2013-01-19, 07:28
Medlem
Jag har skrivit en guide med om hur får lättare att prata med nya människor som jag skulle vilja dela med mig av, och jag hoppas den kan göra stor skillnad för några.

Jag var fram till för några år sedan väldigt ensam. Jag hade inga vänner jag kände var riktigt nära. Jag var ensam varje helg och det var alltid jag som fick höra av mig till folk. Jag började undersöka vad vetenskapen har kommit fram till om vänskap och jag kollade på hur socialt framgångsrika människor gjorde. Nu har jag kommit till en punkt i mitt liv där jag har fler vänner än mitt tidigare jag trodde var möjligt, och alltid någon som hör av sig.
Det är en fantastisk känsla för mig som största delen av mitt liv varit ensam att få känna mig eftertraktad och omtyckt. Kanske kan jag hjälpa andra att nå sina sociala mål.

Här är guiden. Jag har sammanställt vetenskapliga rön och egna upplevelser.

Sex steg till hur du får lättare att prata med nya människor

1. Byt målsättning.
Nästa gång du pratar med nya människor, se det som att du har ett högre syfte med ditt samtal. Syftet är att du ska nå ett mål inom din personliga utveckling; samtalet är ett övningstillfälle för dig att bli mer socialt framgångsrik. Se det inte längre som att ditt mål är att bli omtyckt av de specifika personerna du pratar med. Det är okej om ni inte blir vänner eller om de inte tycker om dig, det är bara övning.
Det här synsättet lägger grunden för nästa steg:

2. Säg det du först tänkte säga
Nu när du har bytt målsättning, och det inte längre gör något om du inte blir vän med dem du pratar med, kommer du känna att det inte är lika farligt om du gör sociala missar.
Vanligaste orsaken till pinsamma tystnader är att man hindrar sig själv från att säga det man först tänkte säga eftersom man oroar sig för hur det kan uppfattas. Det här är också anledningen till varför du alltid vet vad du ska säga till människor du redan känner; du har stängt av filtret.
Självklart betyder det här inte att du ska vara otrevlig eller provokativ - det är ett annat typ av filter.

Alltså: Säg det som du först tänkte säga, även om du tycker att det verkar tråkigt eller konstigt. (Här är hemligheten: Det du säger behöver inte vara intressant, jätterelevant eller roligt. Syftet med kallpratet är inte att du ska vara en underhållare. Jag kommer att gå in på det egentliga syftet med kallpratet, som de flesta inte känner till, längre ner i texten)

3. Öppna en konversation
Börja med att le och hälsa på den du träffar. Leendet gör att både du och den du pratar med slappnar av. Låt det vara ett sympatiskt leende som bildar små rynkor vid ögonen. Testa att använda ögonen när du ler i en spegel, så kommer du att uppleva skillnaden.

Ställ en fråga som är kopplad till situationen och personen. Kom ihåg att konversationen är för din skull, för att du ska nå dina sociala mål. Det spelar därför i princip ingen roll vad du säger. Du behöver inte uppfattas som rolig, smart eller intelligent. Säg därför det som du först tänkte säga.

Om det ändå skulle stå still finns det en universell fråga du alltid kan använda dig av:

Var kommer du ifrån?

När personen berättar, ställ följdfrågor. Gillade du Gävle? Hur var det att växa upp i Stockholm? Saknar du Örebro? Varför flyttade du från Uddevalla? Om det visar sig att personen inte kommer från någon annan stad än den ni båda befinner er i, fråga istället om han eller hon tänker stanna här eller var han eller hon skulle vilja bo i framtiden.
Det här är en universell teknik som du alltid fungerar och som du alltid kan koppla in om du inte kommer på något att säga.

När du känner att du är redo för det i din utveckling är det dags att lägga in en regel för konversationerna:

Klaga inte och prata inte om negativa saker när du träffar nya människor.

Eftersom de inte känner dig utgår de från att hela du är som deras första intryck är av dig, klagande och negativ. Människor undviker negativa människor. Givetvis får du klaga eller prata om negativa saker, men ta det med dem som redan känner dig.

4. Att ställa frågor
När du känner att du stängt av ditt filter kan du börja öva på att vidareutveckla din konversationsförmåga. Att ställa många frågor är en förutsättning för att hitta gemensamma intressen med den du pratar med. Dessutom för frågor konversationen framåt, du behöver inte komma på saker att säga hela tiden, och du får den du pratar med känna att du är intresserad av vad han eller hon har att säga. Trots detta används många frågor alldeles för lite i samtalen.

Ställ frågor som handlar om den andre personens upplevelser, istället för sådant som går att Googla. "Vad tyckte du om Thailand?" istället för "Hur många bor det i Thailand?".

Ställ öppna frågor, till exempel "Hur var resan" istället för "Hur många dagar var du borta". Öppna frågor ger den andre möjlighet att berätta något.

Som med allt annat, gå inte för långt. Att ställa allt för många frågor i följd, kan få den andra personen att uppfatta det som att du frågar ut honom eller henne.

5. Ett nytt sätt att konversera på
Här är en paradox: Många slutar lyssna på vad den andre säger eftersom de börjar fundera på vad de själva ska säga. Det kan göra samtalet osammanhängande och ointressant.
Lyssna istället noga på vad den andra personen säger, och lyssna särskilt efter det vi kallar för ämnen.

Här är ett exempel:

Vi flög till Thailand i januari.

Ämnena är "Vi" "flög" "Thailand" "Januari". Genom att tänka i termer om ämnen hittar du ett nytt sätt att föra konversation på, där du alltid ges massvis med uppslag att bygga vidare på. Här är några exempel på vad du kan bygga vidare på

Uppslag för frågor:

Vi: "Vilka var ni som åkte?"
Flög: "Hur var det att flyga dit?"
Thailand: "Hur var Thailand?"
Januari: "Hur tyckte du vädret var där i januari?"

Som jag nämnde tidigare kan det vara bra att bryta upp frågorna med att berätta något själv. Ämnena ger återigen bra inspiration:

Vi: "Det är kul att resa ett gäng. Vi var ett gäng som åkte till Rom förra sommaren"
Flög: "Jag älskar att flyga. Jag gillar maten man får ombord"
Thailand: "Thailand skulle jag gärna åka till"
Januari: "Januari är en bra månad att åka utomlands"

Därefter är det enkelt att bolla tillbaka samtalet genom att fråga den andre om något utifrån vad du sagt.

6. Hitta saker som ni har gemensamt
När ni pratat om det som har koppling till situationen ett tag är det dags att ställa samtalets viktigaste fråga:

Vad hittar du på om dagarna?

Att fråga vad andra hittar på om dagarna istället för vad de jobbar med ger människor utan jobb eller de som inte är sugna på att prata om jobb möjlighet att ge dig ett värdefullt svar. Undantag gäller om du befinner dig i ett affärssammanhang där tanken är att man ska prata jobb. Om ni fastnar i jobbprat, fråga:

Vad hittar du på när du inte jobbar?

Varför är det så viktigt att få reda på vad en person gör om dagarna? Kallprat är ett till synes planlöst samtal som inte verkar fylla något egentligt syfte, men som tvärtom egentligen har en mycket viktig uppgift. Det är ett sätt för människor att första gången de träffas känna av varandra och vilka likheter som finns mellan dem. Att man hittar likheter i antingen intressen, upplevelser eller åsikter, är en förutsättning för att en vänskap ska kunna uppstå.

Alltså: Vänskap uppstår när två människor hittar likheter mellan sig.

De flesta vet inte om varför de kallpratar, och avkänningen och letandet av likheter sker undermedvetet. Oftast vet inte människor varför de tycker mer eller mindre om någon, de bara vet att de gör det.

När man knäckt koden och förstår vad som skapar vänskap kan man snabbt hitta likheter och gemensamma intressen eller upplevelser att prata om där konversationen blir intressant och spännande för båda.

Därför ska du fråga saker som hjälper dig att hitta gemensamma nämnare med den du pratar med. Det är därför det är viktigt att du får reda på vad den andra fyller dagarna med, på jobb och fritid.

Kallpratet är din möjlighet att känna av vilka likheter som det finns mellan dig och den du pratar med.

Likheter kan vara ett gemensamt intresseområde, ett lag båda håller på, liknande åsikter, liknande fritidsaktiviteter, liknande jobb, och även en film eller en artist ni båda tycker om.
Så fort ni hittat en likhet, fördjupa er i den; prata om det ni båda tycker om. Det är nu det roliga börjar. Det finns inte längre någon risk för pinsam tystnad, ni njuter båda av konversationen, och ni kommer båda känna att ni kommer närmare varandra.

Sammanfattning
  • Det gör inget hur du uppfattas - varje samtal är bara ett övningstillfälle för dig att bli socialt framgångsrik.
  • Stäng av filtret och säg det du först tänkte säga.
  • Le sympatiskt och ställ frågor.
  • Lyssna på vad den andra personen egentligen säger och ställ följdfrågor utifrån ämnena i samtalet.
  • Fråga saker om var personen kommer ifrån om det står still.
  • Fråga vad personen hittar på om dagarna.
  • Vänskap uppstår när två personer hittar likheter mellan sig
  • Leta efter likheterna och fördjupa er i dem.

Lycka till!

___

Vilka var de mest värdefulla tipsen för dig? Kände du att någon del var oklar?
Citera
2013-01-19, 14:54
Medlem
trosfuktarns avatar
Tyckte det var riktigt bra, och du fick med många bra tips!
Citera
2013-01-19, 15:53
Medlem
Geomeisters avatar
Bra tråd och tror tom. folk som uppfattar sig som socialt framgångsrika kan behöva läsa denna tråd då och då !
Citera
2013-01-19, 21:01
Medlem
Trololdegs avatar
Jättebra skrivet. Du fick mig att tänka om lite och kommer helt klart ha dessa tips i baktanke i fortsättningen då jag hamnar i sociala sammanhang. Tack!

Och för att svara på dina frågor:
Allt var väldigt klart och tydligt. Tyckte det var väldigt intressant med det där om termer. Skapar ju som du skriver väldigt många nya möjligheter till ytterligare saker att prata om så man slipper den där "samtalstorkan" som lätt kan uppstå när man umgås med nytt folk.
Senast redigerad av Trololdeg 2013-01-19 kl. 21:06.
Citera
2013-01-19, 21:05
Medlem
Hoylers avatar
Bra initiativ, kommer nog många till användning förhoppningsvis!
Citera
2013-01-19, 21:18
Medlem
Tack, jättebra tips

Hur gör man med folk som man redan känner ex "kompisars kompisar" som man inte brukar prata med? Hur blir man bättre kompisar med dessa?

Hur ska man bära sig åt om personen man pratar med faktist verkar ointreserad av mig?

vilka samtals ämnen bör man undvika?
Citera
2013-01-19, 22:16
Medlem
Man kan också, som jag gör, bara babbla som fan, precis som om man träffat sin bästa vän man känt hela livet, och ösa ur sig vad sjutton som helst och förvänta sig att de tycker det är superintressant

Jag brukar tänka att jag skiter i vad man "får" eller inte "får" säga.

Ofta säger jag saker man absolut inte bör. Som att jag ska rösta på SD, och att jag har haft en fjortonårig flickvän när jag var 18, och att jag gillar tjejer som ser ut som förvuxna barn i ansiktet, och att jag inte har körkort men kör ändå, osv... hehehe.

ingen bryr sig typ Inte face to face i alla fall Vad bryr jag mig hur snacket går bakom min rygg, t.ex här inne på FB går ju "allt snack bakom folks rygg" - folk vågar inte göra ett skvatt i verkligheten.

Har aldrig blivit hotad i verkligheten för något jag sagt. Ni kan vara rätt lugna med vad ni säger...

Mitt bästa tips är helt enkelt: Tänk att personen du möter är en barndomsvän

Kör stenhårt... det gör att relationen blir djup och spontan och bra väldigt fort...

Fast... det är klart... vill man "bli omtyckt av alla" är detta verkligen inte rätt väg :P Endel är ju lite PK. Och somliga inte så lite. Frågan är varför du skulle vilja bli kompis med dem, såvida du inte är likadan själv dvs.

Personligen gillar jag dock ärliga människor, som är ärliga mot en redan från början om allt. De flesta brukar gilla mig, och jag tror det är pga det. Jag håller inte på med en massa tomt prat om väder och vind, t.ex. Jag är bara intresserad av att prata om saker som jag gillar. Sedan får det bära eller brista.

Jag brukar spontant börja prata med folk... om någon går med matkassar kan du bara brista ut "ååh, vad blir det till middag ikväll då?"
"Spaghetti o kötfärsås" säger de (chockerade att en främling pratar med dem)
"Niice... är jag bjuden?"
"Ääähuum... mjaaa"
"Jag skojjar fattar du väl! "

hehehe.

En bra konversationsstartare är just det... man tittar vad folk gör, sedan säger man något om det, sedan kan man börja prata om vad som helst.

T.ex någon står och glor på skor:
"Du ska väl inte köpa de DÄR jääävla skitskorna... köp mina... Jag har tröttnat på dem"

Obs: folk springer oftast ifrån en om man håller på så där Men det är superkul.
Jag blir själv glad när folk kommer fram och är spontana. Även om jag ofta inte vågar stanna kvar, det är ju tyvärr inte riktigt normalt folk som kommer fram och säger något till en i Sverige Som jag t.ex
Senast redigerad av Hudsvedan 2013-01-19 kl. 22:31.
Citera
2015-09-04, 19:26
Medlem
Bumpar denna eftersom den var väldigt bra och det finns säkert många som har nytta av den. Jag hade haft bra nytta av guiden för ett par år sedan, men eftersom jag jobbar med människor nuförtiden och träffar nytt folk varje dag så har jag lärt mig de här grejerna av mig själv.

Livet är mycket enklare nu när jag faktiskt tycker att det är roligt att lära känna nytt folk och är intresserad av vad de har att berätta.
Citera
2015-09-04, 19:28
Medlem
Så jag måste browsa in på flashback och läsa detta steg för steg när jag träffar någon :/
Citera
2015-09-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achryl
2. Säg det du först tänkte säga
Nu när du har bytt målsättning, och det inte längre gör något om du inte blir vän med dem du pratar med, kommer du känna att det inte är lika farligt om du gör sociala missar.
Vanligaste orsaken till pinsamma tystnader är att man hindrar sig själv från att säga det man först tänkte säga eftersom man oroar sig för hur det kan uppfattas. Det här är också anledningen till varför du alltid vet vad du ska säga till människor du redan känner; du har stängt av filtret.
Självklart betyder det här inte att du ska vara otrevlig eller provokativ - det är ett annat typ av filter.

Alltså: Säg det som du först tänkte säga, även om du tycker att det verkar tråkigt eller konstigt. (Här är hemligheten: Det du säger behöver inte vara intressant, jätterelevant eller roligt. Syftet med kallpratet är inte att du ska vara en underhållare. Jag kommer att gå in på det egentliga syftet med kallpratet, som de flesta inte känner till, längre ner i texten)

Är inte det här ganska skrämmande? Det jag funderar på är liksom huruvida det är moralfilosofiskt rätt att ha djurskyddslagar i ett köttätande samhälle, om vi människor faktiskt kan hantera demokrati, och andra rätt provocerande frågeställningar. Hur är provokativ-filtret ett annat filter?
Citera
2015-09-05, 02:28
Medlem
vasaduellers avatar
Var kommer du ifrån?
Citera
2015-09-05, 02:29
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Är inte det här ganska skrämmande? Det jag funderar på är liksom huruvida det är moralfilosofiskt rätt att ha djurskyddslagar i ett köttätande samhälle, om vi människor faktiskt kan hantera demokrati, och andra rätt provocerande frågeställningar. Hur är provokativ-filtret ett annat filter?

Jag hade uppfattat dig som intressant, och positivt avvikande ifrån den stora massan. Jag hade känt tacksamhet för att du inte tråkade ut mig lika mycket som alla andra gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in