Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tja allmänt omtyckt mysgubbe då? Vad vet jag.
Ja, min bild av GW fick sig en liten törn efter Gustavs grabb. Men det var mer för att jag ogillade hans tjurighet, som jag inte sett tidigare, och att han får stå oemotsagd i sin kritik mot sin mor b la. En sida jag inte sympatiserade med. Sedan kan jag väl tycka att han förstorar sin roll i geijeraffären och konsekvenserna av detta. När jag pratat med folk som var med då och i vuxen ålder, så uppfattade inte de det som att GW hade så stor roll i historien. Självklart ser GW det på ett annat sätt, så det är förmätet av mig att säga vad som är rätt o fel. Han mådde uppenbarligen väldigt dåligt.
Men det har gått över.
Nu gillar jag honom igen
Ja, min bild av GW fick sig en liten törn efter Gustavs grabb. Men det var mer för att jag ogillade hans tjurighet, som jag inte sett tidigare, och att han får stå oemotsagd i sin kritik mot sin mor b la. En sida jag inte sympatiserade med. Sedan kan jag väl tycka att han förstorar sin roll i geijeraffären och konsekvenserna av detta. När jag pratat med folk som var med då och i vuxen ålder, så uppfattade inte de det som att GW hade så stor roll i historien. Självklart ser GW det på ett annat sätt, så det är förmätet av mig att säga vad som är rätt o fel. Han mådde uppenbarligen väldigt dåligt.
Men det har gått över.
Nu gillar jag honom igen

Det är så som du skriver, men Gustavs Grabb är inget jag ser som negativt. Han berättar om sin barndom, och barndom är alltid en subjektiv berättelse, där barnet äger händelseförloppet.
LGWP hade anställning på polisen och läckte material han kom över. Han fick sluta och var inte särskilt kaxig, vid tiden. Han sökte sig till SU och var doktorand. Han undervisade och berättade om saken i sin bok, Grisfesten 1978.
Det LGWP tar upp i Grisfesten är det han visste, men vid tiden förnekade han att det handlade om Geijeraffären. Mig veterligen talade han aldrig om Palme i samband med annat än mörkning av affären. Hans favoritämne vid tiden var hur illa behandlad han hade blivit och mörkertal vid anmälningar av brott, ett ämne han fortsätter att ha i fokus.
Det är befängt i efterhand när debatten rasar och det är tryggt och opportunt, att kommentera Palmes eventuella horköp. Att LGWP skulle ha avstått från att sprida i alla år det han visste om Palme fram tills nyligen, faller på sin egen orimlighet.
Det jag och många reagerar på är att han som professor i ett ämne, blir expert i allt som kommer upp på agendan i samhällsdebatten. Han får ha sina åsikter och teorier, men det blir allvarligt när hans spekulationer blir sanning, utöver det han möjligen kan veta.
Som professor i kriminologi kan han bedöma om bevisningen höll beträffande Qvick. Han hade tillgång till det material saken handlade om, när Qvick blev oskyldigt dömd. I den saken gjorde han en betydande insats för rättssäkerheten, i tidigt stadium.
Men som professor i kriminologi kan han inte veta ett skit om var och med vem Palme umgicks med. Där påverkar han rättssäkerheten negativt, genom att stödja den mörkning som skett. Det blir en fel bild av vår nutidshistoria och brottsoffren får ingen upprättelse.
Jag gillar honom när han håller sig till det han kan. Han är lysande på TV, kriminalitet blir avkopplande underhållning. Jag tycker också att hans krönikor är bra och att han visar engagemang för Qvick och andra oskyldigt dömda. Det är ämnen inom hans kunskapsområde.