2013-01-08, 16:36
Medlem
Hejsan jag söker en skåpbil som behöver ha ett lastutrymme såpas stort att en cross kan få plats.

Snälla endast serriösa svar.

mvh: Lyhhzia
Citera
2013-01-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyhhzia
Hejsan jag söker en skåpbil som behöver ha ett lastutrymme såpas stort att en cross kan få plats.

Snälla endast serriösa svar.

mvh: Lyhhzia

Finns säkert många bra alternativ men jag utgår från egna erfarenheter

Har själv ägt en WV Caravelle T4 2,5L TDI diesel från -99. Billig i reparationer, gigantiskt lastutrymme och förhållandevis låg förbrukning (0,8-1,2 l/mil). Håller som en pansarvagn min rullade 50000+ mil med växellådsbyte vid 40000 mil (låda från skroten höll 11000 mil) men sen rasade motorn och pärlan fick gå. Går bra upp till 140 sen börjar det vingla. Hyffsat bra drag i motorn även full lastat och möjlighet till STORA släp

Akta dig för automatlådorna bara. Se till att köpa den stora motorvarianten (2,5 liters modellen) de går på lägre varv och håller längre

Nackdelar finns så klart
- Relativt dyr i inköp (begagnad med 30000 mil på mätaren 20-30000kr)
- SVINDYR skatt på äldre diesel modeller, ~9000 om året
- Bullrig kupé vid långresor
- Inte särskilt kul när det är halt/dåligt väglag
- Skumpar rätt bra när de gått många mil

Lycka till i ditt val
Citera
2013-01-08, 16:58
Medlem
danzos avatar
Kan inte modellerna men du kan ju kolla runt:
Peugeot
Mercedes
Volkswagen Transporter
Citera
2013-01-08, 17:30
Medlem
Fuzzs avatar
Bäst överlag VW transporter.
Mercedes Vito håller bra men rostar.
Ford transit håller bra och mest bil för pengarna.
Undvik helst Franskt samt Opel om de inte gått få mil.
Citera
2013-01-08, 17:54
Medlem
symbicorts avatar
Dom bakhjulsdrivna transitarna är totalt värdelösa i lera eller på vintern
Citera
2013-01-08, 18:10
Medlem
Isopropanols avatar
Cheva van med 6.2L diesel, skattebefriad givetvis. Kolla rost längs nederdelen bara så ska du nog inte ha några större problem, det hade inte jag i alla fall.
Citera
2013-01-09, 00:53
Medlem
provocative77s avatar
Nu ska jag gå emot alla principer jag har vad gäller bilar.
Men hur stor bil behöver du?
Räcker det med ett täckt skåp vill jag slå ett slag för de franska bilarna. Visst, som personbil skulle jag slå mig på fingrarna nu. Men titta på vilka bilar som går som firmabilar. Det är mest franska man ser.
Är säker samma skit som personbilarna. Men i detta fall misstänker jag att bilen ändå kommer bli misshandlad. Varför då betala mer för en kvalitet du inte behöver?
Citera
2013-01-09, 09:16
Moderator
VW Caddy lång eller Peugeot Expert/Citroën Jumpy i långt utförande räcker gott och väl.
Personbilslika köregenskaper och billiga att köra. personligen hade jag valt franskt för de bättre och trevligare motorerna och billigare priset. De rostar dessutom mindre än Caddy. Krånglar mer lär de inte göra heller, Caddyn har väl en del andra kvaliteter som är trevligare men som crossfraktare kanske man inte behöver bry sig om inredningen känns dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in