Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-26, 19:54
Medlem
På svensk arbetsmarknad har det under de senaste åren dykt upp massor med verksamheter som drivs helt eller delvis med hjälp av bidrag i form av både pengar och/eller gratis arbetskraft. Min fråga är alltså ni som driver företag eller jobbar som handledare där ni tjänar pengar i form av fas3 bidrag och gratis arbetskraft skäms ni inte. Ni som har ett företag där ni har en stor del av personalen i form av gratis praktikanter från arbetsförmedlingen skäms ni inte? Ni som äger coachföretag eller jobbar på sådana företag skäms ni inte? Samtliga av dessa verksamheter kostar bara pengar för skattebetalarna till ingen som helst nytta. Risken är i stället mycket stor att dessa insatser blir kontraproduktiva eftersom att de konfiskerar de arbetslösas tid så de inte har tid att söka jobb lika aktivt längre samt att risken är även uppenbar att det tränger undan jobb. Varför ska restaurang ägaren anställa en diskare om de får en gratis från AF i 6 månader. Diska på restaurang lär man sig på ett par dar så det är enkelt för arbetsgivaren och göra sig av med en praktikant och ta in en ny praktikant i stället.
Citera
2013-02-26, 20:00
Medlem
Robows avatar
Är själv inte företagare, utan har varit en av de "utnyttjade". Men jag anser inte att företagarna borde skämmas, allt handlar om att gå med så mycket vinst som möjligt, det är synd att det är så. Fast jag vet med mig själv att jag hade gjort exakt samma sak om jag varit egen företagare, tror många andra hade gjort detsamma.

//Robow
Citera
2013-02-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
På svensk arbetsmarknad har det under de senaste åren dykt upp massor med verksamheter som drivs helt eller delvis med hjälp av bidrag i form av både pengar och/eller gratis arbetskraft. Min fråga är alltså ni som driver företag eller jobbar som handledare där ni tjänar pengar i form av fas3 bidrag och gratis arbetskraft skäms ni inte. Ni som har ett företag där ni har en stor del av personalen i form av gratis praktikanter från arbetsförmedlingen skäms ni inte? Ni som äger coachföretag eller jobbar på sådana företag skäms ni inte? Samtliga av dessa verksamheter kostar bara pengar för skattebetalarna till ingen som helst nytta. Risken är i stället mycket stor att dessa insatser blir kontraproduktiva eftersom att de konfiskerar de arbetslösas tid så de inte har tid att söka jobb lika aktivt längre samt att risken är även uppenbar att det tränger undan jobb. Varför ska restaurang ägaren anställa en diskare om de får en gratis från AF i 6 månader. Diska på restaurang lär man sig på ett par dar så det är enkelt för arbetsgivaren och göra sig av med en praktikant och ta in en ny praktikant i stället.

Saken är den att de inte gör det... Den Moderata politiken har lyckats slå hål på gemenskapen med individualismen. De vände först de som arbetade mot de arbetslösa och sedan så såg de till att försvaga facket. Och nu när pengarna strömmar in till de stora företagen då kan de mindre få en del av kakan... Medan de arbetslösa får slita på praktik platser för att få bra omdöme av arbetsledaren så slipper de ta in anställda!
Citera
2013-02-26, 20:22
Medlem
Att skylla på moderaterna är inte korrekt då detta med praktikanter och olika slags stödprogram för arbetslösa har funnits oavsett färg på regeringen.
Själv har jag aldrig nyttjat detta varken som egenföretagare eller som anställd. Dels för att det inte passar mig.
Det jag tycker är intressant är att efter ha läst massor av trådar här på FB, då främst om arbetslösa är att det finns massor av tyckare som tycker att arbetslösa är parasiter som antingen får a-kassa, (vilket faktiskt är utbetalning av en försäkring som den arbetslöse betalat för. Är man parasit om man tar emot ersättning när bilen blivit stulen? När man haft inbrott? Osv... Nej det är ersättning för en försäkring man betalat för när något oförutsett händer).
Samt de som får socialbidrag, sjukkassa osv. Det gemensamma för dessa tyckare verkar vara att dom är enligt dom själva, intelligenta, välutbildade blablabla om allt bra.
Blev mycket förvånad att ingen av dessa har synpunkter på att även företag lyfter bidrag i form av gratis arbetskraft.
Kan enkelt konstatera att alla är sig själv närmast och det är fan äckligt.
Citera
2013-02-26, 20:24
Medlem
Chefer bryr sig inte så mycket... i slutändan handlar allt om pengar.

Alliansens politik har skadat den svenska arbetsmarknaden för länge nu...Jag röstade själv på asen.
Senast redigerad av atheistanton 2013-02-26 kl. 20:26.
Citera
2013-02-26, 20:34
Medlem
Jag har tagit emot några arbetslösa med bidrag på mitt företag trots att det egentligen inte funnits behov att anställa. Det har varit personer med olika fysiska och framför allt psykiska problem. Under tiden hos oss har dom haft hög frånvaro pga sjukdom och besök hos terapeuter och läkare. Vi har avsatt tid och utöver våra ordinarie arbetsuppgifter arbetat som faddrar, nästan som assistenter åt dom. Dom har alltså inte fungerat som vanlig arbetskraft. Hade dom haft en provanställning och vi haft ett verkligt behov hade dom inte fått en riktig avlönad anställning hos oss. Jag skäms inte.
Citera
2013-02-26, 20:36
Medlem
Citat:
Innan man hamnar i FAS 3 har man haft massor av tid att söka jobb. 300 a-kassedagar + 450 dagar i jobb- och utvecklingsgarantin för att vara exakt. Alltså 150 veckor. Har man inte lyckats på hela den tiden är det antagligen inte tidsbrist som kommer fälla en.

Jag börjar bli lite trött på att arbetssökande vill framställa Fas 3 som något som drabbar helt vanliga dödliga, vilket det inte är. Det är fan svårt att hamna där. Man måste anstränga sig för att lyckas komma dit. Alla som söker jobb på riktigt och har som mål att få ett jobb undviker med lätthet Fas 3. Fas 3 är en extraordinär insats för extraordinära fall.
Citera
2013-02-27, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppenberg
Innan man hamnar i FAS 3 har man haft massor av tid att söka jobb. 300 a-kassedagar + 450 dagar i jobb- och utvecklingsgarantin för att vara exakt. Alltså 150 veckor. Har man inte lyckats på hela den tiden är det antagligen inte tidsbrist som kommer fälla en.

Jag börjar bli lite trött på att arbetssökande vill framställa Fas 3 som något som drabbar helt vanliga dödliga, vilket det inte är. Det är fan svårt att hamna där. Man måste anstränga sig för att lyckas komma dit. Alla som söker jobb på riktigt och har som mål att få ett jobb undviker med lätthet Fas 3. Fas 3 är en extraordinär insats för extraordinära fall.

Fas3 drabbar i högsta grad helt vanliga dödliga för de insatser som man får i de övriga faserna fungerar inte och det är fortfarande så att det i regel är flera hundra och i bland tom flera tusen sökande till de lediga jobb som finns. Risken är enorm att en person som mister jobbet pga rationaliseringar och passerat 45 års strecket hamnar i fas3. Detta trots både bra utbildningar och arbetslivserfarenhet. Manpower gjorde en undersökning för några år sedan som visade att endast 4% av svenska arbetsgivare var beredda att anställa äldre och varför ska de göra det när de kan få dessa gratis som praktikanter. Bidragsslöseriet med gratis arbetskraft måste upphöra leder bara till osund konkurrens och kaos på arbetsmarknaden
Citera
2013-02-27, 08:55
Medlem
Biomasss avatar
Finns absolut ingenting att skämmas för personligen. Det enda man kan skämmas över är hur svenska folket kan tillåta den s.k Alliansen hålla på med sitt elände i såhär många år utan att gå man ur huse och bränna ner allt och alla på sin väg mot Rosenbad.
Citera
2013-02-27, 12:59
Medlem
PicCoLini30s avatar
Citat:

De bättre att dem får riktig praktik kan jobba söka jobb så länge, än gå arbetslösa. Jag förstår att folk känner att vi arbetsgivare drar in massa pengar, men jag lovar er att vi måste betala skatt vi också. De inte så att vi får massor av pengar ifrån ABS för att vi hjälper dem med praktikanter. Vi får betala skatt ändå.
Är något alliansen måste göra de dra ner höga arbetsgivaravgiften den tok för hög för ens lönt anställa någon, de därför finns massa oseriösa arbetsgivare som försöker fiffla gå bakom rygg. Sänk skatten och vi kommer kunna erbjuda jobb, so simpelt var det.
Senast redigerad av PicCoLini30 2013-02-27 kl. 13:18.
Citera
2013-02-27, 13:20
Det är inte direkt så att en Fas3are är helt gratis för företagaren. Fas3 får inte tränga undan reguljära arbeten och det ska alltid finnas handledare som deltagaren kan få hjälp av.

Visst, anordnaren får ett bidrag från Arbetsförmedlingen men detta bidrag efter skatt täcker i många fall inte kostnaderna för anordnaren, i form av att tillhandahålla arbetsplatser, datorer med mera. Det är inte direkt så att en Fas3are slängs ut på ett hustak och får skotta snö utan skyddskläder, eller på ett kontor placeras i källaren när ordinarie personal sitter på övervåningen. Arbetsmiljön ska vara densamma för alla även om det har framkommit att det i begynnelsen av Fas3 funnits brister. Finns det brister så ska man givetvis höra av sig till AF så att AF kan ta ett snack med anordnaren eller att man helt enkelt får byta anordnare.
Citera
2013-02-27, 14:25
Medlem
Varför ska man som företagare skämmas? Sverige ÄR företagen, utan företagen inget Sverige. Vilka betalar skatt, arbetsgivaravgift, bolagsskatt mm mm?

Sen är det fanimig snart omöjligt att ha en anställd i Sverige, de senare generationerna duger inte till något alls om det inte innefattar heltidssurf på iPad.

Däremot kan det ju ses som lite orättvist mot de företag som inte kan utnyttja återbäringen på ett vettigt sätt.

Vidare är det enkelt att stoppa "missbruket" ingen ny FAS3:are innan företaget anställt den förra under en viss spärrtid.

Tror faktiskt FAS3 är en "bra" åtgärd överlag, när man varit borta från arbetsmarknaden såpass länge behöver man en "omstart".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in