Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Bump.
Är det någon som vet om det finns några vetenskapliga studier på området? Jag driver för tillfället ett korståg mot vidskepligheten inom min bekantskapskrets, och jag vinner

Grigorij Rasputin ska enligt alla källor ha använt sig av Hypnos för att stämma blod hos den hemofiliske Alexej.
"Tsaritsan bar genom sin släkt på blödarsjuka och kände därför en stor skuld över att sonen och tronföljaren, Alexej, drabbats av samma sjukdom. Genom vänner fick hon kontakt med Rasputin som sagts henne ha märkliga, helande krafter. Rasputin använde sig av böner och en sorts hypnos som de facto verkade ha positiva effekter på pojkens mående."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grigorij_Rasputin
I boken "Rasputin: The Last Word" av Edvard Radzinsky så finns det flera källor (allt från den Ortodoxa Kyrkan till tjänare vid hovet, barnmorskor och Tsarens hemliga polisbyrå) som bekräftar att Rasputin vid flera tillfällen lyckats hindra att prinsen förblödigt genom att stämma hans blod.
Min farmor har även i sin barndom i norra lappland haft kontakt med flera blodstämmare (bland andra hennes Morbror) som alla varit "the real deal".
Den naturliga förklaringen ligger antagligen mer mot en form av hypnos än mot några magiska krafter.
Även typisk Hoodoo (Voodoo-magi) och flera typen av Schamanism (bland annat Peruanska varianter) är ju en form av placebo där utövaren (Prästen/Schamanen) är såpass övertygad om att det som hen gör fungerar som att övertygelsen smittar av sig till subjektet och därför "fungerar".
Som fotnot så ska jag tillägga att Farmor är extrem-ateist och inte i vanliga fall tror på något "övernaturligt".