2013-01-17, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nä, just det!

Det har jag inte tänkt på... Om man grillar en korv med likström, så borde ju all skit hamna i vardera ändan av korven. Som t.ex när man gör elektrolys i saltsyra, så kommer ju all klor upp på katoden, o vätet till anoden... Eller tvärtom var det kanske...

Men då vet jag att det är viktigt med växelström. Tror jag ska börja mecka ihop en anordning nu...

EDIT: Kan fota o filma allt om intresse finns!

Det finns massor av klipp redan bla detta http://www.youtube.com/watch?v=hvS6bOKLhFs&playnext=1&list=PL53CAF4935B70 F87E&feature=results_main
Citera
2013-01-17, 21:21
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Sist jag kollade var det växelström i mitt uttag, men du kanske kör på likström...?
Elektrolys funkar jävligt kasst med växelström på grund av de ständigt skiftande polerna. Men jag hade inte käkat en korv som var grillad medelst likströmsaggregat.

Har ett minne av att jag testat att köra AC genom saltvatten och att det bildas gasbubblor.
Men om man bara spekulerar istället för att göra egna experiment så kan det bli olika åsikter om vad som kommer att hända.

Spekulation
Citat:
the electrodes spend equal times being Pos and Neg, the overall net effect is that anything that May occur for that split second is undone again in the next split second.
since this is 50/50 nothing overall happens.

I believe it's because of the nature of AC power (i.e. the current alternates, 60 Hz a second), causing the cathode/anode to switch just as rapidly.

This means no real electrolysis occurs.

Experiment
Citat:
http://www.scienceforums.net/topic/23400-electrolysis-with-ac/
I once did the experiment, and well, things do happen. We have 50 Hz AC, and what is observed is formation of bubbles at both electrodes. I did the electrolysis with copper electrodes in NaCl. At both sides there were bubbles, and both electrodes are corroded. The bubbles are hydrogen gas.

I also did the experiment with carbon electrodes and with 220 V AC (VERY DANGEROUS!!!!), using a very dilute solution of NaCl. The effect of that is formation of gas, and sometimes ignition of gas bubbles under water, near the electrodes. I slowly increased the concentration of NaCl, and at a certain point, I got a nice continuous stream of gas, with sparks of miniature explosions every few tenths of a second. These sparks most likely are due to ignition of gas mixed of H2 and Cl2 and/or H2 and O2. Using too high a concentration of NaCl makes the reaction too vigorous and quite hot.

I vilket fall somhelst så blir ändarna brända pga att effektutvecklingen och resistansen är störst där pga bubblor. Samma ström i hela korven men störst spänningsfall vid elektroderna.
Om man nu kan göra något smart för att motverka. Tex öka ytan på elektroderna ?
Eller genom att sätta en saltvattenfylld slang på korvändarna så att det är saltvatten mellan korven och elektroderna ?
Senast redigerad av WriteMasterTM 2013-01-17 kl. 21:26.
Citera
2013-01-17, 21:23
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
https://www.youtube.com/watch?v=lo_jLssjOYE
https://www.youtube.com/watch?v=hvS6bOKLhFs

Citat:
Men då vet jag att det är viktigt med växelström. Tror jag ska börja mecka ihop en anordning nu...
Jag tycker att det är en dålig idé att du meckar med det.
Citera
2013-01-17, 22:45
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det skulle ju kunna vara vanlig vattenånga från kokning som sänker övergångsresistansen annars.

Vanligt bonnjärn (icke rostfritt) är ju ofarligt så det kanske är en säker elektrod även om jag tror mängden krom och nickel är försumbar i det här fallet.

Optimalt vore nog att köra på betydligt lägre spänning, kanske från ett bilbatteri så man inte bränner ändarna. Det är ju slöseri med korv annars.

Som sagt vill du inte köra med bilbatteri då det blir likspänning -> elektrolys, vilket ger dig en korv med natrium i ena halvan och klor i andra halvan. Men en växelströmstrafo kanske kan duga?
Citera
2013-01-17, 23:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Som sagt vill du inte köra med bilbatteri då det blir likspänning -> elektrolys, vilket ger dig en korv med natrium i ena halvan och klor i andra halvan. Men en växelströmstrafo kanske kan duga?
Ja det är kanske bäst att hålla sig till växelström även om jag inte vet hur mycket elektrolys som skulle hinna ske i det här fallet.

Jag var ändå hungrig så jag mätte resistansen i en Bullens pilsnerkorv nyss. Det är ju korta små jäkla korvar men det var fan ändå mycket lägre resistans än jag vill minnas när jag mätte för några år sedan (det var inte Bullens den gången men Bullens är väl nog så salta). Stack in mätsladdarna i varsin ände av korven men det fladdrade som fan från ungefär 0,5-10 megaohm. Vad fan, med 1 MΩ och 230 V så blir det 0,00023 A och 0,05 W. Det måste vara något fel på multimetern Den visade i o f s 0 Ω när jag satte sladdarna direkt mot varandra. Vad fan liksom, det var ju enstaka Ω sist jag mätte.
Citera
2013-01-21, 16:46
Avslutad
Det gick jättebra, testade och filmade idag:
http://www.youtube.com/watch?v=h-imR2YQSWw
Citera
2013-01-21, 17:07
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Jättefint. Jag förväntade mig dock inte den dialekten.

Bara för detta måste du göra samma sak med en majskolv, av nostalgiskäl.
Citera
2013-01-21, 17:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Fint att du valde Bullens, godare korv finns ju inte.

Det såg ut som att du åt upp ändarna på korven också, smakade de inte räligt? Jag skar bort dem när jag elektrifierade korv för det luktade bränt hår där gafflarna suttit men det är klart, tar man bort dem på en liten Bullenskorv så försvinner ju hälften.
Citera
2013-01-22, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jättefint. Jag förväntade mig dock inte den dialekten.

Bara för detta måste du göra samma sak med en majskolv, av nostalgiskäl.
Jo, det ska jag nog också testa!

Citat:
Fint att du valde Bullens, godare korv finns ju inte.

Det såg ut som att du åt upp ändarna på korven också, smakade de inte räligt? Jag skar bort dem när jag elektrifierade korv för det luktade bränt hår där gafflarna suttit men det är klart, tar man bort dem på en liten Bullenskorv så försvinner ju hälften.
Jo, de smakade lite bränt om ändarna.
Citera
2013-01-22, 18:15
Medlem
Citat:
Jag har också testat. Jag hade ett par labbsladdar och passande krokodilklämmor som jag snott från skolans labb. Av säkerhetsskäl så anslöt jag dessa till en vanlig förlängningssladd så jag kunde pilla med allt jox och sedan bara sätta i den vanliga kontakten i vägguttaget på behörigt avstånd från exponerade spänningsförande delar.

Korv på porslinstallrik på köksbänken (ej metall), in med en gaffel i varje ände (korven är ju känd för att ha två sådana), labbsladdar med krokodilklämmor på gafflarna och så in med sladdarna i förlängningssladdens hona.

Jag mätte först resistansen gaffel-korv-gaffel med multimeter och kom fram till att jag skulle smälla min 10 A säkring direkt men den höll i alla fall. Jag mätte sedan med effektmätare (visar även U och I) i vägguttaget under pågående grillning och det var långt från 10 A. Övergångsresistensen gaffel-korv måste ha stigit ögonblickligen när det började fräsa och därigenom begränsades strömmen.

Korven var klar på några få sekunder men jag fick slänga ändarna för där var det bra bränt och luktade fan, resten var god som vanligt. Gafflarna är än idag, flera år senare missfärgade där de stack in i korven. Men kul var det!

Att effektutvecklingen inte stämmer exakt giveth Ohms lag beror nog på att den lagen inte är direkt applicerbara på växelström. Man måste ta med en effektfaktor i det fallet. jag tror att korven har en kapacitans vilket iofs borde sänka resistensen och höja strömmen, jämfört med vad men får för värden vid likström men det kan lika gärna vara frågan om induktans som höjer resistensen och sänker strömmen.

Tyvärr är det nog tunnsått med tabelluppgifter på induktansen för grillkorv. . . . . . . . . Däremot kan man mäta kapacitans och induktans och med hjälp av de uppgifterna räkna ut effektfaktorn.
Citera
2013-01-22, 22:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Att effektutvecklingen inte stämmer exakt giveth Ohms lag beror nog på att den lagen inte är direkt applicerbara på växelström. Man måste ta med en effektfaktor i det fallet. jag tror att korven har en kapacitans vilket iofs borde sänka resistensen och höja strömmen, jämfört med vad men får för värden vid likström men det kan lika gärna vara frågan om induktans som höjer resistensen och sänker strömmen.

Tyvärr är det nog tunnsått med tabelluppgifter på induktansen för grillkorv. . . . . . . . . Däremot kan man mäta kapacitans och induktans och med hjälp av de uppgifterna räkna ut effektfaktorn.
Nu börjar vi tränga in i korvgrillningens allra innersta hemligheter, bra. Jag tvivlar på att korven ger mycket mer än rent resistiv belastning och att då effektfaktorn är snuddande nära 1. Hm, jag har faktiskt ett instrument nu som kan mäta effektfaktorn (TRMS, fint ska det vara) så jag antar att jag måste göra om den här övningen någon dag.

Jag tror att det var bubblor kring gafflarna som ökade övergångsresistensen helt enkelt så fort det började gå rejälare ström genom korven.
Citera
2013-01-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Kan vi få en Bode plot på en Bullenskorv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in