2013-01-15, 19:52
Medlem
Maledictuss avatar
Eftersom jag har byggt en egen rök och röker en del skinka och annat så är jag inne på att köpa en elektrisk skärmaskin för att kunna skiva upp skinka, rostbiff, julskinka och annat i tunna skivor. Vad ska jag tänka på när jag köper en skärmaskin? En riktigt dyr industrimaskin är inte aktuellt utan snarare en för hemmabruk några gånger om året.

Hittade denna: http://www.siba.se/product/11175832/...92918639261703

Skulle det kunna vara någonting? Föregångaren MS70001 var tydligen bäst i något test från 2006 som jag hittade på nätet. Vad säger Flashbacks experter?
Citera
2013-01-15, 19:56
Medlem
Känns som att det är en väldigt smal marknad så antingen är de flesta produkterna bra eller helt odugliga.

Skulle tippa på att majoriteten är bra.
Citera
2013-01-15, 21:13
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Mina föräldrar har en sån där för hemmabruk.
Blir väldigt fina och jämna skivor, jag körde lite med den i julas.
Den har de haft i många år, skulle tippa på drygt tio.
Den är från Bosch.

Själv tycker jag det är jobbigt med massa köksprylar o håller mig till ett minimum.
Men är man många i hushållet eller som du, har rätt mycket kött så fyller den ju sitt syfte.
Citera
2013-01-15, 21:17
Medlem
Köpte en begagnad Krups på 80W i höstas. Den motsvarar nog ganska väl den som du länkat till!
Har den till att skiva diverse sydländska korvar och skinkor med, typ salami, chorizo, parma, serano mm.
Dock så är det lite svårt att få till de riktigt tunna skivorna (1-2mm) om korven/köttstycket är av hårdare karaktär. Detta då den justerbara "ryggen" kan flexa något.

Så tips är att känna på den så att den inte flexar för lätt. Och alla 300kr maskiner i plast går ju så klart bort.

Kikade lite på proffsmaskiner också, men de är ju oftast också för stora för hemmabruket.

Använder maskinen varje vecka och ångrar inte köpet.
Lycka till!
Citera
2013-01-16, 00:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag har en sån här: http://www.tretti.se/hushallsapparat...bosch-mas9101n

Den fungerar bra, det enda jag kan anmärka på är att om man har ett köttstycke som inte har uniform konsistens, t ex sidfläsk, skinka, eller andra köttbitar som separata muskel- och fettpartier, så är det lätt att det blir "skidbacke", speciellt på den sida som fettet sitter. Detta känns dock som något som knappast är modellspecifikt, utan lär vara samma för alla produkter i den prisklassen åtminstone. Jag misstänker men har inte testat, att det avhjälps om man lägger köttet i frysen en stund innan man skivar det.
Citera
2013-01-16, 07:50
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Själv tycker jag det är jobbigt med massa köksprylar o håller mig till ett minimum.
Men är man många i hushållet eller som du, har rätt mycket kött så fyller den ju sitt syfte.

Jag är tvärt om, jag vill ha så många maskiner som möjligt Men den här kommer jag ju inte använda varje vecka så den får nog stå i garderoben mellan gångerna så slipper den ta upp utrymme i köket.

Citat:
Ursprungligen postat av jocke74
Köpte en begagnad Krups på 80W i höstas. Den motsvarar nog ganska väl den som du länkat till!
Har den till att skiva diverse sydländska korvar och skinkor med, typ salami, chorizo, parma, serano mm.
Dock så är det lite svårt att få till de riktigt tunna skivorna (1-2mm) om korven/köttstycket är av hårdare karaktär. Detta då den justerbara "ryggen" kan flexa något.

Så tips är att känna på den så att den inte flexar för lätt. Och alla 300kr maskiner i plast går ju så klart bort.

Kikade lite på proffsmaskiner också, men de är ju oftast också för stora för hemmabruket.

Använder maskinen varje vecka och ångrar inte köpet.
Lycka till!

Jag får helt enkelt ta mig en tur till affärerna som säljer skärmaskiner och klämma lite på dem. Bra tips om att känna på hur mycket det kan flexa, tackar!

Kollade också på proffsmaskiner men tyvärr är priset för högt i förhållande till hur mycket jag kommer använda den.

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag har en sån här: http://www.tretti.se/hushallsapparat...bosch-mas9101n

Den fungerar bra, det enda jag kan anmärka på är att om man har ett köttstycke som inte har uniform konsistens, t ex sidfläsk, skinka, eller andra köttbitar som separata muskel- och fettpartier, så är det lätt att det blir "skidbacke", speciellt på den sida som fettet sitter. Detta känns dock som något som knappast är modellspecifikt, utan lär vara samma för alla produkter i den prisklassen åtminstone. Jag misstänker men har inte testat, att det avhjälps om man lägger köttet i frysen en stund innan man skivar det.

Aha, det är ju tråkigt om skivorna blir väldigt ojämna och det blir "skidbacke" av köttstyckena men det kanske man får räkna med om man inte har en riktig proffsmaskin. Jag kommer i första hand att skiva just köttbitar såsom skinka och sidfläsk så det vore ju en fördel ifall det går att skiva det någorlunda.
Citera
2013-01-16, 22:41
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Aha, det är ju tråkigt om skivorna blir väldigt ojämna och det blir "skidbacke" av köttstyckena men det kanske man får räkna med om man inte har en riktig proffsmaskin. Jag kommer i första hand att skiva just köttbitar såsom skinka och sidfläsk så det vore ju en fördel ifall det går att skiva det någorlunda.

Jag vill inte avskräcka dig från att köpa en, är mycket nöjd med min i övrigt. Det jag tror är huvudorsaken är ojämnt tryck från den sidan av det man skär som är längst från klingan. När köttet inte är helt platt, som de flesta köttbitar inte är (oftast är de konvexa), så trycks ju köttbiten hårdare mot klingan i mitten än ut mot kanterna. Detta eftersom plastmackapären som man trycker mot köttet är platt. En lösning borde vara att skära till det man vill skiva så att det är platt både närmast klingan och längst ifrån den, med nackdelen att man får mindre kött som går att skiva "perfekt". Överblivet kött går ju förstås att använda i t ex pytt i panna, eller skiva på en annan ledd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in