2013-03-04, 12:59
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renewable
Det är oklart. Det beror på att du inte lyckas hitta svensk eller engelska källor.

Det är inte det minsta oklart. Det är du som slingrar dig.

Citat:
Det är spannet är allt annat än etablerat i denna diskussion, att jag kastar ett ben åt ditt håll och spekulerar i vad ett sådant spann kan innebära påverkar inte detta.

Det är ganska solklart att det minsta extremvärdet är etablerat vilket anges i artikeln. Det är mindre solklart att det största extremvärdet är det högsta men rådande omständigheter ger det mycket sannolikt att väg&vatten drabbats hårdast av konjunkturen i Spanien.

Citat:
Enligt din översatta artikel har de klarat sig bra, hur stora de är och vad andra sektorer har för siffror är av betydelse. Du får 7,6% att låta som en arbetslöshet som utesluter anställningar från utlandet vilket är befängt. För det är fortfarande det vi diskuterar och inte dina oförmåga att hitta länkar och dra korkade slutsatser?

Som sagt var Ingenieros informatícos den grupp som klarat sig bäst. Ändå var deras arbetslöshet stor jämfört med andra länder.

Slutligen diskuterar vi ingenjörer i allmänhet och inte bara dataingenjörer vilket ger att efterfrågan borde vara minimal.

Jag kan fortsätta att krossa dina undanflykter i oändlighet. Du kommer inte att komma undan med dina undanflykter.
Citera
2013-03-04, 16:12
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Det är inte det minsta oklart. Det är du som slingrar dig.

Det är ganska solklart att det minsta extremvärdet är etablerat vilket anges i artikeln. Det är mindre solklart att det största extremvärdet är det högsta men rådande omständigheter ger det mycket sannolikt att väg&vatten drabbats hårdast av konjunkturen i Spanien.

Som sagt var Ingenieros informatícos den grupp som klarat sig bäst. Ändå var deras arbetslöshet stor jämfört med andra länder.

Slutligen diskuterar vi ingenjörer i allmänhet och inte bara dataingenjörer vilket ger att efterfrågan borde vara minimal.

Jag kan fortsätta att krossa dina undanflykter i oändlighet. Du kommer inte att komma undan med dina undanflykter.

Du kan upprepa dig själv som en trasig skiva så mycket som du vill, det ändrar inte på:

1. Tråden saknar tillräckligt med statistik om spanska ingenjörers arbetslöshet.
2. Din slutsats om omöjligheten att anställa marockaner kan inte tas som självklar bl.a. pga punkt 1.
3. En ökad arbetslöshet bland spanska ingenjörer behöver inte betyda minskat antal nyanställda marockanska ingenjörer. Detta då förutsättningarna för en anställning sker på individbasis.

Jag kan överse att du inte klarar av att förstå detta då självkritik, generellt, runt politiskt laddade ämnen är ofta bristfällig.
Citera
2013-03-04, 16:34
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Du kan upprepa dig själv som en trasig skiva så mycket som du vill..

Jag tror att de flesta förstått vem som gått in i loopen....

Citat:
1. Tråden saknar tillräckligt med statistik om spanska ingenjörers arbetslöshet.

Du baserar detta på att du inte har språkkunskaper nog att förstå vad Ingenieros informatícos betyder.

Citat:
2. Din slutsats om omöjligheten att anställa marockaner kan inte tas som självklar bl.a. pga punkt 1.

Om det är din premiss så är den falsifierad.

Citat:
3. En ökad arbetslöshet bland spanska ingenjörer behöver inte betyda minskat antal nyanställda marockanska ingenjörer. Detta då förutsättningarna för en anställning sker på individbasis.

Jag har redan gett dig uppgifter på att Marockos främsta skola rankas på 1300 plats i världen. Med tanke på att Spanien har en hög arbetslöshet så kan vi nog dra slutsatsen att de inte efterfrågas i hög utsträckning i Spanien. Ditt argument att en anställning sker på individbasis innebär inte att man inte kan dra generella slutsatser.

Citat:
Jag kan överse att du inte klarar av att förstå detta då självkritik, generellt, runt politiskt laddade ämnen är ofta bristfällig.

Talar du av egen erfarenhet?
Citera
2013-03-04, 16:59
Medlem
Civilingenjörslönerna i Sverige är bland de lägre i Europa. En marockansk civ.ing söker sig till andra marknader än den svenska. Konstigare än så är det inte. Regeringen har försökt med skattelättnader, expertskatten, men hur utfallet har blivit känner jag inte till.

Svenska civ.ing. åker till Norge och arbetar och kan se sina löner bli fördubblade.

Om det nu skulle råda brist på civ.ing. så kan Ullhögen ringa upp vilket ingenjörskonsultföretag som helst och beställa civ.ing. för leverans i en vanlig affärsuppgörelse.

Vad är problemet? Jag förstår inte...
Citera
2013-03-04, 17:31
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Då är de inte västerländska toaletter eller hur?
En gammal engelsk koloni så då är det normala toaletter förutom att det är fotplattor på porslinet.
indiernas egna toaletter är ett hål i golvet.
Men trots att det är en engelsk koloni så klarar inte befolkningen av västerländska toaletter..
Citera
2013-03-04, 18:15
Medlem
50% arbetslöshet i spanien nu. spanska o portugisiska ingenjörer åker till gamla kolonier för att få jobb.

otroligt osannolikt att spanska eller porto företag skulle anställa marockaner när dom inte ens har arbeten för sina egna. detta är bara lögner som outbildade pk fantaster får trumma ut i gammelmedia oemotsagda för det råder politisk censur.

såna hår påståenden skulle innebär karriärstop och slakt av politiker i många länder...
Citera
2013-03-04, 18:45
Medlem
OutOfIdeass avatar
Ledsen att behöva posta en sån basic information men Renewables ignorans verkar kräva det:

ingeniero = engineer
http://www.diccionario-espanolingles.com/sv/ordlista-spanska-engelska/Ingeniero%20

informática = computer science
http://www.diccionario-espanolingles.com/sv/ordlista-spanska-engelska/inform%C3%A1tica

Och sätter vi ihop dessa två ord till ett så kommer Renewal antagligen fram till orden Socialassistent.

Utifrån artikeln kan vi dra följande slutsatser:

Datateknikingenjörer är av de grupper som har lägst arbetslöshet i Spanien.
Datateknikingenjörer har en arbetslöshet på 7,6%.
Denna arbetslöshetssiffra innebär att ingenjörer som helhet har minst 7,6% arbetslöshet.

Jag har redan redovisat siffrorna på 14% för Ingenieros de Caminos, direkt översatt vägingenjörer dvs motsvarande väg & vatten ingenjörer. Dessa har antagligen drabbats hårdast av arbetslösheten och utgör därmed antagligen den andra extrempunkten. Detta är bara mitt antagande och det KAN vara så att det finns en ingenjörsgrupp som har högre arbetslöshet än 14%. Jag tvivlar på det men sannolikheten finns alltid.

Därmed kan vi dra slutsatsen att arbetslösheten ligger någonstans mellan 7,6-14%. Eventuellt högre om väg & vatten inte skulle utgöra extrempunkten.

Antagande: Spanien har under många år byggt upp sin ekonomi på byggsektorn vilket borde ge att det antagligen fanns/finns en stor andel ingenjörer verkandes i denna sektor. Därmed borde det bli en relativt stor vikt vid väg & vatten ingenjörer i Spanien vilket borde ge att den generella arbetslösheten för ingenjörer i Spanien borde hamna närmare 14%-strecket än 7,6% strecket. Men detta är bara ett antagande baserat på Spaniens byggboom de senaste 20 åren.

Frågan är: Kan vi nu anta att detta stämmer eller ska vi dra detta ännu några vändor. Vad tycker ni övriga?
Senast redigerad av OutOfIdeas 2013-03-04 kl. 18:47.
Citera
2013-03-10, 19:56
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Arbetskraftsinvandring är det tråden handlar om, vad du tolkar mellan raderna är dina svagheter. Sedan höjer jag ingen över någon "folkgrupp", eventuellt höjer jag dock gruppen "marockanska ingenjörer" över majoriteten av de som huserar på I&I, av någon anledning är jag tveksam till att de besitter större talanger eller intelligens än dessa specifika marockaner.
Att européer är ett mer lönsamt kollektiv som arbetskraft till Sverige är ett FAKTUM, du skjuter budbäraren.

Citat:
Det kommer inte att råda en sådan brist på ingenjörer för att det ska bli aktuellt att betrakta de marockanska ingenjörer som eventuellt får ett arbete i Sverige som en grupp; för att sedan jämföras med andra nationaliteter. Eventuella anställningar lär snarare ske på individbasis.
Det är just detta Ullenhag påstår, att vi är i akut behov av marockaner.
Och, jo, europeiska ingenjörer kommer fortfarande vara en mer lönsam affär hu mycket du än vrider och vänder på begreppen, eller justerar din världsbild från individualistisk eller kollektivistisk när det passar dig.
Citera
2013-03-10, 20:01
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Som sagt, fri rörlighet, människor är inte statens "egendom". Sedan råder ingen generell "enorm brist" på ingenjörer, det är sällan så dramatiskt och inte heller behöver det vara det för att man ska vilja anställa människor från andra länder.

TS har en agenda mot invandring vilket inte är överraskande eller särskilt stötande, denne får tycka som hen vill. De som anställer folk är ekonomiskt orienterade. Folk på detta underforum verkar inte förstå detta. Även om Sverige skulle drabbas av en stor arbetslöshet skulle ett företag inte tveka att anställa en icke svensk om denne var ekonomiskt ett bättre alternativ.
Och du har en etnocentrisk och svenskfientlig agenda.
Det är lätt att tala sig varm om fri rörlighet och mångkultur när man själv är invandrare.
Citera
2013-03-10, 20:11
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Strötittade på SVT Forum och såg att Ullenhag pratade om vikten av att Sverige ska attrahera de Marockanska civilingenjörerna som annars åker till Madrid och jobbar.

Någon som har hört talas om att Marocko skulle vara en stor exportör av civilingenjörer? Håller dessa utbildningar så hög nivå?

Tittar man på siffrorna, http://www.indexmundi.com/morocco/literacy.html , så är c:a hälften av Marockanerna analfabeter. Har jag missat något här?
Ullenhag bevisar än en gång hur otroligt skeva perspektiv han har. Hur är det möjligt att en sådan sitter i Sveriges regering?

Hade han haft det minsta av sunt förnuft hade han värnat svenska ingenjörer först, därefter sett på nordiska, nordeuropeiska och möjligen spanska men afrikanska? Otroligt!

Denna regering måste bort!
Citera
2013-03-10, 20:15
Medlem
Världen är vänd upp och ned.
Sossarna prioriterar kapitalism framför social välfärd.
Moderaterna bryr sig inte ens om pengar längre, de vill bara förstöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in