Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Det stämmer. Men som jag sa innan - befinner man sig i Sverige så ska man följa svensk lagstiftning.
Befinner man sig i USA ska man följa deras lagstiftning.
Så, vad vet vi?
Företaget "Flashback International Inc" finns i USA, så de ska följa amerikansk lagstiftning. Jag vet inte, men jag tror att företaget i USA också kan räknas som en juridisk person.
Vad vet vi inte?
Vem/vilka ägarna är eller var de befinner sig.
Vad blir resultatet?
Amerikansk lagstiftning, och varken brasiliansk, afgansk eller svensk lagstiftning kan gälla.
Så sant
Det var visst endast ett uselt lagförslag som tur var.
Befinner man sig i USA ska man följa deras lagstiftning.
Så, vad vet vi?
Företaget "Flashback International Inc" finns i USA, så de ska följa amerikansk lagstiftning. Jag vet inte, men jag tror att företaget i USA också kan räknas som en juridisk person.
Vad vet vi inte?
Vem/vilka ägarna är eller var de befinner sig.
Vad blir resultatet?
Amerikansk lagstiftning, och varken brasiliansk, afgansk eller svensk lagstiftning kan gälla.
Så sant
Det var visst endast ett uselt lagförslag som tur var.Ja, givetvis är det amerikanska bolaget en juridisk person. Det spelar dock fortfarande ingen roll, eftersom ägandeupplägget inte är relevant för det eventuella straffansvaret. Det är de personer som faktiskt sköter verksamheten som ansvarar, inte bolaget. Att du och jag inte vet vilka de är spelar inte heller någon roll. Huruvida åklageriet vet vilka de är spelar faktiskt inte heller någon roll för skyldigheten att följa svensk lag. Det som spelar roll är huruvida verksamheten i tillräckligt hög grad riktas mot Sverige. Här har vi att göra med en svenskspråkig sida, med svenska annonsörer, huvudsakligen svenska användare och så vidare.
Att företaget är registrerat i USA innebär att det är skyldigt att följa tillämpliga federala och delstatliga lagar. Det innebär dock inte, vilket du verkar tro, att ägarna bakom bolaget inte behöver bry sig om något annat lands lagar, trots att de bedriver verksamhet i det landet.
Med ditt resonemang så skulle jag kunna ta flyget till Nigeria, registrera ett bolag där, för att sedan från företagsmailen skicka dödshot till exhustru och borrmaskinsgranne, utan att det skulle vara straffbart när jag kommer hem igen. Låter det sannolikt?