Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-20, 16:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Inbördeskrig? Du lever verkligen i en fantasivärld, om de ociviliserade Palestinerna reser sig så kommer de bli krossade precis som de alltid har blivit. Det bästa Palestinerna kan göra är att bara lämna Israel och bosätta sig hos sina arabfränder.

Nu syftade jag inte på palestinierna utan på de judar som bor i Israel.
Citera
2013-01-20, 16:21
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu syftade jag inte på palestinierna utan på de judar som bor i Israel.
Skojar du eller ? Det är bland det dummaste fantasi jag har hört talas om, om judarna i Israel ogillar den politik som förs så tar de upp det när de röstar och inte genom något jävla inbördeskrig.
Citera
2013-01-20, 18:12
Medlem
Ytterst få länder når framgång utan demokrati o allmänna val. Däri ligger utan tvivel Israels styrka gentemot sina totalitära grannar. Men även en demokrati har sina fläckar, det skall medges.
Citera
2013-01-20, 18:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Skojar du eller ? Det är bland det dummaste fantasi jag har hört talas om, om judarna i Israel ogillar den politik som förs så tar de upp det när de röstar och inte genom något jävla inbördeskrig.

Högerextremism ökar sannolikheten för att problem löses med våld. Israel är en intrikat väv av olika motstridiga judiska intressen. Religion kontra sekularism, landets förhållande till omvärlden, sociala frågor, tradition kontra modernitet. Postmodernism kontra överlevnadsvärden.

Jag kan ha fel, men jag tror att inbördeskriget bryter ut inom de närmaste sex åren. För tippningen åt det högerextrema hållet kommer att fortsätta. Det kommer att hållas en hel del nya val i Israel de närmaste sex åren, (man brukar byta regering ungefär en gång om året). De högerextrema är intresserad av handling. Och handlingar, självdestruktiva för Israel som en specifik judisk stat, kommer det också att bli.
Citera
2013-01-20, 18:48
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Högerextremism ökar sannolikheten för att problem löses med våld. Israel är en intrikat väv av olika motstridiga judiska intressen. Religion kontra sekularism, landets förhållande till omvärlden, sociala frågor, tradition kontra modernitet. Postmodernism kontra överlevnadsvärden.

Jag kan ha fel, men jag tror att inbördeskriget bryter ut inom de närmaste sex åren. För tippningen åt det högerextrema hållet kommer att fortsätta. Det kommer att hållas en hel del nya val i Israel de närmaste sex åren, (man brukar byta regering ungefär en gång om året). De högerextrema är intresserad av handling. Och handlingar, självdestruktiva för Israel som en specifik judisk stat, kommer det också att bli.
Vilken dynga, det är ingen högerextremism vi talar om och det ökar inte chansen för våld. Om du hade haft någon koll alls på historien så hade du vetat att däremot mycket extremism leder till våld, det Israel sysslar nu är ingen extremism och chansen för ett inbördeskrig är minimal eftersom väljarna kan uttrycka sitt missnöje när de röstar.

Sedan så undrar jag vad det är för fantasihandlingar som skulle vara så självdestruktiva. Den enda anledningen att du vill ha ett inbördeskrig är eftersom du är en sjuk antisemit som vill se Israel brinna, dock så kommer det inte hända eftersom du bara fantiserar.
Citera
2013-01-20, 19:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vilken dynga, det är ingen högerextremism vi talar om och det ökar inte chansen för våld. Om du hade haft någon koll alls på historien så hade du vetat att däremot mycket extremism leder till våld, det Israel sysslar nu är ingen extremism och chansen för ett inbördeskrig är minimal eftersom väljarna kan uttrycka sitt missnöje när de röstar.

Sedan så undrar jag vad det är för fantasihandlingar som skulle vara så självdestruktiva. Den enda anledningen att du vill ha ett inbördeskrig är eftersom du är en sjuk antisemit som vill se Israel brinna, dock så kommer det inte hända eftersom du bara fantiserar.

Nä, det det finns förstås inga högerextremister i Israel , bara typ 90 procent av den judiska befolkningen!

Sen vår vi väl se hur det hela utvecklar sig de närmaste sex åren.
Citera
2013-01-20, 19:04
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Nä, det det finns förstås inga högerextremister i Israel , bara typ 90 procent av den judiska befolkningen!

Sen vår vi väl se hur det hela utvecklar sig de närmaste sex åren.
Klart det finns högerextremister men inte de partier du talar om , de är bara vettiga.

Sedan så är det vidrigt att du kallar 90 % av judarna i Israel högerextremister för att de är vettiga, och om din galna fantasi om inbördeskrig slår in så kommer jag äta upp mina egna byxor.
Citera
2013-01-20, 19:46
Medlem
Vad som än händer hoppas jag att sionisterna drivs bort och att rättvisa skipas
Citera
2013-01-20, 21:24
Medlem
Tror faktiskt att Israel växer sig starkare beroende på hoten landet har från krigshetsande grannar.
Efter det som hänt i Algeriet förstår jag delvis Israels agerande. Hamas är ju också en terrororganisation likt dårarna som angrep oskyldiga i Algeriet. Inbördeskrigen som rasar o har rasat i MÖ når nog aldrig Israel. Landet är uppbyggt på en stabil plattform redan från grunden. Befolkningen ger sig knappast på makthavarna så länge demokratiska val hålls. Grannländerna har mycket att lära.
Citera
2013-01-20, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Klart det finns högerextremister men inte de partier du talar om , de är bara vettiga.

Sedan så är det vidrigt att du kallar 90 % av judarna i Israel högerextremister för att de är vettiga, och om din galna fantasi om inbördeskrig slår in så kommer jag äta upp mina egna byxor.

Orsaken till att du tycker att de är vettiga är förstås att du själv är en högerextremist. Det är fan otroligt att du kan ha ett nick som indikerar att du skulle vara "svensk". Dina attityder och värderingar är extremt osvenska.

Vi får se om du inom sex år kommer att få besvär med dig mage efter en olämplig måltid......
Citera
2013-01-20, 22:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror faktiskt att Israel växer sig starkare beroende på hoten landet har från krigshetsande grannar.
Efter det som hänt i Algeriet förstår jag delvis Israels agerande. Hamas är ju också en terrororganisation likt dårarna som angrep oskyldiga i Algeriet. Inbördeskrigen som rasar o har rasat i MÖ når nog aldrig Israel. Landet är uppbyggt på en stabil plattform redan från grunden. Befolkningen ger sig knappast på makthavarna så länge demokratiska val hålls. Grannländerna har mycket att lära.

Ultra-religiösa judar har redan gett sig på IDF, som klagade över att man då inte hade samma befogenheter som när palestinier anfaller.

En öppen apartheidstat är aldrig en stabil statbildning. Exemplet Sydafrika visar dessutom på att den gynnade minoriteten inte står ut med den, ofrånkomliga internationella isoleringen.

Social oro trots en ekonomi som går mycket bra.

Internationella sanktioner och diverse bojkottaktioner skulle dessutom skada ekonomin.

Svår splittring mellan de judar som vill leva sekulärt och de judar som blir allt mer religiöst extrema.

Stora svårigheter att ens acceptera, än mindre integrera de afrikaner som kommit till Israel. Även judiska afrikaner får ofrivillig "hjälp" att drastiskt minska sitt barnafödande.

När staten går in och förbjuder äktenskap mellan folk av olika religioner så är det inte precis ett västerländskt beteende.

Nej, Israel är verkligen ingen vanlig västerländsk demokrati, och det kommer att få konsekvenser i framtiden.
Citera
2013-01-21, 00:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Att säga att 90% av israelerna är högerextremister är att ta i. Center-vänsterpartierna skulle trots allt få kring 45% av rösterna enligt de sista opinionsundersökningarna.

Det som är obehagligt är att den traditionella högern - alltså likud - utvecklats i en allt mer högerextremistisk riktning.

Dels har vi ju samgåendet med Avigdor Liebermans parti, som står ännu längre högerut. Men inom likud självt har det också skett en kraftig högervridning.

I primärvalen föll flera relativt moderata likudpolitiker bort och ersattes av extremister som Moshe Feiglin. Vad Feiglin står för framgår av en intervju som Jeffrey Goldberg i The New Yorker gjorde med honom:

http://www.newyorker.com/archive/2004/05/31/040531fa_fact2_a?currentPage=4

Among the Settlers

“Why should non-Jews have a say in the policy of a Jewish state?” Feiglin said to me. “For two thousand years, Jews dreamed of a Jewish state, not a democratic state.”

Feiglin har alltså inte mycket till övers för demokratin, utan förespråkar något slags apartheidsystem där bara judar får rösta. Om araber säger han:

In any case, Feiglin said, “You can’t teach a monkey to speak and you can’t teach an Arab to be democratic. You’re dealing with a culture of thieves and robbers.”

Han är alltså en tvättäkta rasist, också, som inte drar sig för att jämföra araber med apor. Detta är ju ett språkbruk som inte skulle tolereras i något svenskt riksdagsparti, inte ens SD.

En liknande kombination av förakt för demokratin och öppen rasism hittar man bara hos SvP bland svenska politiker.

En antydan om var Feiglin hämtar sin inspiration som politiker får man av den intervju som den israeliska tidningen Haaretz gjorde med honom:

http://www.haaretz.com/print-edition/news/yossi-sarid-feiglin-his-cronies-are-fascists-by-any-definition-1.259197

Feiglin, his cronies are fascists by any definition

"Hitler was an unparalleled military genius. Nazism promoted Germany from a low to a fantastic physical and ideological status. The ragged, trashy youth body turned into a neat and orderly part of society and Germany received an exemplary regime, a proper justice system and public order."

Detta är alltså inte någon svensk nynazist som talar, utan en politiker som står på valbar plats till Knesset för Benjamin Netanyahus likudparti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in