2012-11-07, 22:51
Medlem
Aliennas avatar
- nozinan -

Oj! Det tänkte jag ju inte på...
Citera
2012-11-13, 20:29
Medlem
Yatsys avatar
Finns det några studier på brott på aorta?Eller handlar allt om små,små blödningar?Iom att man kunde köra det per telefon?
Citera
2012-11-27, 16:04
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Bump.

Är det någon som vet om det finns några vetenskapliga studier på området? Jag driver för tillfället ett korståg mot vidskepligheten inom min bekantskapskrets, och jag vinner

Grigorij Rasputin ska enligt alla källor ha använt sig av Hypnos för att stämma blod hos den hemofiliske Alexej.

"Tsaritsan bar genom sin släkt på blödarsjuka och kände därför en stor skuld över att sonen och tronföljaren, Alexej, drabbats av samma sjukdom. Genom vänner fick hon kontakt med Rasputin som sagts henne ha märkliga, helande krafter. Rasputin använde sig av böner och en sorts hypnos som de facto verkade ha positiva effekter på pojkens mående."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grigorij_Rasputin

I boken "Rasputin: The Last Word" av Edvard Radzinsky så finns det flera källor (allt från den Ortodoxa Kyrkan till tjänare vid hovet, barnmorskor och Tsarens hemliga polisbyrå) som bekräftar att Rasputin vid flera tillfällen lyckats hindra att prinsen förblödigt genom att stämma hans blod.

Min farmor har även i sin barndom i norra lappland haft kontakt med flera blodstämmare (bland andra hennes Morbror) som alla varit "the real deal".
Den naturliga förklaringen ligger antagligen mer mot en form av hypnos än mot några magiska krafter.
Även typisk Hoodoo (Voodoo-magi) och flera typen av Schamanism (bland annat Peruanska varianter) är ju en form av placebo där utövaren (Prästen/Schamanen) är såpass övertygad om att det som hen gör fungerar som att övertygelsen smittar av sig till subjektet och därför "fungerar".

Som fotnot så ska jag tillägga att Farmor är extrem-ateist och inte i vanliga fall tror på något "övernaturligt".
Senast redigerad av Czaren 2012-11-27 kl. 16:10.
Citera
2012-11-27, 19:02
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Den naturliga förklaringen ligger antagligen mer mot en form av hypnos än mot några magiska krafter.
Man kan väl inte hypnotisera en person som man inte ens har någon kontakt med?(!)
Det kan räcka med att en blodstämmare, via ett ombud, får information om blödning hos en tredje person - så stoppas blödningen.

http://www.illinoishistory.com/bloodstopping.html
. . .
Citera
2012-11-27, 23:10
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Man kan väl inte hypnotisera en person som man inte ens har någon kontakt med?(!)
Det kan räcka med att en blodstämmare, via ett ombud, får information om blödning hos en tredje person - så stoppas blödningen.

http://www.illinoishistory.com/bloodstopping.html
. . .

Jag skulle ta det där med en nypa salt, historier som bara förts vidare oralt brukar förvrängas efter att de passerat ett par öron.
Citera
2012-11-27, 23:28
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Jag skulle ta det där med en nypa salt, historier som bara förts vidare oralt brukar förvrängas efter att de passerat ett par öron.
Jag skriver bara det jag vet, av egen erfarenhet. Jag återger inga historier jag hört.
Jag har bara erfarenhet av blodstämmare som kunde stoppa blödning - enbart gnm att få information (av vem som helst), om att någon hade ymnig blödning. (Ingen kontakt med den blödande, alltså.)
Citera
2012-11-28, 00:25
Medlem
Eske-teskes avatar
Min farfar kunde stämma blod. Han gjorde det, såvitt jag vet, utan att rabbla ramsor. I vart fall var det inget han yttrade som gick att höra. Han sade i princip bara något i stil med att "det slutar att blöda strax". Han kunde även stämma på distans. Han stämde bland annat en skogsarbetare som skadat sig illa i benet och blödde ymnigt, såpass att det var direkt fara för hans liv. När min farfar fick bud om olyckan sade han att "om han fortfarande lever så har det nu slutat att blöda".

Gemensamt för alla större blödningar han stämde var att den skadade personen brukade tuppa av.

För att förekomma diskussioner om förvanskning har jag förstahandsinformation i fråga om utförd stämning av min far och hans bröder. I fråga om den skadade skogsarbetaren så är det andrahandsinformation (bokstavligt talat), varför risken för förvanskning i någon nämnvärd utsträckning är försumlig.

Under alla omständigheter verkar stämning av blod ha en religiös koppling. Det verkar också finnas en motvilja att lära ut detta. Om det beror på att man ska vara "rätt" person eller om det har att göra med att man är rädd för repressalier i livet efter detta är jag osäker på. Min far försökte förmå min farfar att lära honom hur man gjorde när man stämmer blod. Att min farfar ville detta råder det inget tvivel om, men han hejdade sig med orden "nej, jag vågar inte, men du lär dig". Än i denna dag har min far inte lärt sig detta, följaktligen inte jag heller.
Citera
2012-11-28, 00:31
Medlem
Eske-teskes avatar
Som ett tillägg kan jag även nämna att han hade förmågan att justera blodflödet. Att stämma så hårt att den skadade tuppade av var ibland nödvändigt för överlevnaden, men oftast släppte han på lagomt mycket för att den skadade skulle vakna till igen.

Han höll också igen blodflödet till den skadade kommit under adekvat vård och det inte längre var någon fara för livet.
Citera
2012-11-28, 23:50
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Jag skriver bara det jag vet, av egen erfarenhet. Jag återger inga historier jag hört.
Jag har bara erfarenhet av blodstämmare som kunde stoppa blödning - enbart gnm att få information (av vem som helst), om att någon hade ymnig blödning. (Ingen kontakt med den blödande, alltså.)

Får jag då fråga vad den där länken har med något att göra?
Citera
2012-11-29, 00:30
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Får jag då fråga vad den där länken har med något att göra?
Den slängde jag bara med, för att tillföra lite mer substans till ämnet i tråden. (Vilket jag borde ha påpekat... Sorry - jag var väldigt otydlig där.)
Citera
2012-11-29, 01:46
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Den slängde jag bara med, för att tillföra lite mer substans till ämnet i tråden. (Vilket jag borde ha påpekat... Sorry - jag var väldigt otydlig där.)

No worries.
Jag är själv övertygad om att blodstämmare existerar, hade dock aldrig hört talas om att de kan stämma på distans.
Citera
2013-01-06, 01:29
Medlem
Min mammas farmor kunde det där och även en granne till oss som gjorde det på mig en gång när jag hade näsblod, jag stog ovanför handfatet i badrummet också bara tvärslutade det att blöda.
Som jag har förstått så är det nån form av ramsa men jag vet inte exakt vad, har för mig att det ska vara nått stycke ur bibeln. Mycket mer vet jag inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in