2012-12-15, 23:16
Medlem
SystemOfSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
De kommer knappast upp i samma standard till de klubbar som 99,9 % av Svenska supportrar stödjer utomlands.

Självklart är det inte många svennar som supportar till exempel CSKA eller SPARTAK Moskva, även om det är helt okej lag. Jag själv tänker "vad fan som helst är bättre än allsvenskan". Sen får självfallet folk gilla vad dom vill för lag.

Hade alla svenska spelare spelat i de riktiga toppklubbarna hade landslaget självklart varit mycket bättre än i dagsläget men vårt land är litet och överlag ganska dåligt på fotboll så det finns ju inte en chans att det ska bli så. Men det håller ändå en bra nivå, och dessutom möter man ju ibland jävligt bra lag vilket är kul.
Senast redigerad av SystemOfSkurt 2012-12-15 kl. 23:19.
Citera
2012-12-17, 15:09
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag är Djurgårdare och jag skulle tycka det var kul om några asiater eller britter kom över som turister och höll på Djurgården.

Djurgården har ju världens vackraste fotbollströjor/munderingar/uniformer/ställ/kläder etc. Randigt två nyanser av blått.

Jag respekterar förresten också Bajarnas fotbollskultur.
Senast redigerad av freeriderXII 2012-12-17 kl. 15:44.
Citera
2012-12-17, 15:13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Kanske finns några som lärt sig uppskatta ett ganska okännt utländskt lag via diverse fotbollmanagerspel.
Senast redigerad av freeriderXII 2012-12-17 kl. 15:31.
Citera
2012-12-17, 15:16
Medlem
Brumelbryns avatar
Som totalt ointresserad av sport har jag aldrig förstått hur tankegångarna går när man väljer vilket lag man skall heja på, när man inte har någon anknytning till laget. Hur bestämmer man tex att man skall heja på Arsenal och inte Man United?
Citera
2012-12-17, 15:20
Medlem
freeriderXIIs avatar
I det fallet är ju valet enkelt, Manchester United har ju djävulen som symbol, det kan man som kristen ej stödja. Arsenal har förvisso en kanon som symbol men det är i alla fall bättre än en djävul, dessutom spelade Limpar och Ljungberg för klubben och det är ett Londonlag, jag tenderar till att stödja huvudstadslag i de flesta länder som t.ex Real Madrid i Spanien och Chelsea i England Jag erkänner jag hejade på Arsenal när Limpar och Ljungberg spelade där håller ofta på lag där svenskar spelar men det främsta laget i mitt hjärta är Djurgården oavsett hur bra det går för laget eller vem de möter i klubbfotbollen (möter de svenska landslaget håller jag på Sverige där ju endast svenska medborgare får spela och nationen riket går först om nu inte min pojklubb skulle möta laget )
Senast redigerad av freeriderXII 2012-12-17 kl. 15:41.
Citera
2012-12-17, 18:12
Medlem
cykeltillbahamass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Efter att ha läst barca-real tråden så märker jag att det är många som tycker att man är löjligt om man anser sig vara en äkta supporter för en utländsk klubb.

Dessa supportrar håller jag högre än "vanliga".

99% av alla som hejar på sitt "lag", vare sig det är AIK, blåvitt, eller modo eller FBK i ishockey så hejar på man på det laget av för det är laget är närmast där man bor eller vuxit upp.

Det är den enda anledning till att ni hejar på just det laget, för att era föräldrar knullade varandra i just den staden.

Däremot människor som älskar klubbar som dom inte har någon geografisk anknytning till hejar ofta pågrund av något som verkligen har med sporten att göra. Det gör dom till mer äkta supporter än eran geografiska anknytning.
Har fattat det som att dom flesta som håller på ett utländskt lag gör det pga att dom gillade nån snubbe som lira där när dom själva var typ 10 bast. Men det gäller ju såklart inte alla, precis som ditt exempel inte gäller för alla..
Citera
2012-12-18, 12:42
Medlem
Markmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Som en vis man sa

"Att supporta sitt lokala lag är en självklarhet. Att inte göra det pga "kvaliteten" håller inte. Då är man ändå ingen riktig supporter från första början och kan således inte vara det åt något annat lag heller, annat än som medgångare.

Ni är inte supporters. Ni är, på dess höjd, fotbollsintresserade som vill smaka på segerns sötma. Men vet ni vad? Det kommer aldrig smaka lika bra när det är gjort av plast."

Bra sagt av den vise mannen.
Citera
2012-12-18, 12:56
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markmag

Men supportrar till AIK och Djurgården, har vi ju konstaterat i en annan tråd, är lika mycket "medgångare" som supportrar till större utländska klubblag.
Senast redigerad av dire 2012-12-18 kl. 13:04.
Citera
2012-12-18, 13:04
Medlem
SystemOfSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markmag

Korkat. I påståendet framhålls staden som det viktigaste, inte fotbollen. Det blir en "min stad är bättre än din stad"-grej av det hela och har ju fan inget att göra med fotboll över huvud taget.
Citera
2012-12-18, 13:20
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Men supportrar till AIK och Djurgården, har vi ju konstaterat i en annan tråd, är lika mycket "medgångare" som supportrar till större utländska klubblag.
Varför skulle de automatiskt vara medgångare? Väldigt motsägelsefullt med tanke på att det inte har gått speciellt bra för Djurgården på ett bra tag.
Citera
2012-12-18, 13:30
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Varför skulle de automatiskt vara medgångare? Väldigt motsägelsefullt med tanke på att det inte har gått speciellt bra för Djurgården på ett bra tag.

Det har inte gått bra för Arsenal eller Liverpool heller, om man ser det så. Men som sagt, det är ju ingen slump att det är fler som supportar Arsenal än Scunthorpe. Precis som det inte är någon slump att fler supportar AIK än Sollentuna.
Citera
2012-12-18, 13:31
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
En massa skitsnack

Det är fan det löjligaste jag hört i hela mitt liv.

Du tycker alltså att någon som håller på Barcelona sedan 2009, för de är världens bästa lag, är mer supporter än någon som har stöttar sin klubb i Sverige i vått och torrt sedan barnsben? Klart som fan att det geografiska spelar in. Är man född i Stockholm så kan man lättare associera sig med de klubbar som verkar här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in