2013-02-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --68--
Jag som är lite nyfiken av mig, vilka bevis har du för att hon lever idag, när föddes hon?

Sorry sitter inte på all info utan har fått höra en del av en bekant. Kan ta reda på mer imorgon och återkomma då. Det enda jag vet är att hon lever och bor i Limhamn.
Citera
2013-02-18, 22:30
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --68--
Jag som är lite nyfiken av mig, vilka bevis har du för att hon lever idag, när föddes hon?
Jag är minst lika nyfiken! Lever Bengt också? Hade de barn? Jag har bara lyckats hitta de personer som --68-- nämner här ovan, när jag sökt i folkbokföringen från 1970 och 1980.
Citera
2013-02-19, 00:37
Medlem
Skidaddles avatar
Det låter ju helt och fullkomligt sanslöst. Att nån kunde gå på ens en enda av dom där lögnerna? Helt otroligt....
Citera
2013-02-19, 01:08
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Hon lever och bor i Malmö (Limhamn) under ett annat namn. Var väl även där hon var hårfrisörska om jag minns rätt.
Vet du vad? Jag tror faktiskt att du har rätt. Och kanske var salongen i Limhamn där hon arbetade något liknande den här: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/dygnet-runt/den-lilla-lokala-60-talaren-tegnergatans-damfrisering/
Citera
2013-02-19, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Då är de rejält tappade bakom en vagn, vilket inte kan uteslutas... Bresjneva måste det vara, det lilla a:et på slutet.

Aldeles riktigt Bresjneva heter det eftersom det är en hon. Svenskans son på kvinnor har fått många ögonbryn att höjas av utlänningar.

Öb skräcktal i Åre om att inte Sverige kan försvara sig mer än i en vecka,verkar överdrivet. Med tanke på förståndsgåvorna hos officerskåren som blir grundlurade av en hårfrisörska i sju år.
Eller som befälhavaren sa på U 137 den ubåten som gick på grund i Karlskrona skärgård. Svenskarna skall vara glada över att dom inte har varit i krig.

Om damen lever så borde hon hedras,åtminstone som årets Svensk i all evighet.Eller få en staty och några gator uppkallade efter sig. En musikal är ju i alla fall något,men verkar lite fjuttigt.
Citera
2013-02-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Vet du vad? Jag tror faktiskt att du har rätt. Och kanske var salongen i Limhamn där hon arbetade något liknande den här: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/dygnet-runt/den-lilla-lokala-60-talaren-tegnergatans-damfrisering/

Härlig nostalgikänsla över Ingrid Johanssons damfrisering. Hon ser ut att vara en trevlig dam med glimten i ögat. Kanske lite full i fan.

För övrigt har jag ett starkt minne av att Carmencita påstod sig vara dotter till Oppenheimer, atombombens fader. Är det jag som minns så fullständigt fel eller har det ändrats till Rockefeller av politiskt korrekta skäl i samband med musikalen.

Med namnet Oppenheimer kommer ju den här historien in på ett MYCKET KÄNSLIGT OMRÅDE. Ni vet vad jag menar.

Om namnet ursprungligen var Oppenheimer eller Rockefeller skulle man ju kunna kolla upp, eftersom jag har för mig att Guillou skrivit om bedrägeriet i någon av sina böcker med samlade reportage. Ska göra det vid lämpligt tillfälle.
Citera
2013-02-19, 13:52
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det låter ju helt och fullkomligt sanslöst. Att nån kunde gå på ens en enda av dom där lögnerna? Helt otroligt....

Håller med. De som borde ha straffats är reservofficeren "Åke" och övriga militärer som gick på en löjlig bluffhistoria som t.o.m ett barn hade kunnat genomskåda. Jag struntar i "Carmencita" och vad hon fick för straff - mytomaner går tretton på dussinet... Men vad hände med de höga militärerna? Kan man vara hur godtrogen som helst, och ändå ha en befattning som är viktig för försvaret av Sverige?
Citera
2013-02-20, 01:10
Medlem
Kommer ihåg att hon sa att hon skulle blivit avslöjad direkt om någon tilltalat henne på Engelska. Hennes Engelska var minst sagt bristfällig. Hennes breda Skånska berodde på att hon haft en Skånskbarnflicka.
Jämför med bedragerskan Anastasia Andersson (Romanov) Tsarens dotter. Det har gjort filmer och skrivits hyllmeter med böcker om henne.Men detta både dråpliga och pinsamma fall är i det närmaste bortglömmt.
Kanske ett uppslag för någon Norman som vill göra en film och häckla Svenskene,Fleksnes som ÖB tex.
Citera
2013-02-20, 14:36
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Håller med. De som borde ha straffats är reservofficeren "Åke" och övriga militärer som gick på en löjlig bluffhistoria som t.o.m ett barn hade kunnat genomskåda. Jag struntar i "Carmencita" och vad hon fick för straff - mytomaner går tretton på dussinet... Men vad hände med de höga militärerna? Kan man vara hur godtrogen som helst, och ändå ha en befattning som är viktig för försvaret av Sverige?

Citerar mig själv, kanske ett brott mot Fb-reglerna?

Vad hände med de som lät sig luras? Hur kan man inneha en hög befattning i det svenska försvaret, och gå på en historia som t.o.m ett litet barn kan genomskåda? Jag förstår att ämnet först och främst handlar om "Carmencita" (en person som vi normala snabbt skulle avfärda som mytoman), men jag anser att hennes "offer" är mer intressanta. Den historien som framgår av länkade artiklar är ju inte bara "otrolig", den är så uppenbart löjlig och skrattretande så att man undrar hur en vuxen person kan gå på den.

Det måste ha med sex att göra. Och det skrevs inte i tidningarna om sådant på den tiden. Hon måste ha legat runt med överstar, majorer och reservofficerer för att dupera dem på det här sättet. Jag kan inte tänka mig att en normalbegåvad man går på den sortens smörja som hon verkar ha delat ut till höger & vänster. Om man inte ser en chans att få sig ett "ligg".
Citera
2013-02-21, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Citerar mig själv, kanske ett brott mot Fb-reglerna?

Vad hände med de som lät sig luras? Hur kan man inneha en hög befattning i det svenska försvaret, och gå på en historia som t.o.m ett litet barn kan genomskåda? Jag förstår att ämnet först och främst handlar om "Carmencita" (en person som vi normala snabbt skulle avfärda som mytoman), men jag anser att hennes "offer" är mer intressanta. Den historien som framgår av länkade artiklar är ju inte bara "otrolig", den är så uppenbart löjlig och skrattretande så att man undrar hur en vuxen person kan gå på den.

Det måste ha med sex att göra. Och det skrevs inte i tidningarna om sådant på den tiden. Hon måste ha legat runt med överstar, majorer och reservofficerer för att dupera dem på det här sättet. Jag kan inte tänka mig att en normalbegåvad man går på den sortens smörja som hon verkar ha delat ut till höger & vänster. Om man inte ser en chans att få sig ett "ligg".

Att man kan inneha hoga befattningar inom det svenska forsvaret , ar inte detsamma som att man har de kvalifikationerna. Tony Stigsson tex var ju hogste militar under OB och se vad det var for en figur. Militarer i de hogsta befattningarna handplockas ju av regeringen , vad man nu ska dra for slutsatser om det. Sen kan man ju som du skriver aldrig underskatta den sexuella aspekten i affarer som denna.
Citera
2013-02-21, 17:06
Medlem
Winbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Citat från artikeln på Malmöoperans hemsida:

"Tingsrätten avkunnar följande dom: Bengt Johansson döms för bedrägeri till villkorlig dom och dagsböter, 50 st á 10 kronor, samt att solidariskt med sin hustru Solveig Johansson återbetala 25 000 kronor till målsäganden. Solveig Johansson döms för bedrägeri och försök till grovt bedrägeri till villkorlig dom samt dagsböter, 75 st á 10 kronor."

.

Hur vet man hur mycket det där är i böter?
Varför kan de inte bara skriva ut att personen får 75 000 i böter eller vad det nu är hon fick istället för det där.
Citera
2013-02-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winbot
Hur vet man hur mycket det där är i böter?
Varför kan de inte bara skriva ut att personen får 75 000 i böter eller vad det nu är hon fick istället för det där.
Jag är inte insatt i vare sig fenomenet Carmencita eller operan, men jag svarar gärna på din fråga med följande utdrag från Wikipedia:

Dagsböter (plural av dagsbot) är en form av böter där antalet dagsböter beror på brottets straffsats och svårighet eller straffvärde, och varje dagsbots storlek på den dömdes inkomst. Dagsböter utdöms bland annat i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland. Detta skiljer sig från penningböter som uppgår till ett fast belopp.

Därför kan två lika skyldiga till samma brott - eller liknande men olika brott - få samma påföljd i dagsböter räknat, men bötesbeloppet skilja sig pga skillnader i inkomst. Det är förmodligen ett ganska smart system tycker jag, för den typ av brottslighet som kan komma i fråga för sådan påföljd. För den utomstående är det ju mer informativt att uttrycka antalet dagsböter och dagsbotens storlek, eftersom man då kan få en känsla för både straffvärde och inkomst, än att bara skriva bötesbeloppet rätt upp och ner.
Senast redigerad av Kinuski 2013-02-21 kl. 20:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in