Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det var lite fel av mig att ta med jämförelser med Linköping som jag egentligen inte vet någonting om mer än hörsägen. Du har säkert rätt i det du skriver. Jag vidhåller att studentlivet borde vara bredare, djupare och mer genomarbetat i Lund. Däremot finns det nackdelar med det också. Det finns en akademisk snobbighet i Lund som ibland lyser igenom lite väl starkt. Man kan även drunkna av alla valmöjligheter.
Jag blir så otroligt less på människor som du, som förespråkar för Lund, Lund, Lund, Lund och säger att resten är skit. Du verkar för det första tro att LiU är en liten dussinhögskola ute i skogen. Det är ca. 20000 studenter i Linköping, mot Lunds 28000. Då räknar jag med de studerande i respektive städer, inte universiteten.
Lund har den fördelen att man har traditionen, man har byggt upp ett studentspektakel under hundratals år och sånt märks ju då man har ett otroligt bra studentliv. Linköping startade å andra sidan något helt nytt eftersom universitetet startade relativt sent, långt efter att nationer miste sin egentliga funktion. Man har på så sätt byggt upp många egna traditioner samtidigt som man självklart tagit många saker från Uppsala/Lund.
I festväg kan du göra det mesta i Linköping. Man har allt från en bar för ölkännare till kårdrivna nattklubbar tisdag-lördag, samt att kårhuset de flesta torsdagkvällar förvandlas till Sveriges troligtvis bästa festlokal när det vaknas kravall. Det enda Linköping inte har är egentligen aktiva nationer, de finns men är rätt små i förhållande till Lunds/Uppsalas. Istället har sektionerna och dess festerier/sexmästerier och föreningar en mycket större roll i studentlivet.
Linköping har även fördelen att vara en medelstor stad. När du känner för att gå ut på vanligt maner är det bara att bege sig till Ågatan och kliva in på någon av de studentfria pubarna eller nattklubbarna. Samtidigt som universitetet och värsta sidan av stan är en studentstad.
Allt det du nämnde i ditt tidigare inlägg finns. 720 som är alpinföreningen anordnar två alpresor per år till nya destinationer, spex och kör finns det mängder av. Känner du för att engagera dig i miljöpolitik har du den otroligt aktiva föreningen Navitas, eller om du vill skriva i någon av kårtidningarna söker du dig dit. Att du tror att LiU är en dussinhögskola bevisar bara hur lite du vet om studentlivet utanför Lund.