• 1
  • 2
2013-02-10, 10:28
Medlem
Vem var hon ? Hårfrisörskan i Malmö som lurade skjortan av överklassen och försvarsmakten på 1970-talet.Hon utgav sig för att vara medlem av klanen Rockefeller, diplomat, barnbarn till kejsaren Hirohito, internationellt erkänd hjärnkirurg och forskare med lösningen på cancerns gåta.Till hjälp hade hon sin bror.
Citera
2013-02-10, 10:54
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Du glömde att berätta att hon har utfört avancerad hjärnkirurgi på självaste Leonid Bresjnev!

Hennes riktiga (och något mindre glamourösa) namn verkar ha varit Solveig Johansson, och Malmöoperan hade premiär på en musikal om denna fantasifulla bedragerska igår:

http://www.carmencitarockefeller.se/historia.php
Citera
2013-02-10, 12:37
Medlem
Jag blev nyfiken, vad hände sedan?
Citera
2013-02-10, 13:19
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttefilt
Jag blev nyfiken, vad hände sedan?
Citat från artikeln på Malmöoperans hemsida:

"Tingsrätten avkunnar följande dom: Bengt Johansson döms för bedrägeri till villkorlig dom och dagsböter, 50 st á 10 kronor, samt att solidariskt med sin hustru Solveig Johansson återbetala 25 000 kronor till målsäganden. Solveig Johansson döms för bedrägeri och försök till grovt bedrägeri till villkorlig dom samt dagsböter, 75 st á 10 kronor."

Bengt Johansson var bagare till yrket och gift med hårfrisörskan Solveig. Fast när de utförde sina bedrägerier så kallade han sig "Bing Rockefeller" och var "bror" till "Cinderella". Anledningen till att de fick så pass lindriga straff var att rätten ansåg att det inte var ekonomisk vinning som var den huvudsakliga orsaken till deras lurendrejerier....

Jag har letat i Sveriges befolkning 1990 efter Solveig och Bengt, men hittar inget par i Malmö kommun som stämmer in. Kanske var de skrivna någon annanstans.
Citera
2013-02-10, 20:05
Medlem
Man får anta att hon är född slutet 1930 framtill början av 1950.
Då finns det bara ett par som heter bengt och solveig johansson i skåne. Hässleholm fanns det ett par som båda är födda 1938, och som sedan skilt sig.
Citera
2013-02-10, 21:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Carmen Rockefeller.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Vem var hon ? Hårfrisörskan i Malmö som lurade skjortan av överklassen och försvarsmakten på 1970-talet.Hon utgav sig för att vara medlem av klanen Rockefeller, diplomat, barnbarn till kejsaren Hirohito, internationellt erkänd hjärnkirurg och forskare med lösningen på cancerns gåta.Till hjälp hade hon sin bror.

Intrssant detta. Kommer ihåg hur Carmencita höll på. Har också läst om detta i någon bok men minns inte vilken? Kanske finns fallet i NKK?
Citera
2013-02-10, 21:39
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intrssant detta. Kommer ihåg hur Carmencita höll på. Har också läst om detta i någon bok men minns inte vilken? Kanske finns fallet i NKK?
Det finns en artikel i NKK 1983 som heter "Carmencita". Den kanske handlar om detta fall?
Citera
2013-02-10, 22:38
Medlem
Yatsys avatar
Carmencita Rockefeller och hennes make på väg in till Malmö tingsrätt 1981.

http://www.bilderisyd.se/index.php/1981/jobe121114002
Citera
2013-02-10, 23:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nkk 1983.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Det finns en artikel i NKK 1983 som heter "Carmencita". Den kanske handlar om detta fall?

Tack för det Aurora. Hade ett svagt minne av att det skulle finnas där. Då skall jag ta och läsa om det för att friska upp minnet.
Citera
2013-02-10, 23:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för det Aurora. Hade ett svagt minne av att det skulle finnas där. Då skall jag ta och läsa om det för att friska upp minnet.

Du får gärna dela med dig om du hittar något...
Citera
2013-02-11, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Carmencita Rockefeller och hennes make på väg in till Malmö tingsrätt 1981.

http://www.bilderisyd.se/index.php/1981/jobe121114002

Bra bild, skämt och sido.En bagare och en hårfrisörska.Var låg deras verksamheter ?
Någon som blivit klippt av Carmencita ?
Citera
2013-02-11, 10:00
Medlem
albertas avatar
Ja det här är spännande och något jag skulle vilja veta mer om

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ade-societeten

Här finns förutom bilder från musikaluppsättningen, också bilder från den dramadokumentär som spelades in 1986, samt bilder från (anonymiserad) intervju med Carmencita i Rekordmagazinet

/alberta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in