2013-02-25, 08:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
jag förklarade något du uppenbart inte hade någon aning om.
Jag är uppriktigt ledsen, men du har inte kommit med minsta lilla ny kunskap till mig.

Citat:
Ont. Vad är sviterna av malingt melanom.......jo tex. strupcancer,
Orsaken till att man inte uttrycker sig så är att då skulle det heta att alla människor till slut dör av att hjärtat stannar. Det är ju den ultimata förlängningen och den ultimata sviten av varje sjukdom.

Jag slutar härmed att svara på ditt tjafs, då det går alltmer OT. Jag förväntar mig självfallet ytterligare inlägg från dig då det märks att du vill ha sista ordet oavsett att dina argument har försvunnit för länge sedan och att du mer och mer övergår till invektiv. Själv är jag man nog att kunna sluta i tid.
Citera
2013-02-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då har din far fel. TD dog av malignt melanom, det är lätt att kolla på annat håll än Wikipedia för de som inte gillar den källan.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/precis-sa-reko-som-vi-trodde_841239.svd

Att bestämt påstå att någon har fel när dödsorsaken av tex. malingt melanom kan variera är ordmärkeri och du visar ingen insikt om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag är uppriktigt ledsen, men du har inte kommit med minsta lilla ny kunskap till mig.

Orsaken till att man inte uttrycker sig så är att då skulle det heta att alla människor till slut dör av att hjärtat stannar. Det är ju den ultimata förlängningen och den ultimata sviten av varje sjukdom.

Jag slutar härmed att svara på ditt tjafs, då det går alltmer OT. Jag förväntar mig självfallet ytterligare inlägg från dig då det märks att du vill ha sista ordet oavsett att dina argument har försvunnit för länge sedan och att du mer och mer övergår till invektiv. Själv är jag man nog att kunna sluta i tid.

Du är inte så smart va? Be om att få läsa någon anhörigs journal som dött i sviterna av cancer så får du reda på en hel del om denna sjukdom.
Oft.
Vad du förväntar dig eller inte är Off topic. Du argumenterar med ord som passar in på dig själv, men inte heller det ser du.
Citera
2013-02-26, 15:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Att han fick det beror troligen på dels hans svaga pigment och dels att han vistades i Spanien stora delar av året.

Ja, Tage Danielsson var väl rödhårig och fräknig? Typiskt känslig för solljus med andra ord.
Citera
2013-02-27, 20:14
Medlem
HarmonicAces avatar
En remarkabel människa på alla sätt. Han sade sig vara motståndare till alla "ismer" utom humanismen, det är en fin grundsyn.
Citera
2013-02-27, 23:12
Medlem
Xeitums avatar
Cancer var det hur som helst, förmodligen malignt melanom. Jodå en mycket intelligent man, TD, men trots sin antipati för alla -ismer (utom humanismen) så var han allt också en idealist. En sådan tänker ofta inte tillräckligt på de konsekvenser som ett genomförande av idealistens idéer får (skulle få), alltså lite oansvariga drömmare, (ex. "släpp fångarne loss" hahahoho).

Förövrigt dog även Bob Marley av malignt melanom, konstigt nog. Tog mig friheten att citera ur Wikipedia:

"Marley bestämde sig för att uppsöka en läkare, och den diagnos han fick efter en hudbiopsi, var malignt melanom, en form av hudcancer som nästan enbart drabbar ljushyade människor, och särskilt rödlätta, fräkniga personer med rött hår, vilket knappast stämmer när det gäller Bob Marley.[45] Emellertid finns det en förhöjd risk för malignt melanom för den som bränt sig allvarligt i solen som barn, för den som har mer än 50 tydliga födelsemärken samt för den som har cancerformen i sin släkt.[46] Marleys far, som var av engelsk-irländsk härkomst, kan således ha burit på anlaget till hudcancern."
Citera
2013-02-28, 00:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vad du lider av är uppenbart. Märk ord och spela besserwisser du, jag förklarade något du uppenbart inte hade någon aning om.
Ont. Vad är sviterna av malingt melanom.......jo tex. strupcancer, jag har däremot ingen aning om TD utvecklade någon strupcancer.
Malignt melanom kan sätta metastaser på ett stort antal ställen i kroppen, men mycket sällan i struphuvudet, och det som kallas för strupcancer är en skivepitelcancer i struphuvudet som inte ar ett dyft att göra med malignt melanom.
Citera
2013-02-28, 00:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Tage Danielsson och Hasse Alfredson levde ju räss så sammanflätade liv. Hur kommer det sig att HA aldrig varit i farozonen för att råka ut för hudcancer på samma sätt? Åkte inte han ner till solställen med Tage, eller var det detta som "räddade" honom?
Vad jag förstår umgicks Hasse och Tage inte sådär oerhört intensivt privat, i vart fall inte under 1970-och 80-talen. Tage hade ju ett hus på Korsika - det är ju lite ironiskt att mannen bakom världens mest kända antikärnkraftssketch dog av strålningsorsakad cancer - en självförvållad strålning. Tage hade, som många har påpekat redan, den pigmenttyp som är mest i riskzonen för att utveckla malignt melanom. Det finns också andra genetiska riskfaktorer för malignt melanom, till exempel vissa vävnadstyper. Den som har DR2 och är rödhårig och fräknig ska undvika att sola öht.
Citera
2013-02-28, 23:06
Medlem
Silmarillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
1985 i hudcancer alltså? Är det helt uteslutet att han bögade ihjäl sig?

Ja, det är helt uteslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Säkert att han inte dog av sin egen självbelåtenhet?
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Enligt uppgifter dog han av ryktet om Sovjetunionens upplösning...

Jävla tramsinlägg.

Tage dog i sviterna av malignt melanom. Idag räddas många av de som drabbas. Detta på grund av flera olika orsaker - bättre kunskap, bättre skydd, bättre behandling etc. Men upptäcks det inte i tid så minskar chansen att klara sig, då risken för metastaser ökar drastiskt. Metastas = dottersvulst...dvs cancern sprider sig till andra organ så som levern, njurarna eller lymfkörtlarna. Men oavsett vilket organ som ger upp och dödar patienten är grundorsaken lik förbannat hudcancer.
Tages nära bekantskap med Hasse Alfredson var under en period på 70-talet nästan uteslutande yrkesmässig. I princip träffades de endast i AB Svenska Ords skrivstuga på Söder för att skriva på någon revy, filmmanus eller liknande. Privat umgicks de istället med respektive familj.

Tage är en av detta lands största komiker, författare och samhällsdebattör. Han gick bort på tok för tidigt.
Citera
2013-03-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Malignt melanom kan sätta metastaser på ett stort antal ställen i kroppen, men mycket sällan i struphuvudet, och det som kallas för strupcancer är en skivepitelcancer i struphuvudet som inte ar ett dyft att göra med malignt melanom.
Jag vet att olika cancerformer kan ge metastaser som sätter sig på typiska områden, jag uttryckte mig fel där du citerade mig. Ett frågetecken hade varit på sin plats, (tex. strupcancer?)
Vad jag förstått så kan metastaser oavsett cancerform, även sätta sig på atypiska områden, men det är ovanligt.
Citera
2013-03-01, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
En remarkabel människa på alla sätt. Han sade sig vara motståndare till alla "ismer" utom humanismen, det är en fin grundsyn.
I "Här är Ditt liv" med Tage, jag tror att det var 1981 medverkade Tages bror som studerat vid universitetet i Moskva och var riktig kommunist. Tage sade då något i stil med att han såg upp till sin bror som hade haft modet att studera där och rakryggat stod upp för detta.
Citera
2013-08-05, 00:10
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Jag vet att olika cancerformer kan ge metastaser som sätter sig på typiska områden, jag uttryckte mig fel där du citerade mig. Ett frågetecken hade varit på sin plats, (tex. strupcancer?)
Vad jag förstått så kan metastaser oavsett cancerform, även sätta sig på atypiska områden, men det är ovanligt.

Lymfkörtlar, lungor, skelett, lever och hjärna är ställen i kroppen som är mer utsatta än andra för metastaser. Det är metastaserna som medför obotligheten. Malingt melanom metastaserar sig till lymfkörtlar och hjärnan.
Citera
2014-06-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashy
I "Här är Ditt liv" med Tage, jag tror att det var 1981 medverkade Tages bror som studerat vid universitetet i Moskva och var riktig kommunist. Tage sade då något i stil med att han såg upp till sin bror som hade haft modet att studera där och rakryggat stod upp för detta.
Programmet ligger numera ute på öppet arkiv. http://www.oppetarkiv.se/video/2034078/har-ar-ditt-liv-tage-danielsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in