2010-12-25, 17:50
Medlem
-flame4fame-s avatar
Hahaha när jag la märke till det igår så VISSTE jag att det skulle ligga på heta ämnen förr eller senare
Citera
2010-12-25, 17:57
Medlem
fritjofkonkass avatar
På tal om dolda saker i Karl Bertil Jonssons julafton, Är det ingen som noterat AIK- skölden som hänger ovanför Karl Bertils säng? Om det redan är påpekat på Flashback ber jag om ursäkt, annars släpper jag bomben: Karl Bertil hejar på AIK
Citera
2010-12-25, 18:04
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Den gjordes under den tid då Tyskland hade svastikan som officiell nationsflagga, inget konstigt?

Du är ju så jävla dummihuvet att du borde skickas till ett koncentrationsläger så du lär dig något
Citera
2010-12-25, 18:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Lite fakta:
Programmet baseras på en bok från 1964, och filmatiserades 1975.
Sverige var under denna tid, liksom nu, väldigt PK (men på ett lite annat sätt, det var fortfarande högre i tak i den politiska debatten än idag).

Programmet anses utspela sig under kriget, ca 1942. Lite som stödjer detta:
- Taxeringskalendern är från 1942
- Gengasdriven bil
- Mycket av den övriga miljön är som på 1930-1940-talen
- TV'n och en del andra detaljer är dock helt malplacerad... antagligen med vilje

Alltså är Naziflaggan helt autentisk från denna miljö, i Sverige i början på 40-talet ansåg man givetvis att Svastika-flaggan var Tysklands officiella flagga, sedan ca 10 år tillbaka. Den stora vändningen i kriget hade ännu inte riktigt skett (det var vid årsskiftet 1942/43, fram till dess ansåg gemene man att det lika gärna kunde vara Tyskland som vinner kriget).

Och slutfrågan; hur kunde flaggan tas med i filmen från 1975, då Sverige är så PK. Svaret ligger nog i Tage Danielsson som på något sätt stod över allt detta. Han var så ur-PK på något äkta sätt, så han kunde aldrig beskyllas, ens antydas, ha någon koppling till Nazismen. Alltså är nog flaggan med som någon sorts kul grej, en tankeställare.
Citera
2010-12-25, 19:53
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Men ja, som så många sagt, detta utspelar sig under den tiden då det inte var helt ovanligt med nazistsympatier i Sverige.

Den tyska flaggan fanns med på flaggspel med Europas/Världens flaggor på den tiden, och det berodde på att Tyskland var ett land och att de hade en flagga, precis som alla andra länder. Man måste inte ha sympatier med ett land för att deras namn och flagga ska finnas med på flaggspel eller nämnas i kartböcker. Tyskland var ett land då som nu.
Citera
2010-12-25, 20:01
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Alltså är Naziflaggan helt autentisk från denna miljö, i Sverige i början på 40-talet ansåg man givetvis att Svastika-flaggan var Tysklands officiella flagga, sedan ca 10 år tillbaka.

Tyskland hade hakkorsflagga, (Hakenkreuzflagge). Den hette inte Swastikaflagge någonsin, eftersom den inte var hinduisk. Den politiska symbolen heter hakkors (Hakenkreuz på tyska).

På engelska säger man dock "Swastika", eftersom "hooked cross" inte låter lika bra. Vi använder inte detta ord i Sverige och Tyskland.

Säg hakkors. Det är väl inte så svårt?
Citera
2010-12-25, 21:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Schysst bump ja. Men ämnet är ju ändå aktuellt. Hakkors, gengas och TV samtidigt. Nånting stämmer inte. Tv kom till Sverige ungefär tio år efter anda världskrigets slut.
Citera
2010-12-26, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2old4u
Filmen gjordes väl 1975? Iaf så som det står på eftertexten, kan tänka mig att eftersom filmen har ett väldigt vänstervridet innehåll så vill dom på något sätt stigmatisera kapitalisten ( som han fick flaggorna av ) som någon nazist/facist
Den sovjetiska flaggan är på slutet så din teori stämmer inte. När filmen gjord är irrelevant, det viktiga är när den utspelar sig.
Citera
2010-12-28, 22:10
Medlem
Cobra Styles avatar
Bara en sidnotis så är det Hakkors på hjulparen på gamla spårvagnar i Gbg oxå, dock så är nog innebörden en annan.
Citera
2011-12-24, 22:35
Medlem
Nytt-kontos avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article14120133.ab?teaser=true
Citera
2012-12-24, 20:01
Medlem
Fernets avatar
Med tanke på att Torgny Segerstedt var den ända svensken som var emot Hitler fram till mot slutet är det väl inte så konstigt att man dekorerade granen med svastikan.

Kan tillägga att jag själv har detta flaggspel med svastikan. I min gran kommer endast antikt pynt; inget plast inget glitter, bara gammalt Fanny & Alexander-pynt. Bland "fynden" är just ett sådant flaggspel med svastika. Har även sett det samma hos andra med gammalt pynt i granen. Så jag antar det var ganska vanligt fram till det inte var PK längre.

För att sammanfatta: anledning till att det finns med i filmen är att den är gjord autentisk in i minsta detalj. Om man tror något annat med tanke på filmens budskap i stort är det värt x i miljon.
Citera
2012-12-24, 20:12
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Satt och kollade på Karl-Beril Johnson med familjen idag. Reagerade dock på en sak - när Karl-Bertil och hans far åker från H.H.K(?) Bergman hänger ett snöre med lite olika flaggor på deras bil. Tyckte mig skymta ett hakkors mitt bland alla dessa flaggor, såg jag rätt eller var det en inbillning? Om jag förstått det rätt så utspelar sig filmen under 2:a världskriget.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel, glögg och julöl är gott!

Byrådirektör H.K. Bergdahl om jag får be. Jovisst är det ett hakkors som du såg, för mig spelar det absolut ingen roll att det finns kvar där. Historien utspelar sig under den tiden då Tysklands flagga såg på det viset så varför ändra? Dock så är det väll bara en tidsfråga innan pkn som drabbat kalle anka även drabbar Karl Bertil Jonsson...
Senast redigerad av Chester.Molester 2012-12-24 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in