• 1
  • 2
2013-01-12, 16:32
Medlem
Cykeltutas avatar
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...gsfilt-369222/ Har någon använt denna? Tänkte om den är i nåt vattenavvisande material (det borde iofs ha stått) eller om den också är en fuktsamlare?
Citera
2013-01-13, 14:47
Medlem
Cykeltutas avatar
Kan man lägga flera såna där bitumenplattor på varandra tro? Jag har en ganska grov grovpluskabel som går över golvet som vore kul om den inte syntes genom mattan. Men då skulle jag behöva bygga upp med 2 såna därninga plattor på sidorna av kabeln för att få hyfsad höjd.
Citera
2013-01-13, 15:09
Medlem
När jag byggde bl.a färdtjänstbilar så körde vi med polyuretanskivor typ sittunderlag p.g.a att det har slutna celler. Det innebär att de inte binder fukt. Fast vi hade inte det i golvet utan endast i tak och väggar.
Angående Bitumenmattan så fäster ännu bättre om man dessutom värmer plåten där den ska limmas fast.
Fast man kan ju fortfarande få fukt mellan isolering och plåt om det inte är limmat dikt emot.
Citera
2013-01-13, 15:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Undra om pu-skum(fogskum) kan funka, används i bostäder för ljudisolering.
Citera
2013-01-13, 15:29
Medlem
Funkar som isolering fast det brukar rosta fritt i dess närhet.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Undra om pu-skum(fogskum) kan funka, används i bostäder för ljudisolering.
Citera
2013-01-15, 23:05
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rödeby
När jag byggde bl.a färdtjänstbilar så körde vi med polyuretanskivor typ sittunderlag p.g.a att det har slutna celler. Det innebär att de inte binder fukt. Fast vi hade inte det i golvet utan endast i tak och väggar.
Angående Bitumenmattan så fäster ännu bättre om man dessutom värmer plåten där den ska limmas fast.
Fast man kan ju fortfarande få fukt mellan isolering och plåt om det inte är limmat dikt emot.
Funderar också på nåt sånt material, typ golv-foam som man har under trägolv fast lite tjockare. Däremot är jag lite orolig för att OM det skulle krypa in vatten under på nåt vis så torkar det väl aldrig = rost = inte bra.

Det bästa vore ju om det fanns nåt med goretex-stuk, som andas lite grann och som inte suger åt sig och helst inte kostar skjortan.
På tal om skjortor - fleece? Hur tror ni det skulle funka med fleecefiltar mellan golv och matta? De kostar ju noll och ingenting på Feltema och jag är såpass sykunnig att jag skulle kunna skarva några stycken.

Spontant känns det som en dålig idé, men nån kanske testat?
Citera
2013-01-16, 00:36
Medlem
Oavsett material i isoleringen så är det risk för rost OM fukten inte har möjlighet att komma bort. Fleece känns sådär med tanke på hur det binder vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Funderar också på nåt sånt material, typ golv-foam som man har under trägolv fast lite tjockare. Däremot är jag lite orolig för att OM det skulle krypa in vatten under på nåt vis så torkar det väl aldrig = rost = inte bra.

Det bästa vore ju om det fanns nåt med goretex-stuk, som andas lite grann och som inte suger åt sig och helst inte kostar skjortan.
På tal om skjortor - fleece? Hur tror ni det skulle funka med fleecefiltar mellan golv och matta? De kostar ju noll och ingenting på Feltema och jag är såpass sykunnig att jag skulle kunna skarva några stycken.

Spontant känns det som en dålig idé, men nån kanske testat?
Citera
2013-01-16, 09:39
Medlem
Cykeltutas avatar
Jag hade för mig att fleece var vattenavvisande men jag kanske har fel, det var längesen jag hade nån fleecetröja eller liknande.

Fan, ingen som har nåt klockrent förslag på tjocka, täta material med membranfunktion?
Citera
2013-01-16, 11:27
Medlem
Nja, jag tycker då inte det. Fast jag har inget bra förslag att komma med, det kanske är enklare att försöka hålla fukten borta istället för att försöka hitta isolering som kan hantera stora mängder fukt.
Citat:
Jag hade för mig att fleece var vattenavvisande men jag kanske har fel, det var längesen jag hade nån fleecetröja eller liknande.

Fan, ingen som har nåt klockrent förslag på tjocka, täta material med membranfunktion?
Citera
2013-01-17, 01:51
Medlem
tobins avatar
Citat:

Ibland dränker jag in sugande dämpmatterial i något trevligt rostskyddsklabb som ej stelnar, för att på så sätt hindra att de drar åt sig fukt och även rostskydda materialet de vilar mot, vet dock inte hur eller om man kan använda den metoden på ett bra sätt i ditt fall. På kuppen får man bättre ljuddämpning.

Jag ska faktiskt göra en liknande sak i min bil då jag tog ur isoleringsskummet från passagerarsidan på min bil för ett par dagar sedan. Där var sjöblött pga ett tidigare rosthål vid torpedväggen som ledde in vatten. Imorn ska jag dränka in den här tjocka isoleringen i rostskyddsmedel för att sedan krama ur överflödigt medel och därefter lägga ett skift plast mellan isoleringen och den synliga golvmattan i bilen för att förhindra att den suger upp rostskyddsmedlet. Har inte kleggat in isolering inne i kupen tidigare så det nya blir och se hur lukten blir i kupen sedan.

Detta är ett tips iaf
Senast redigerad av tobin 2013-01-17 kl. 01:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in