Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Du förstår inte situationen som utspelade sig. En hotad islamkritisk man har varit på fest, är berusad och ska hem. Han pratar med en vän på telefon och en muslim och/eller invandrare hör hans privata samtal. Han gillar inte denna kända islamkritiska man och tar ut sin hämnd genom att kontakta polisen.
Är det inte fördomsfullt av dig att anta att han är berusad, bara för att han är en islamkritiker? Förvisso har jag själv samma fördomar om sådana.
Är det inte så att du överdriver hur känd han är? Vad är det som gör att han skulle vara så känd och vad är det som talar för att busschauffören kände igen honom och dessutom var en muslim som tog så illa upp och orkade bry sig att ringa polisen?
Det är ju faktiskt rena spekulationerna från dig. Det står ju faktiskt i artikeln att det var en medpassagerare (inte chauffören) som larmade polisen.
Citat:
Antingen är det så, eller så hade han span på sig sedan länge och polisen ville ha ett skäl att hindra honom från att dra till Sverige i mars.
Återigen, hur känd är han och hur vanligt är det att nordisk polis arresterar folk utan grund av politiska skäl. Ett gripande av honom kanske skulle kunna ha föregåtts av ett LPT-beslut
Citat:
Det är också så att Johan Fredriksen och Oslo-polisen misstänks av många för att inte ha gjort tillräckligt för att hindra Breivik från att utföra sina dåd den 22 juli 2011. För att "upprätta sitt rykte" och även få slut på konspirationsteorierna som har flödat om att de samarbetade med Breivik skapar de en storstilad polisinsats av någonting som inte behövde en så stark reaktion.
Polisen får kännedom om en man med skottsäker väst som uttalar hot mot samhällskritiska byggnader och har dessutom en stor väska med sig, som visar sig innehålla en luftpistol.
Även om inte Breivik-tragedin ägt rum så tycker jag att det är fullt försvarligt av en polis att agera i en sådan situation, tycker inte du det? Jag är säker på att svensk polis agerat likadant, även om Breivik-tragedin inte inträffat.
Citat:
Det enda det här har lett till tror jag är radikalisering av killen som utsattes för detta.
Ja, förutsatt att han tar sig ur berusningen.