2013-01-01, 01:57
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Själv tycker jag förvisso att slätrakat ser ut som just prepubertala personer. Det leder tankarna till när jag bytte blöja på min döttrar, ingen man vill tänka på när man ska ha sex precis.

Däremot är det helt OK med trimmat och rakade ben. Men könet ska ha nån slags hår kvar, annars känns det psyko.
Ja gör man den kopplingen så förstår jag om det känns oattraktivt, men för mig som inte har barn så är det slätrakat som är bäst.
Citera
2013-01-01, 02:36
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fmemploye
Jag tror också att det kan finnas en del biologiska orsaker. Det brukar ju ofta göra det. Men jag tror inte att biologin förklarar allt. Jag tror att det finns en stor industri som tidigt upptäckte att de kan tjäna stora pengar på kvinnors komplex. Allt från media till reklam och skönhetsindustrin. Och jag tror att vi påverkas enormt mycket av allt vi läser, hör och ser och att det är orsaken till att det hela tagit så enorma proportioner. Därför borde vi, enligt mig, börja dra i tyglarna lite gällande hur vi snackar om kvinnors yttre. Jag hör min brorsdotter - som inte ens börjat skolan ännu - snacka om vikt och skönhet och det känns inte okej. Om vi kan göra något åt det så bör vi göra det.

Den som letar den finner till slut något. Att pojkar verkar ha ett större intresse till att spela datorspel är ju också något som snappats upp av "marknaden" och därför riktas de flesta spelen sig primärt till en manlig publik. Jag tror personligen att det är en del till pojkars sviktande betyg i grundskolan, de får inte sin stimulans där utan från Call of Duty och såklart är det negativt i det stora hela. Att många av dagens datorspel skapar en viss typ av beroende (dvs status inom spelvärlden, klättra på ladders osv) problematiserar det hela ytterliggare. Men vad ska vi göra åt det?

Däremot så tror jag att de viktigaste personerna i ett barns liv (dvs föräldrarna) med rätt kunskap kan ledsaga sina barn till ett positivt leverne. En liten flicka som hela tiden oroar sig över sitt utseende och sin vikt har högst sannolikt att göra med att hennes främsta rollmodell (mamman) gör det, inte för att kändisar i TV svälter sig och plastikopererar sig. Visst kan kamraterna ha en påverkan (senare i tonåren), men finns det ett tryggt fundament hemifrån så kommer detta inte få "ödesdigra" konsekvenser för flickan.

Som svar på min egen fråga där uppe så anser jag att det är upp till föräldrarna. Det går inte att hela tiden lappa och fixa genom att påtvinga attityder på människor. Marknaden är extremt duktig på att hitta de där sakerna som väcker oss människors lust, de flesta företag idag har strateger med sociologer, psykologer och andra konsulter som utvärderar vad som gör att en produkt säljer. Sedan kan man ju alltid ställa sig frågan vad som är hönan och vad som är ägget, men det är egentligen bortkastad tid, för nu lever vi i en värld med 7 miljarder separata viljor, det går inte att på en femöring skifta folks attityder genom propaganda eller lagstiftning. Det måste komma inifrån varje enskild individ och därför måste vi börja med oss själva och våra egna barn, allt annat är bortom vår direkta kontroll.
Citera
2013-01-01, 03:11
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summertimesadness
Jag är så trött på objekifering av kvinnor. Objektifering som leder till manshat och kvinnoförakt. Objektifiering som jag och andra kvinnor tvingas utstå varje dag.

Och för att ta ett exempel, varför är det så provocerande om en kvinna väljer att inte raka sig. Inga män rakar sig ju i lika stor utsträckning som kvinnor! Men normen säger att kvinnor ska raka sig och bara göra så att män är nöjda. Jag vet att många blir provocerade om en tjej inte har rakat benen eller under armarna. Så ni som erkänner att ni blir provocerade av detta: VARFÖR?
För att kvinnor måste vara fina och tillfixade? Varför ska det ens vara relevant om du tycker hon är sexig eller inte (personligheten är ju det samma)

Kan det ha något att göra med:
Varför kan kvinnor inte få gå utan tröja precis som män utan att det ska bli något konstigt?
Varför kan inte kvinnor få vara sexiga och snygga utan att objektiferas?
Varför kan inte kvinnor få vara feta och fula utan att män ska kommentera det?
Varför ska kvinnliga kändisar och politiker bedömas efter utseende istället för åsikter?

JAG TROR ATT NI BLUNDAR FÖR HUR MYCKET NI OBJEKTIFERAR KVINNOR HELA TIDEN.

Så: varför tycker du att en människa som kvinna ska raka benen medans du som man inte ska göra det?

Jag tycker att en kvinna ska raka benen, armhålorna och ev. armarna eftersom att jag anser att hårighet är ett manligt attribut och därmed oattraktiv på kvinnor, precis som stora muskler och en mörk röst är det.

Kroppsbehåring är även något som främjas av det manliga könshormonet testostron så helt grundlöst kan det ju inte vara att rygga ifrån det.
Citera
2013-01-01, 03:25
Medlem
StraightToHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Fast det är väl inte permanent?

Det behövs mellan 3-6 behandlingar sen är det borta. Det sägs att hårsäckarna återhämtar sig efter många många år men den dagen den sorgen. Just nu känns allt som en vårdag
Citera
2013-01-01, 03:52
Medlem
HamWorths avatar
Yes, du skulle säkert vilja ha en lönnfet pervers farfar som pojkvän. Kan jag få vara vältränad utan att kvinnor ser mig som ett objekt? Speciellt feta sådana. Tack.
Citera
2013-01-01, 06:03
Medlem
DenLedes avatar
Själv tycker jag helarkade kvinnor ser ofertila ut.
Senast redigerad av DenLede 2013-01-01 kl. 06:21.
Citera
2013-01-01, 10:16
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Fast det är kulturellt betingat. Kvinnor har alltid bedömt en man utefter hans personlighet, i större utsträckning än männen. En bil säljs inte lättare till en kvinna för att en snygg man står och lutar sig mot den, det omvända gäller dock.

Ok, så mäns fixering vid kvinnors utseende är biologiskt medan kvinnors fixering vid mäns utseende är kulturellt?
Citera
2013-01-01, 10:18
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Män har väl varit fixerade av sina utseenden i alla tider?

Som på 1700-talet när alla skulle ha peruker, höga klackar och läppstift?

Eller som på 1800-talet, med väst, mustach, hatt och pressveck ?

Eller som på 1930-talet när nästan alla körde på storviltsjägarlooken ?

Eller som på 1950-talet, med slätrakade män helst i militära uniformer, blanka skor och snaggat hår?

Eller som på 1970-talet när det var antingen hippiemodet eller jeansstilen?

Jag tänker snarare på tiden de spenderar på sitt utseende och hur viktigt kvinnor tycker att mäns utseende är. Som jag upplever det har det skett en förändring de senaste årtiondena där män ägnar mer tid åt sitt utseende och även att kvinnor lägger större vikt vid mäns utseende.

Så, hur var det nu? Gör du dig någonsin fin för dig själv? (och då menar jag inte rakning utan det du tycker är fint)
Senast redigerad av Kate80 2013-01-01 kl. 10:23.
Citera
2013-01-01, 10:20
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Män gör allt för att få fitta. Om 50% av mannens kapital på datingmarknaden är status, 30% är charm och 20% utseende så kan de där tjugo procenten göra skillnaden i den hårda konkurrensen. (Siffrorna är fiktiva).

Kvinnors främsta kapital är skönhet. Mäns främsta kapital är status. Vad som räknas som skönhet och status växlar mellan länder, tidsåldrar och socialgrupper. I vissa grupper är skönhet=svanktatuering och status=biceps, i andra grupper är skönhet=vältränad och status=chefsjobb.

Du säger att vad som är skönet växlar mellan länder, tidsåldrar och sociala grupper, men varför skulle inte även (den fiktiva) fördelningen i procent som du nämner innan kunna växla?
Citera
2013-01-01, 10:21
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Själv tycker jag förvisso att slätrakat ser ut som just prepubertala personer. Det leder tankarna till när jag bytte blöja på min döttrar, ingen man vill tänka på när man ska ha sex precis.

Däremot är det helt OK med trimmat och rakade ben. Men könet ska ha nån slags hår kvar, annars känns det psyko.

Jag håller med om att det känns som det är lite peddovarning på det.
Citera
2013-01-01, 11:23
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag tänker snarare på tiden de spenderar på sitt utseende och hur viktigt kvinnor tycker att mäns utseende är. Som jag upplever det har det skett en förändring de senaste årtiondena där män ägnar mer tid åt sitt utseende och även att kvinnor lägger större vikt vid mäns utseende.

Så, hur var det nu? Gör du dig någonsin fin för dig själv? (och då menar jag inte rakning utan det du tycker är fint)
Tror nog män uppskattar ditt utseende mer subjektivt än du gör själv.

Underskatta inte en mans sätt att se en vacker kvinna.
Citera
2013-01-01, 11:30
Medlem
Hår förknippas med manlighet. En väldigt hårig tjej leder tanken till manlighet och det är ganska avtändande för någon som är heterosexuell.

Det är olika saker som är sexigt för tjejer och killar. Kroppshår på en tjej är detsamma som mycket kvinnliga drag på en kille. Och hur känner ni tjejer för feminina killar? Det är ungefär så många killar känner för håriga tjejer. Men allt beror på vad man förknippar med manligt och kvinnligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in