Citat:
Ursprungligen postat av HondO
...
Roligt att du gillar texterna jag skriver! Jag använde tunga opioider - sub, H, metadon - i sju år... Till början mycket ansvarsfullt - sub en gång i veckan - men allt som åren gick blev det generellt sett mer H, mer IV, och mer ofta... Däremot ingen dosökning, 1 mg sub, 100 mg jonk IV, eller 200 mg jonk nasalt har alltid varit nog för min del...
Jag slutade för att jag insåg att det blev för mycket, att jag drogs ned av människorna kring mig och att jag själv drog ned människor i min närhet som jag bryr mig om...
Jag tycker att man har ett stort ansvar när det gäller drogmissbruk, det har du helt rätt i! Men, jag har alltid haft sunda vänner, pengar så jag klarat mig utan att behöva bryta lagen, hobbies, studier som har gått bra, förhållanden, helt okej självförtroende och självkänsla, etc... De flesta missbrukare, i alla fall de flesta som använder heroin och nålar, ligger betydligt närmare botten än jag låg, så jag förstår att det inte är lätt då...
Då jag själv började använda mer ansvarslöst berodde det också på att jag tvingades se våld och närstående råka illa ut, samtidigt som jag blev mer och mer utbränd och fick svårt att orka med "det vanliga livet"... Jag behövde lyckligtvis aldrig bli slagen eller förnedrad själv, men hade jag blivit det hade jag nog känt mig ännu mer utbränd och också maktlös, så jag förstår att det inte är så lätt om man kommit till stadiet där hot och förnedring är ens vardag... Bara en så liten sak som att behöva känna sig hotad av abstinensen och förnedringen att sälja sina saker till en pantbank eller hälare tar säkert mer på en människas psyke än många kan tro...
Så ja och nej... Jag anser att man har eget ansvar, men jag vet ju att vi lever i en värld där framgångsrika blir mer framgångsrika och utslagna lätt sjunker djupare och djupare ned i kvicksanden... Det gäller ju inte bara pengar utan kan vara allt från självkänsla till kärlek... Det är svårt att bryta onda cirklar... Jag hade klokheten att bryta den onda cirkeln innan den blivit särskilt djup, men för många heroinister har nog den onda cirkeln börjat innan de ens fyllt 18 år... Inte alltid så lätt att vara klok då man ännu är ett barn...