Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
På svensk arbetsmarknad har det under de senaste åren dykt upp massor med verksamheter som drivs helt eller delvis med hjälp av bidrag i form av både pengar och/eller gratis arbetskraft. Min fråga är alltså ni som driver företag eller jobbar som handledare där ni tjänar pengar i form av fas3 bidrag och gratis arbetskraft skäms ni inte. Ni som har ett företag där ni har en stor del av personalen i form av gratis praktikanter från arbetsförmedlingen skäms ni inte? Ni som äger coachföretag eller jobbar på sådana företag skäms ni inte? Samtliga av dessa verksamheter kostar bara pengar för skattebetalarna till ingen som helst nytta. Risken är i stället mycket stor att dessa insatser blir kontraproduktiva eftersom att de konfiskerar de arbetslösas tid så de inte har tid att söka jobb lika aktivt längre samt att risken är även uppenbar att det tränger undan jobb. Varför ska restaurang ägaren anställa en diskare om de får en gratis från AF i 6 månader. Diska på restaurang lär man sig på ett par dar så det är enkelt för arbetsgivaren och göra sig av med en praktikant och ta in en ny praktikant i stället.
De bättre att dem får riktig praktik kan jobba söka jobb så länge, än gå arbetslösa. Jag förstår att folk känner att vi arbetsgivare drar in massa pengar, men jag lovar er att vi måste betala skatt vi också. De inte så att vi får massor av pengar ifrån ABS för att vi hjälper dem med praktikanter. Vi får betala skatt ändå.
Är något alliansen måste göra de dra ner höga arbetsgivaravgiften den tok för hög för ens lönt anställa någon, de därför finns massa oseriösa arbetsgivare som försöker fiffla gå bakom rygg. Sänk skatten och vi kommer kunna erbjuda jobb, so simpelt var det.