2006-05-22, 12:15
  #1
Medlem
Jag brukar gå på gymmet 3-4 ggr per vecka sedan ett år tillbaka. Igår gick jag med sonen till badet och simmade i en timme, har inte gjort det som träning förut och det var både lätt och ganska trevligt.

Nu till min fråga:

Hur bra är simning som träningsform - i termer av (1) fettförbränning, (2) konditionsförbättring, och (3) muskeluppbyggnad.

Någon som vet?
Citera
2006-05-22, 12:44
  #2
Medlem
1. Fettförbränning, dåligt: Jag har sett folk som simmat som idioter, och knappt brännt något alls. När dom börjat jogga gick dom ner massor direkt däremot. Varför det är så har jag ingen aning om, en teori kan vara att kroppen vill bygga fettreserver för att lättare kunna hålla värmen.

2. Du får grym kondition av att simma!

3. Nej, du får inte mycket muskler alls.
Citera
2006-05-22, 12:45
  #3
Bannlyst
Simming är mycket bra som konditionsträning och därmed förbränning. Stor blir du inte, även om vissa här på FB tror det. Bra kombination med styrketräning.
Citera
2006-05-22, 16:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
1. Fettförbränning, dåligt: Jag har sett folk som simmat som idioter, och knappt brännt något alls. När dom börjat jogga gick dom ner massor direkt däremot. Varför det är så har jag ingen aning om, en teori kan vara att kroppen vill bygga fettreserver för att lättare kunna hålla värmen.

Att kroppen inte skulle släppa fettreserver bara för att du simmar låter inte trovärdigt. Det är ju inte direkt kallt i vattnet i en inomhusbassäng, och om det nu är det, ju kallare det är desto mer förbränner kroppen för att hålla uppe kroppsvärmen. Jag tror inte du kan döma ut en motionsform bara för att du sett ett fåtal individer utöva den. Du bränner mellan 200-500 kalorier i timmen när du simmar, lite beroende på din simstil och ansträngningsnivå. Pröva bröstsim så ska du få se på ansträngning Jag tror att löpning generellt sett bränner mer på kortare tid för en normalidrottare, och att det kanske var lättare att komma upp på en hög ansträngningnivå för de du nämnde som exempel.

Simning är skonsamt, det är liten skaderisk om du tränar på normal nivå. Det är också bra för konditionen och musklerna, även om du inte blir en bodybuilder kanske du får lite bredare axlar iaf. De flesta av kroppens muskler arbetar dynamiskt när du simmar, vilket underhåller muskler och den ökade blodcirkulationen är också hälsosam. Simning är ett utmärkt alternativ som motionsform som komplement till styrketräning.
Citera
2006-05-22, 16:28
  #5
Medlem
L3o:

Eftersom jag själv inte är direkt fet kan jag inte analysera fettförbränningen på mig själv, även om jag simmade bröstsim. Dock kan jag konstatera att det finns mycket folk som simmar mycket som fortfarande inte lyckas bränna bort valpfettet. Dock fösvinner detta nästan direkt när dom börjar springa.

Vatten är oerhört effektivt medium att kyla ner kroppen. Tankeexperiment: Vilket tror du gör ondast 100 gradigt vatten eller 100 gradig luft?
Citera
2006-05-22, 17:05
  #6
Medlem
FKNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69

Eftersom jag själv inte är direkt fet kan jag inte analysera fettförbränningen på mig själv, även om jag simmade bröstsim. Dock kan jag konstatera att det finns mycket folk som simmar mycket som fortfarande inte lyckas bränna bort valpfettet. Dock fösvinner detta nästan direkt när dom börjar springa.
Det handlar om kalorier in - kalorier ut. Antagligen så bränner de mer kalorier när de löper, eller så äter de mindre. Om simning bränner 200-500 kalorier i timmen, som L3o säger, så bör det nog klassas som en hyfsad form av fettförbränning - öven om kanske löpning är bättre.
Citera
2006-05-22, 17:11
  #7
Medlem
Fettförbränning: att minska/öka på sin fettreserv beror på energibalansen. Konsumera färre kalorier än du förbrukar och du går ner i vikt (bränner fett).
Om du sen gör detta medan du motionerar eller sitter och tittar på TV spelar ingen roll. Simning ger väl ca 500-600 kcal/timme vid hyfsad intensitet och är därför helt Ok i detta avseende.

Kondition/muskeluppbyggnad: Simma intensiv crawl för bästa effekt. Vid långsam bröstsim ger det inte mycket men klarar du intensiv crawl/fjärilsim i 30-60 minuter då skall du få se på effekt.
Citera
2006-05-22, 19:26
  #8
Medlem
aegs avatar
Simning bränner mer Energi vid mindre belastning och kortare tid än vad löpning gör. Det är grotekst bra för konditionen och bygger en del muskler på axlar, mage och diverse andra småställen.

Simning är den bästa träning man kan få överlag
Citera
2006-05-22, 22:00
  #9
Medlem
rockbells avatar
Man får jävligt breda snygga axlar av att simma.
Citera
2006-05-22, 22:09
  #10
Medlem
FKNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockbell
Man får jävligt breda snygga axlar av att simma.
Du får lika "snygga" axlar av att styrketräna.
Citera
2006-05-22, 22:34
  #11
Medlem
Zinkys avatar
Jag har fått alla mina muskler jag nu har av simmning tror jag kan inte direct se något annat som kan ha gjort de simmade i mina unga dar och har en jävla tvätbrädanu och fina axlar :O fast det va i kombination md mycket löpning och mågna situpps.
Citera
2006-05-22, 23:07
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Jag har fått alla mina muskler jag nu har av simmning tror jag kan inte direct se något annat som kan ha gjort de simmade i mina unga dar och har en jävla tvätbrädanu och fina axlar :O fast det va i kombination md mycket löpning och mågna situpps.

+ spagettiarmar och storkben
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in