Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Det där inlägget missar helt poängen. Eftersom servern inte är en person är det dessutom en helt ofungerande jämförelse. Det är inte servern som är skyldig att följa svensk lag, det är den eller de som driver sidan. Självklart är det så att man inte alltid administrativt kan komma åt någon som faktiskt sitter utomlands, men det lär vara tämligen få fall där en sida som riktas mot Sverige saknar ansvariga här. Det skulle vara ytterst förvånande om inte majoriteten av de faktiskt ansvariga för Flashback sitter i Sverige, alldeles oavsett vad för skojiga ägarupplägg de har gjort.
Om du vill ha lite konkret rättsligt stöd för att serverns placering inte har någon större betydelse så kan du läsa NJA 2001 s. 445.
https://lagen.nu/dom/nja/2001s445 Det handlar visserligen om YGL, men principen är densamma.
Det stämmer. Men som jag sa innan - befinner man sig i Sverige så ska man följa svensk lagstiftning.
Befinner man sig i USA ska man följa deras lagstiftning.
Så, vad vet vi?
Företaget "Flashback International Inc" finns i USA, så de ska följa amerikansk lagstiftning. Jag vet inte, men jag tror att företaget i USA också kan räknas som en juridisk person.
Vad vet vi inte?
Vem/vilka ägarna är eller var de befinner sig.
Vad blir resultatet?
Amerikansk lagstiftning, och varken brasiliansk, afgansk eller svensk lagstiftning kan gälla.
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Förresten är det inte straffbart i Sverige att köpa sex i Nevada (förutsatt att det är lagligt i Nevada alltså).
Så sant

Det var visst endast ett uselt lagförslag som tur var.