• 3
  • 4
2013-02-15, 10:48
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Men tänk efter lite nu! Vi vet alla vilka människor det är som brukar köra buss och taxi. Och 27-åringen är öppet islamkritisk. Varför tror ni att detta hände och varför tror ni att han bar skyddsväst och vapen på väg hem efter en fest? Det är han som är den utsatta, fattar ni inte det?
Om det istället varit en 27-åring muslim med skottsäker väst och stora väskor som uttalade hot mot samhällskritiska byggnader, hade du då försvarat honom på samma vis?
Citera
2013-02-16, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Om det istället varit en 27-åring muslim med skottsäker väst och stora väskor som uttalade hot mot samhällskritiska byggnader, hade du då försvarat honom på samma vis?
Du förstår inte situationen som utspelade sig. En hotad islamkritisk man har varit på fest, är berusad och ska hem. Han pratar med en vän på telefon och en muslim och/eller invandrare hör hans privata samtal. Han gillar inte denna kända islamkritiska man och tar ut sin hämnd genom att kontakta polisen. Antingen är det så, eller så hade han span på sig sedan länge och polisen ville ha ett skäl att hindra honom från att dra till Sverige i mars.
Det är också så att Johan Fredriksen och Oslo-polisen misstänks av många för att inte ha gjort tillräckligt för att hindra Breivik från att utföra sina dåd den 22 juli 2011. För att "upprätta sitt rykte" och även få slut på konspirationsteorierna som har flödat om att de samarbetade med Breivik skapar de en storstilad polisinsats av någonting som inte behövde en så stark reaktion.
Det enda det här har lett till tror jag är radikalisering av killen som utsattes för detta.
Citera
2013-02-16, 08:46
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Du förstår inte situationen som utspelade sig. En hotad islamkritisk man har varit på fest, är berusad och ska hem. Han pratar med en vän på telefon och en muslim och/eller invandrare hör hans privata samtal. Han gillar inte denna kända islamkritiska man och tar ut sin hämnd genom att kontakta polisen.
Är det inte fördomsfullt av dig att anta att han är berusad, bara för att han är en islamkritiker? Förvisso har jag själv samma fördomar om sådana.

Är det inte så att du överdriver hur känd han är? Vad är det som gör att han skulle vara så känd och vad är det som talar för att busschauffören kände igen honom och dessutom var en muslim som tog så illa upp och orkade bry sig att ringa polisen?
Det är ju faktiskt rena spekulationerna från dig. Det står ju faktiskt i artikeln att det var en medpassagerare (inte chauffören) som larmade polisen.
Citat:
Antingen är det så, eller så hade han span på sig sedan länge och polisen ville ha ett skäl att hindra honom från att dra till Sverige i mars.
Återigen, hur känd är han och hur vanligt är det att nordisk polis arresterar folk utan grund av politiska skäl. Ett gripande av honom kanske skulle kunna ha föregåtts av ett LPT-beslut
Citat:
Det är också så att Johan Fredriksen och Oslo-polisen misstänks av många för att inte ha gjort tillräckligt för att hindra Breivik från att utföra sina dåd den 22 juli 2011. För att "upprätta sitt rykte" och även få slut på konspirationsteorierna som har flödat om att de samarbetade med Breivik skapar de en storstilad polisinsats av någonting som inte behövde en så stark reaktion.
Polisen får kännedom om en man med skottsäker väst som uttalar hot mot samhällskritiska byggnader och har dessutom en stor väska med sig, som visar sig innehålla en luftpistol.
Även om inte Breivik-tragedin ägt rum så tycker jag att det är fullt försvarligt av en polis att agera i en sådan situation, tycker inte du det? Jag är säker på att svensk polis agerat likadant, även om Breivik-tragedin inte inträffat.
Citat:
Det enda det här har lett till tror jag är radikalisering av killen som utsattes för detta.
Ja, förutsatt att han tar sig ur berusningen.
Citera
2013-02-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Är det inte fördomsfullt av dig att anta att han är berusad, bara för att han är en islamkritiker? Förvisso har jag själv samma fördomar om sådana.

Är det inte så att du överdriver hur känd han är? Vad är det som gör att han skulle vara så känd och vad är det som talar för att busschauffören kände igen honom och dessutom var en muslim som tog så illa upp och orkade bry sig att ringa polisen?
Det är ju faktiskt rena spekulationerna från dig. Det står ju faktiskt i artikeln att det var en medpassagerare (inte chauffören) som larmade polisen.

Återigen, hur känd är han och hur vanligt är det att nordisk polis arresterar folk utan grund av politiska skäl. Ett gripande av honom kanske skulle kunna ha föregåtts av ett LPT-beslut
Polisen får kännedom om en man med skottsäker väst som uttalar hot mot samhällskritiska byggnader och har dessutom en stor väska med sig, som visar sig innehålla en luftpistol.
Även om inte Breivik-tragedin ägt rum så tycker jag att det är fullt försvarligt av en polis att agera i en sådan situation, tycker inte du det? Jag är säker på att svensk polis agerat likadant, även om Breivik-tragedin inte inträffat.
Ja, förutsatt att han tar sig ur berusningen.
Ge dig inte i en diskussion om ett ämne som du inte har en aning om. Eller är du en sådan som bara vill bråka?

Citat:
Kändis gripen efter bombhot mot Stortinget

Polisinsatsen mot lägenheten där mannen befann sig, var den tredje insatsen mot lägenheter i området Lambertseter-Bergkrystallen sydost i Oslo. Polisen anser att de nu har fått tag i rätt person.

- Han är känd av både oss och Norra Buskeruds-polisen från tidigare, och detta stämmer bra med det vi vet om honom från förr. Han har framställt hot tidigare, meddelade Fredriksen.

De första meddelandena om en misstänkt person kom strax innan midnatt natten till onsdag, efter att en busschaufför på bussen mellan Hønefoss och Sandvika råkade höra att en man kom med hot om att spränga Stortinget i ett telefonsamtal. Mannen ska ha verkat berusad och möjligen sjuk under bussfärden, han ska ha haft på sig en skottsäker väst och burit på en stor väska.

Polisen säger att det var summan av det den berusade mannen sa i ett telefonsamtal när han satt på bussen, som gjorde att de reagerade som de gjorde.

- Reaktionerna på hotet var starkare än nödvändigt, men vi ville inte ta några chanser, sade Fredriksen.

Flera parlamentsledamöter reagerade på att de inte fick varning om hotet innan det läste om saken i medierna på onsdag morgon.
http://dt.no/nyheter/kjenning-pagrep...nget-1.7765820

Att polisen inte meddelade Stortinget tyder på att de inte tog "hotet" på allvar utan bara ville plocka in mannen av ett eller annat skäl.

Citat:
Mannen ska ha varit berusad när han satt på bussen, och nämnde bland annat Stortinget i samband med generella hot.

- Allt så långt tyder på att detta är ett ospecificerat hot, upprepar stabschef Johan Fredriksen.

Mannen är inte hemmahörande i Oslo, utan kommer ursprungligen från Buskerud. Polisen känner till honom från tidigare händelser.

- Han satt på bussen och pratade i telefon i ett berusat tillstånd. Stortinget blev nämnt, men det var inte ett konkret hot. Det är summan av uppgifter och bedömningarna av dem som avgör att vi anser hotet vara ospecifikt, utvecklar Fredriksen.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...gen/1.10911458

Nu är han visserligen släppt men han får inte befinna sig närmare än 300 m från Stortinget. Han straffas därmed helt i onödan och blir uthängd av media som en skurk, när polisinsatsen borde riktas mot dem som fått den här mannen att inte våga gå ut utan skottsäker väst!
Senast redigerad av NothingToLose 2013-02-16 kl. 11:08.
Citera
2013-02-16, 12:41
Medlem
Som sagt: https://www.flashback.org/sp42008058

När passageraren sa att han hatar muslimer, ljög den afghanske taxichaufören (35) och sa att han var italienare.

http://www.dagbladet.no/2013/02/15/n...riks/25754989/
Senast redigerad av NothingToLose 2013-02-16 kl. 12:45.
Citera
2013-02-16, 13:09
Medlem
Jag hittade ytterligare en artikel som bekräftar det jag hela tiden har tänkt.
Citat:
Modern bekräftar sonens åsikter.

- Han är mycket emot islam och han döljer inte något, men man ska ha rätt att säga sina åsikter. Han är ingen aggressiv person, hävdar hon.

Det har sagts att 27-åringen hade på sig en skottsäker väst på bussen.

- Han har blivit hotad på grund av sina åsikter, utan att jag vill gå närmare in på det, och då går han i försvar. Den som tydligt säger sin åsikt, lever farligt.

- Västen använder han av och till för säkerhets skull, men jag är inte så säker på att han hade den på sig i onsdags.

Det uppgavs att ett gasvapen hittades i mannens väska.

- När jag såg skjutvapnet på TV kände jag igen luftgeväret från vår stuga. Själv har han bara en luftpistol till målskytte.

http://www.ringblad.no/nyheter/article6501223.ece
Citera
2013-02-17, 00:37
Medlem
thelindgrennheros avatar
Klart att norska myndigheter är rädda, därav agerar de som nu. De fick storstryk utav 1 person 2011, och de är mycket väl medvetna om att det finns ett hundratal (om inte tusen+) som dagligen tänker tankar i de banorna, samt säkerligen ett 40-50 tal(?) som är beredda på att verkligen göra samma sak.

Jag skulle inte bli förvånad om vi får se ett stor ökning i antal aktioner liknande ABB aktionen 2011.

Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in