2013-01-10, 09:04
Medlem
Sodomizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Les Binks
Det råder ju ingen tvekan om att ED eller en sådan person som Jon N är/var pålästa inom den filosofi/religion de pratar om. Problemet är bara att det handlar om just tro, det vill säga sådant som helt saknar vetenskaplig evidens. Ingen text inom någon religion bygger på vetenskap

Att vara utbildad i egentlig mening brukar syfta på akademisk kunskap, inte på att man läst allt som finns att läsa i ett visst ämne.

De flesta inom metal använder gärna satanisk symbolik av just den anledning du själv varit inne på - som ett sätt att väcka uppror. Men det är just där paradoxen uppstår - de personerna gör det för att de är emot religion rent generellt. "Antikosmisk satanism" är ju just en religion, och för många är detta likhetstecken med den flockmentalitet dess utövare sätter sig emot. Detta oavsett om man anser sig vara "utvalda" och får transcendera efter det jordiska livets slut. Elittanken är ju heller inte unik utan snarare legio bland de flesta religiösa grupperingar.

Personligen uppskattar jag ED och Watain för deras konstnärliga verk och att de så helhjärtat kör racet fullt ut. Kommer dock alltid ha svårt att förstå varför intelligenta människor så hundraprocentigt går in för en given tro.

Själv är jag mot all organiserad religion och skulle beteckna mig som agnostiker. Hur skulle vi tvärsäkert kunna veta något alls? Vi är bara dammkorn i det stora hela,

Sprituella saker är ju svåra att mäta, men praktiserar man saker med kunskap och därigenom upplever saker så blir man rätt övertygad. Oavsett vad stelbenta forskare säger. Ska man tro på dom till 100% har ju jorden faktiskt varit platt en gång i tiden :-)

Om det är TOTBL du syftar på så kan man väl mera säga att det är ett brödra/systerskap av personer med samma teorier och praktiska erfarenheter. Den är helt sluten, och inget du kan gå med i eller liknande.
Citera
2013-01-13, 22:58
Medlem
netopyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewBodhum
Erik snackade i en intervju om att några i bandet har haft problem med lagens långa arm. Är det någon som vet vad det är för brott de gjort sig skyldiga till?

Edit: Men trots sin töntiga image så gör de riktigt skön musik.

lär röra sig om mindre brott som misshandel och motstånd mot polis.

Set rök ihop med danska polisen på något sett och det var/är pricken i protokollet som gjorde att han inte blev insläppt i staterna
Citera
2013-01-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer666
Om det är TOTBL du syftar på så kan man väl mera säga att det är ett brödra/systerskap av personer med samma teorier och praktiska erfarenheter. Den är helt sluten, och inget du kan gå med i eller liknande.

är dina intentioner äkta och kaos brinner i dig kan du bli accepterad men det är ingenting du skickar in en ansökan och lite pengar till.
Citera
2013-01-16, 12:50
Medlem
Vad arbetar Erik med?
Citera
2013-01-17, 12:50
Medlem
netopyrs avatar
Watain...

lite design o layout till andra bands merch/skivor med. I en nåt år gammal intervju så säger han att han lever på cirka 3000 kronor i månaden, kanske lite mer nu när det går riktigt bra för dom.
Citera
2013-01-19, 18:22
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netopyr
lär röra sig om mindre brott som misshandel och motstånd mot polis.

Set rök ihop med danska polisen på något sett och det var/är pricken i protokollet som gjorde att han inte blev insläppt i staterna

Jag är lite nyfiken på det där, hur många är de där prickarna egentligen?

Har han vält lite gravar eller försökt elda upp ett av Missionskyrkans kapell vid tillfälle?

Försöker inte vara spydig eller så, bara allmänt nyfiken
Citera
2013-01-20, 02:02
Medlem
netopyrs avatar
tror inte nån av dom har nåt särskilt grovt brott i registret, lär väl vara mindre saker med misshandel på sin höjd med tanke på deras outlaw mentalitet.

men man vet aldrig..
Citera
2013-02-08, 19:50
Medlem
Les Binkss avatar
En hyfsat färsk intervju som ställer i princip exakt samma frågor som den här tråden:

http://www.metalblast.net/2012/08/watain-interview/

Kan inte tolka den på annat sätt som att killen menar allvar fullt ut. Men han går nog över gränsen här på ett sätt som riskerar att bita honom i arslet rätt rejält. En sak att uppmana terrordåd i en obskyr blogg, men nu snackar vi en rätt ansedd publikation.

Skulle någon dåre ta honom på orden blir det nog inga fler grammisar om man säger...
Citera
2013-02-09, 14:56
Medlem
Sodomizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Les Binks
En hyfsat färsk intervju som ställer i princip exakt samma frågor som den här tråden:

http://www.metalblast.net/2012/08/watain-interview/

Kan inte tolka den på annat sätt som att killen menar allvar fullt ut. Men han går nog över gränsen här på ett sätt som riskerar att bita honom i arslet rätt rejält. En sak att uppmana terrordåd i en obskyr blogg, men nu snackar vi en rätt ansedd publikation.

Skulle någon dåre ta honom på orden blir det nog inga fler grammisar om man säger...

Självklart är det dom säger på riktigt. Är det någon idiot därute som fortfarande tror att det är bara ett image band så är det deras problem. Framför allt vill jag att ni säger det direkt till dom så får vi se vad som händer.

I en tidigare intervju (http://www.repulsive.se/sv/sidor/watain.html längre ner på den sidan) sa han att drömmen var att spela på 6 miljarder lik, så det är inga news med utalandet som får PK människor och folk som gillar att vara "lite elaka"online att kissa på sig.
Citera
2013-02-09, 15:45
Medlem
Les Binkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer666
Självklart är det dom säger på riktigt. Är det någon idiot därute som fortfarande tror att det är bara ett image band så är det deras problem. Framför allt vill jag att ni säger det direkt till dom så får vi se vad som händer.

I en tidigare intervju (http://www.repulsive.se/sv/sidor/watain.html längre ner på den sidan) sa han att drömmen var att spela på 6 miljarder lik, så det är inga news med utalandet som får PK människor och folk som gillar att vara "lite elaka"online att kissa på sig.

Nej, det är ingen nyhet att han säger sådana saker. Skulle den exakta situation som föreslås i Metal Blast uppstå skulle dock deras karriär gå åt helvete.

Givetvis skulle vissa lockas av dem ändå, men det skulle garanterat bli rättegångar, inga mer turnéer i USA, svårt att få livespelningar osv.

Något säger mig att hur övertygad misantrop och satanist Erik än är så skulle han tycka det var "lite trist".

Be careful what you wish for osv...
Citera
2013-04-09, 21:07
Medlem
Vaerulvs avatar
Den Luciferianska traditionens ultimata målsättning är att förinta de kosmiska dikotomier som binder den akausala essensen till skalet och således nå den totala illuminationen. Man blir i detta skede en permanent nexion som är synkroniserad med det pandimensionella kaoset och kan avsluta sin existens för att transcendera, eller återvända om man så önskar.

Erik Danielsson är en praktiserande esoteriker inom denna tradition och betraktar i enlighet med de kaosofiska fundamenten mänskligheten som tämligen värdelös. Den aktuella kommentaren från den ovanstående intervjun lär med andra ord inte vara något annat än en burlesk och tillika explicit manifestation av ett rent personligt förakt inför det mundana. En medveten provokation.

Att definiera sin position som laglös behöver inte heller innebära att man är kriminell i traditionell bemärkelse, utan snarare att man trotsar de etablerade kosmiska dikotomierna samt de rådande sociala normerna. Konceptet brukar i spirituell kontext benämnas som Against the Law.

Men visst, medlemmarna i Watain drar sig inte för att bruka våld när de anser detta vara nödvändigt.
Senast redigerad av Vaerulv 2013-04-09 kl. 21:11.
Citera
2013-04-10, 23:03
Medlem
inb4modss avatar
Jag vill lägga lite fokus på Eriks livsåskådning/spiritualitet, att han säger sig ha sett gudar uppenbara sig o.s.v. Det är inte omöjligt att det kan förklaras med att han är brukare av psykedeliska droger. Jag har själv en kompis som säger sig ha droppat LSD med bandet, och det känns ju verkligen som hallucinationer tillsammans med fanatism av det slaget som Erik ger uttryck för leder till att man tror sig ha sett ett och annat.

Jag har själv stor respekt för droger och den sorters upplevelser de kan ge, många gånger livsförändrande och positiva, men jag har ingen respekt för hans spiritualitet som sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in