2013-02-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tja allmänt omtyckt mysgubbe då? Vad vet jag.

Ja, min bild av GW fick sig en liten törn efter Gustavs grabb. Men det var mer för att jag ogillade hans tjurighet, som jag inte sett tidigare, och att han får stå oemotsagd i sin kritik mot sin mor b la. En sida jag inte sympatiserade med. Sedan kan jag väl tycka att han förstorar sin roll i geijeraffären och konsekvenserna av detta. När jag pratat med folk som var med då och i vuxen ålder, så uppfattade inte de det som att GW hade så stor roll i historien. Självklart ser GW det på ett annat sätt, så det är förmätet av mig att säga vad som är rätt o fel. Han mådde uppenbarligen väldigt dåligt.

Men det har gått över.
Nu gillar jag honom igen

Det är så som du skriver, men Gustavs Grabb är inget jag ser som negativt. Han berättar om sin barndom, och barndom är alltid en subjektiv berättelse, där barnet äger händelseförloppet.

LGWP hade anställning på polisen och läckte material han kom över. Han fick sluta och var inte särskilt kaxig, vid tiden. Han sökte sig till SU och var doktorand. Han undervisade och berättade om saken i sin bok, Grisfesten 1978.

Det LGWP tar upp i Grisfesten är det han visste, men vid tiden förnekade han att det handlade om Geijeraffären. Mig veterligen talade han aldrig om Palme i samband med annat än mörkning av affären. Hans favoritämne vid tiden var hur illa behandlad han hade blivit och mörkertal vid anmälningar av brott, ett ämne han fortsätter att ha i fokus.

Det är befängt i efterhand när debatten rasar och det är tryggt och opportunt, att kommentera Palmes eventuella horköp. Att LGWP skulle ha avstått från att sprida i alla år det han visste om Palme fram tills nyligen, faller på sin egen orimlighet.

Det jag och många reagerar på är att han som professor i ett ämne, blir expert i allt som kommer upp på agendan i samhällsdebatten. Han får ha sina åsikter och teorier, men det blir allvarligt när hans spekulationer blir sanning, utöver det han möjligen kan veta.

Som professor i kriminologi kan han bedöma om bevisningen höll beträffande Qvick. Han hade tillgång till det material saken handlade om, när Qvick blev oskyldigt dömd. I den saken gjorde han en betydande insats för rättssäkerheten, i tidigt stadium.

Men som professor i kriminologi kan han inte veta ett skit om var och med vem Palme umgicks med. Där påverkar han rättssäkerheten negativt, genom att stödja den mörkning som skett. Det blir en fel bild av vår nutidshistoria och brottsoffren får ingen upprättelse.

Jag gillar honom när han håller sig till det han kan. Han är lysande på TV, kriminalitet blir avkopplande underhållning. Jag tycker också att hans krönikor är bra och att han visar engagemang för Qvick och andra oskyldigt dömda. Det är ämnen inom hans kunskapsområde.
Citera
2013-02-19, 23:54
Medlem
Håller Leif GW Persson på att bli lite senil? I Veckans brott har han ju blivit allt mer ofokuserad och ältar saker som "modus operandi" gång på gång. Kanske har pensioneringen som polisprofessor och därtill ledamot av RPS-staben verkat menligt på den gode Leif GW Persson?
Citera
2013-02-20, 00:36
Medlem
Vad jag inte bara tror, utan vet, är att GW är väldigt snabb att dömma misstänkta innan de ens är inom en radie av trehunradanittio kilometer från ett häkte.
Helt utan egentliga bevis. Allting byggt på självuppfunnen intuition och en känsla att stå över andra "vanliga" människor mentalt.
Vi vanliga svenssons kan ju enkelt Googla på vilken typ av person som besitter just dessa ovanstående egenskaper, varpå vi låser våra dörrar med alla tillgängliga medel till hands!

När GW:s egen granne och bekant faller innanför lagens lupp, då blir det snabbt, och inte helt olustigt, en helt annan femma.
GW sitter i direktsändning, nu ikväll på kanal 1, och säger att ingen är skyldig innan brott kan bevisas.
Hela "kostölden" blir bara skrattretande, om än mer än det var innan.
Gott således att ingen skall dömmas innan bevisligen skyldig, men i GW:s fall verkar svåger och kamrat/grannsämjan vara det viktigaste för GW i just detta fall. Och här plötsligt gör GW en kovändning!
GW förkastar naturligtvis polisens utredning av kostölden. Alla inom polisväsendet är ju enligt GW förståndshandikappade och helt utan kompetens, inklusive utredare, spanare och kriminalare.
I skydd av sin proffesur använder han det i direktsändning i tv som en sorts säkerhet, en garanti, för att den misstänkte förmodligen, och högst troligt, är oskyldig, och framför allt, för att vi vanliga mindre smarta människor hemma i stugorna, skall få en uppfattning om GW såsom ett högre väsen!
En mer intligent person än vad någon av oss andra vanliga folk ens kommer ens att drömma om!
Första gången GW ihärdigt hävdar en oskuld och viker undan, är när en bekant sitter i skiten.
En tillfällighet?

GW: "Jag tror inte på tillfälligheter"
Citera
2013-02-20, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dramig
Fruktansvärt överreklamerad människa. Han skrev 1 bok ngn gång i slutet av 70- början av 80-talet. Om det var en deckare. I nästa ögonblick så var han polis och kriminolog och la sig i allt möjligt. Efter ett antal år så skulle han utbilda sig, vilket väckte förvåning då alla trodde att han redan var det efter hans härjningar i press och utredningar.
Vet inte hur det gick med den utbildningen, men karlen verkar ju vara helt verklighetsfrånvänd och ett stort ego.
Hur ngn kan ta han på allvar har alltid förundrat mig!

Håller med. Han är en sådan person som är "berömd" enbart för att han har gjort en djävla massa - i stort sett oberättigad - reklam om sig själv, som folk har svalt med hull och hår.
Citera
2013-02-20, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Håller Leif GW Persson på att bli lite senil? I Veckans brott har han ju blivit allt mer ofokuserad och ältar saker som "modus operandi" gång på gång. Kanske har pensioneringen som polisprofessor och därtill ledamot av RPS-staben verkat menligt på den gode Leif GW Persson?
Tyckte hans tics blivit mycket värre när jag såg honom i Veckans brott igår. Förutom det berömda ständiga flyttandet av glasögonen spretade han med fingrarna, knöt nävarna, slet sig i ögonbrynen, kliade sig och tramapde upp och ned med fötterna oavbrutet. Vad lider han av? Parkinsson?
Citera
2013-02-20, 08:34
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glennessa
Vad lider han av? Parkinsson?

Jag tror han lider av narcissism. Det börjar bli för mycket Leif GW Persson nu, både för honom själv och för tittarna. Ledan smyger sig på.
Citera
2013-02-20, 08:34
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Skulle tro att den mängd alkohol som han intar trubbat av honom rejält i korken. Tycker att det verkar så i alla fall.
Citera
2013-02-20, 10:57
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erureddeller

När GW:s egen granne och bekant faller innanför lagens lupp, då blir det snabbt, och inte helt olustigt, en helt annan femma.
GW sitter i direktsändning, nu ikväll på kanal 1, och säger att ingen är skyldig innan brott kan bevisas.
Gott således att ingen skall dömmas innan bevisligen skyldig, men i GW:s fall verkar svåger och kamrat/grannsämjan vara det viktigaste för GW i just detta fall. Och här plötsligt gör GW en kovändning!

Nej, det handlar inte om att det är en granne till honom utan han sa ju faktiskt att SVT:s ansvarige utgivare kan råka illa ut om bonden pekas ut i TV så länge denne inte är dömd. Och fortsätter han att neka så kanske vi aldrig får veta vad som står i kuvertet.

Ja, så dom har säkert fått en uppsträckning från högre ort om det här ärendet.
Citera
2013-02-20, 16:50
Medlem
Ett gammalt klipp från Måndagsbörsen med Leif GW Persson och Jonas Hallberg: http://www.youtube.com/watch?v=C1_scjrB3zo
Citera
2013-02-20, 17:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erureddeller
Vad jag inte bara tror, utan vet, är att GW är väldigt snabb att dömma misstänkta innan de ens är inom en radie av trehunradanittio kilometer från ett häkte.
Helt utan egentliga bevis. Allting byggt på självuppfunnen intuition och en känsla att stå över andra "vanliga" människor mentalt.
Vi vanliga svenssons kan ju enkelt Googla på vilken typ av person som besitter just dessa ovanstående egenskaper, varpå vi låser våra dörrar med alla tillgängliga medel till hands!

GW förkastar naturligtvis polisens utredning av kostölden. Alla inom polisväsendet är ju enligt GW förståndshandikappade och helt utan kompetens, inklusive utredare, spanare och kriminalare.
I skydd av sin proffesur använder han det i direktsändning i tv som en sorts säkerhet, en garanti, för att den misstänkte förmodligen, och högst troligt, är oskyldig, och framför allt, för att vi vanliga mindre smarta människor hemma i stugorna, skall få en uppfattning om GW såsom ett högre väsen!
En mer intligent person än vad någon av oss andra vanliga folk ens kommer ens att drömma om!
Första gången GW ihärdigt hävdar en oskuld och viker undan, är när en bekant sitter i skiten.
En tillfällighet?

GW: "Jag tror inte på tillfälligheter"
Jag tror snarare det är så att lille Leif skäms för att han från dag ett haft så in i helvete fel man bara kan ha. Han är en av de få som ännu kallar fallet för en kostöld. I början pratade han vitt och brett om vilket enormt företag det varit att frakta bort djuren. Det var den största kostölden i norden någonsin. Och bla-bla-bla. Och så visar det sig vara ett billigt försök till bedrägeri utfört av en välkänd klåpare. GW har inte gjort den minsta koll innan han började gaffla om vad det var och i vanlig ordning pissa på de poliser som inte gör som professorn önskar. Igår satt den nationella pinsamheten och sa att han inte ville framstå som en besserwisser och visa vad han skrev och lade i kuvertet. Alla som blivit intresserade av detta har redan läst på FB hur det gått till flera dagar innan han skrev sin lapp. Men GWs lågpannade fan club står beredda att åter höja honom till skyarna för skarpsinnet.
Citera
2013-02-20, 18:02
Medlem
Hor-Ullas avatar
Appropå det här med ticksen. Är det inte så att han varje år är nykter från nyår fram till midsommar, och från midsommar till nyår super han till. Har läst det i nån intervju. Och eftersom han är inne i sin nyktra period nu så kanske ticksen är tecken på saknaden av alkohol?
Citera
2013-02-20, 18:08
Medlem
mishimas avatar
Jag har inte fått uppfattningen att han och bonden är så nära vänner eller grannar. Grannar i sammanhanget kan betyda att de ändå bor en bit ifrån varandra. Stölden har ägt rum på en gård strax väster Stjärnhov. Var exakt bor GW? De sägs att hans bostad ligger utanför Gnesta. Det kan ändå vara vara ett par mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in