• 4
  • 5
2009-03-24, 18:55
Medlem
bobafetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Kravet är inte att mätaren skall vara fjärravläst, kravet är att kunden skall faktureras varje månad för sin faktiska förbrukning. Dock så löser elbolagen detta genom att sätta upp fjärravlästa mätare istället för att anställa många fler mätaravläsare.

Det går ungefär 2 helttidstjänster för att läsa av 10000 elmätare per år.

Korrekt! Men som du skriver så är lösningen att man har fjärravlästa mätare.
Det är nu det börjar bli kul. Skall alla projekt hinna bli klara i tid? Det är väldigt olika hur det går för stora och små bolag. De flesta små är redan klara. Troligen vågar de inte annat, plus att de stora drakarna har både politiska kontakter och en rejäl skattkista.
Citera
2013-01-12, 19:19
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Det absolut bästa sättet att få bort de röda plomberingspropparna ( eller "blockeringsdon", som de så fint heter på fackspråk ) så att strömmen åter går att slå på är att använda sej av en för ändamålet avsed nyckel, och sådana nycklar för att plocka bort dessa störiga och irriterande röda "blockeringsdon" går ju att beställa från ett flertalet olika sidor...

Kan det här vara någonting av intresse, månne;

http://www.idoo.se/Nyckel_till_blockeringsdon.htm

http://www.evbutiken.se/blockeringsd...027-c-937.aspx

http://www.eldirekt.se/verktyg/handv...n-fr-centraler

http://www.bohlin-nilsson.se/produkt...blockeringsdon

Pris varierar, men mellan 120-200 kr kostar en sådan nyckel, och såvida inte elräkningen är billigare att betala så lönar det sej. Då kan man ju dessutom spara nyckeln till framtida bruk och hjälpa andra som har fått elen avstängd
Citera
2013-01-14, 02:49
Medlem
Trollmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bussmekanikern
hjälpa andra som har fått elen avstängd

De flesta elmätare i Sverige är i dagsläget fjärravlästa och registreras en förbrukning där det inte skall vara möjligt så kommer elbolaget ut och kontrollerar sin anläggning.

Resten blir en rättslig process.
Citera
2013-01-14, 03:12
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmannen
De flesta elmätare i Sverige är i dagsläget fjärravlästa och registreras en förbrukning där det inte skall vara möjligt så kommer elbolaget ut och kontrollerar sin anläggning.

Jag vet att de är möjliga att fjärravläsa, men det jag undrar är hurvida de är avstängda, sker det också med fjärrstyrning ?!

Om man bara får ur de röda blockeringsdornen och ersätter dessa med riktiga proppar ( som det skall vara ) så borde väl strömmen också komma tillbaka igen ?!
Citera
2013-01-14, 03:41
Medlem
Trollmannens avatar
Citat:
hurvida de är avstängda, sker det också med fjärrstyrning ?!

Ja, det är möjligt.
Beroende på typ av elmätare blockeras tillslagsmanövern (i elmätaren), den blockeringen styr kraftbolaget.

Citat:
Om man bara får ur de röda blockeringsdornen och ersätter dessa med riktiga proppar ( som det skall vara ) så borde väl strömmen också komma tillbaka igen ?!

Nej, inte om det är en elmätare av ovan nämnd typ.
Annars ja.

Dock ser de ju att mätaren tickar på, fast den inte ska få någon ström.
Då blir de nyfikna och knackar på.

Bor man i lägenhetshus med nisch eller elrum så behöver kraftbolaget inte avisera att de ska ta sig en titt på sin anläggning.
Citera
2013-01-14, 04:13
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmannen
Ja, det är möjligt.
Beroende på typ av elmätare blockeras tillslagsmanövern (i elmätaren), den blockeringen styr kraftbolaget.

Detta måste väl ändå gå att "Koppla förbi" på något sätt ?!
Citera
2013-01-14, 06:48
Medlem
Nu när ni ändå startat upp en gammal tråd, kan jag lika gärna fortsätta, nu har jag inte läst igenom tråden, utan endast rubriken,

Jag köpte mig precis en bostadsrätt där elen varit avstängd pga obetalda räkningar, ringer och ska sätta på strömmen, men får ett NEJ! då elbolaget stängt av elen kan dom inte bara sätta på den då dom tror att jag är målvakt åt tidigare boende, suck tänkte jag, så nu måste jag skicka in en handfull papper med påskrifter och liknande för att "bevisa" att elen är till mig. suuuck!!!!
Citera
2013-01-14, 09:59
Medlem
Trollmannens avatar
Citat:
Detta måste väl ändå gå att "Koppla förbi" på något sätt ?!

Ja allt går ju, men när man då ändå håller på så kan man ju koppla förbi mätaren helt och hållet. Då syns ingen förbrukning och det tar längre tid innan ni blir påkommna.
Citera
2013-01-15, 02:44
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saveyourself
Jag köpte mig precis en bostadsrätt där elen varit avstängd pga obetalda räkningar, ringer och ska sätta på strömmen, men får ett NEJ! då elbolaget stängt av elen kan dom inte bara sätta på den då dom tror att jag är målvakt åt tidigare boende, suck tänkte jag, så nu måste jag skicka in en handfull papper med påskrifter och liknande för att "bevisa" att elen är till mig. suuuck!!!!

Behöver du hjälp eller "vägledning" med att sätta på elen igen ?!
Citera
2013-01-15, 13:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saveyourself
Nu när ni ändå startat upp en gammal tråd, kan jag lika gärna fortsätta, nu har jag inte läst igenom tråden, utan endast rubriken,

Du skall vända dig till bostadsrättsföreningens styrelse och be dem kontakta energibolaget. Om de ej sätter på elen så gör en polisanmälan för det är olagligt att stänga av el utan giltiga skäl.
Citera
2013-01-16, 22:51
Medlem
Jan2013s avatar
Om vi tar (det osannolika?) exemplet att skulder till nätägaren betalas till 100% men att elhandelsföretaget blir utan.. vad händer?
Kan man kanske bli uppsagd som kund och skickad på tillsvidare-avtal hos nätägaren?
Kanske dealar de med nätägaren och trycker på för att få denne att stänga av?
Varje kWh som tickar blir väl ändå pengar de kanske inte kommer få betalt för.
Citera
2013-06-04, 10:04
Medlem
Enkelt det röda blockerings donet kan tas bort med en polygrip. Knip över det röda höljet så långt in man kan nå och skruva ut proppen. Ibland kan det röda höljet som snurrar gå sönder men då kan ni beställa nya på nätet. Då vart det kaffe i koppen igen

Lycka till.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in