanske han egentligen menade:
"I don't remember seeing any in the solar corona".

Detta är försås ren spekulation från min sida.

Conny
Citera
2013-03-10, 22:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det skulle kunna vara så att han tolkade frågan bokstavligt:

when you looked up at the sky, could you actually see the stars in the solar corona in spite of the glare?

Frågan gällde inte om de kunde se stjärnor i allmänhet.

Då kanske han egentligen menade:
"I don't remember seeing any in the solar corona".

Detta är försås ren spekulation från min sida.

Conny
En spekulation som strax ska visa sig alldeles riktig vilket vårt geni Magnum kunde tagit sig tid att lista ut så vi slapp sådant här efterblivet trams.
Citera
2013-03-10, 23:01
Medlem
Magnum37s avatar
Det finns många andra saker, som NASA bör förklara för omvärlden. T.ex. hur de lyckades få ner alla filmrullar från månen utan att dessa blev skadade av rymdens röntgenstrålning.

Som bekant räcker det med att passera en röntgenapparat i tullen för att filmrullarna i resväskan skall bli förstörda under den sekunden eller ett par sekunder som väskan med filmrullarna skannas med röntgen.

Men astronauterna filmade I FLERA TIMMAR nere "på månen". Deras Hasselblad-kameror hade inget speciellt skydd mot rymdens röngtenstålning (inget deklarerat i alla fall), ändå togs alla filmrullar ner till jorden i TOPPSKICK. De flesta av deras bilder var mycket klara och fina, inte en enda totalförstörd filmrulle.
Citera
2013-03-10, 23:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Men det var inte det jag pratade om. Jag pratade om att SE stjärnor med BLOTTA ÖGAT. Speciellt från en servicemodul (Collins) som ibland T.O.M. flyger i MÅNENS SKUGGA. Att då säga "I don't remember seeing any" när de ryska kosmonauterna samstämmigt har vittnat om motsatsen, ja, även stridspiloter som sett stjärnor på 15-20 km höjd I DAGSLJUS... ja, då kan man faktiskt inte ta Collins ord på allvar. Förmodligen var han blind. Men då återstår ett annat smärre mysterium att förklara, hur klarade han sig igenom NASA:s alla tester för att sedermera bli astronaut?
Har inte din mamma lärt dig att det är fult att ljuga?

Det både Armstrong och Collins svarar på där är definitivt om de kunde se stjärnor medan de observerade solens korona, inte om de kunde se stjärnor över huvud taget. Det din lille gris kunde du gott ha tagit reda på själv men du är förmodligen för oduglig för att klara av det.

Hur vet jag det så jag kan vara så kaxig? Jo, koronaobservationen går inte att göra från månens yta utan gjordes på vägen till månen då jorden precis skymde solen lagom mycket så att man kunde titta på koronan utan att bländas för mycket. Det var alltså inte ett tillfälle då Collins befann sig ensam i kommandomodulen och just dessa observationer gjordes gemensamt av Armstrong och Collins. Ingen av dem såg alltså stjärnor vid detta tillfälle och det finns inget konstigt alls i uttalandet.

Om du vill veta mer om koronaobservationerna så har du det här http://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/as11psr.pdf sidan 39. Sug på den!
Citera
2013-03-10, 23:07
Medlem
Magnum37s avatar
Här kan man se hur en Kodak-rulle påverkas av en KORT RÖNTGENSKANNING:

http://www.kodak.com/global/en/service/tib/tib5201.shtml

Undrar hur de filmerna hade sett ut efter flera timmars exponering.
Citera
2013-03-10, 23:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Ange den absorberade dosen röntgenstrålning som du anser att filmrullarna skulle ha utsatts för på en månexpedition och vilken dos som dina länkade bilder utsatts för.
Citera
2013-03-11, 07:51
Medlem
JustBecauses avatar
Citat:
Det finns många andra saker, som NASA bör förklara för omvärlden. T.ex. hur de lyckades få ner alla filmrullar från månen utan att dessa blev skadade av rymdens röntgenstrålning.

Som bekant räcker det med att passera en röntgenapparat i tullen för att filmrullarna i resväskan skall bli förstörda under den sekunden eller ett par sekunder som väskan med filmrullarna skannas med röntgen.

Men astronauterna filmade I FLERA TIMMAR nere "på månen". Deras Hasselblad-kameror hade inget speciellt skydd mot rymdens röngtenstålning (inget deklarerat i alla fall), ändå togs alla filmrullar ner till jorden i TOPPSKICK. De flesta av deras bilder var mycket klara och fina, inte en enda totalförstörd filmrulle.

Here we go again.

Samma jävla påståenden om och om och om igen. Precis som jag nämnde tidigare i tråden.

Skärp er!
Citera
2013-03-11, 08:18
Bannlyst
Varför fanns det inga stjärnor på bilderna ?
Citera
2013-03-11, 08:35
Medlem
Citat:

På apolloresorna användes positivfilm som har bättre egenskaper vad gäller att stå emot stråling. Inte vanlig negativfilm som folk brukar använda. Diskuterats tidigare i tråden.
Senast redigerad av ka kui 2013-03-11 kl. 08:38.
Citera
2013-03-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Har inte din mamma lärt dig att det är fult att ljuga?

Det både Armstrong och Collins svarar på där är definitivt om de kunde se stjärnor medan de observerade solens korona, inte om de kunde se stjärnor över huvud taget. Det din lille gris kunde du gott ha tagit reda på själv men du är förmodligen för oduglig för att klara av det.

Hur vet jag det så jag kan vara så kaxig? Jo, koronaobservationen går inte att göra från månens yta utan gjordes på vägen till månen då jorden precis skymde solen lagom mycket så att man kunde titta på koronan utan att bländas för mycket. Det var alltså inte ett tillfälle då Collins befann sig ensam i kommandomodulen och just dessa observationer gjordes gemensamt av Armstrong och Collins. Ingen av dem såg alltså stjärnor vid detta tillfälle och det finns inget konstigt alls i uttalandet.

Om du vill veta mer om koronaobservationerna så har du det här http://www.hq.nasa.gov/alsj/a11/as11psr.pdf sidan 39. Sug på den!

@Magnum37

Vad har du för svar på detta inlägg?
Senast redigerad av ka kui 2013-03-11 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in