2012-12-13, 17:21
Medlem
Running_mans avatar
Har hört en del historier om denne pilot som kallades för "Ettan", jag känner inte till hans riktiga namn(än). Vet heller inte hur mycket sanning det är i historierna, kan lika gärna vara skrönor och vandringssägnen. Men i alla fall: historierna jag hört kommer från några gubbar som gjorde sin värnplikt på F17 på 80-talet. En del säger att han hela tiden flög "på gränsen", att han vid ett flertal tillfällen var nära att få flygförbud p.g.a. detta. Bl.a. brukade han flyga extremt lågt över hangarer och andra byggnader och skrämde livet ur nyanlända värnpliktiga. Vem fick äran att flyga på uppvisningarna när det t.ex. kom utländskt besök till F17? -Ettan, givetvis... Han ansågs galen nog, behövdes ju någon sådan när det skulle imponeras på Generaler och annat.

Var var denna flygförare och hur mycket är sant av allt som man får höra?

Har ni några historier att bjuda på när det gäller denna man?
Citera
2012-12-13, 17:58
Medlem
GL-terrors avatar
Kan det vara den här killen http://www.youtube.com/watch?v=LGxRNuL6lfg
Citera
2012-12-13, 21:27
Medlem
Kethowes avatar
Har varit på besök på F17 ca. 1989.
Då fanns en flyförare vi fick följa, både live och via radar, som de kallade för "Farnborough-piloten" Detta tydligen för att han uppvisningsflugit Viggen på flygmässan i Farnborough.

Kan det vara samma kille, eller de kanske aldrig vågade släppa "Ettan" utanför rikets gränser?
Citera
2012-12-13, 22:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Har varit på besök på F17 ca. 1989.
Då fanns en flyförare vi fick följa, både live och via radar, som de kallade för "Farnborough-piloten" Detta tydligen för att han uppvisningsflugit Viggen på flygmässan i Farnborough.

Kan det vara samma kille, eller de kanske aldrig vågade släppa "Ettan" utanför rikets gränser?

Var det inte han som gjorde en roll direkt efter takeoff på Farnborough vilket ledde till nya regler för hur uppvisningar skulle utföras där...

Denna roll brukar ingå i uppvisningarna för viggen, men grejen var tydligen att han påbörjade den direkt efter takeoff på typ 10 meters höjd..
Citera
2012-12-13, 22:55
Medlem
Extranss avatar
Jag har sett filmat material från en flygning på F17 någon gång under 80-talet, där en herre i en Viggen startar jäkligt aggressivt söderut, och direkt efter lättning lägger ikull kärran och passerar tornet i höjd med fönstren.... Låter som det kan vara samma herre även om det är väldigt mycket spekulationer.
Citera
2012-12-14, 00:12
Medlem
Dr.Spins avatar
Kan det vara denna herre?

https://www.youtube.com/watch?v=r898TV3XicU&t=30

(Rollen inleds på ca 30 meter)
Citera
2012-12-14, 00:44
Medlem
Här har vi en som startar ganska våghalsigt http://www.youtube.com/watch?v=pAPteuBsRGg

Runt 0.50 in i klippet.
Citera
2012-12-14, 17:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Apropå våghalsiga manövrar strax efter start:

http://www.youtube.com/watch?v=jyBDEG9dg-Q

Ska man vara lite elak mot Starfightern så var den flygningen
nog inte så långt från maximal taktisk räckvidd.
Citera
2012-12-14, 17:34
Medlem
Tror det är Fredriksson du har hört om, han drog en skarp vänster så lågt att han nästan tog banljusen med vänstervingen när den hundrade viggen levererades inför hela flygvapenledningen och rullande kameror. Finns förevigat i denna film. Måste laddas hem först men är väl värt det spola fram till 13 minuter och kolla takeoff'en. Mycket berömd flygning, det ni länkar till är ju inget mot denna takeoff...

Edit: sorry rauklandsson, det är samma kille som du länkade till. Vad jag hört var detta en legendarisk våghals.
Senast redigerad av scheele 2012-12-14 kl. 17:46.
Citera
2012-12-16, 20:33
Medlem
Running_mans avatar
Mycket möjligt att det är Fredriksson men vad heter han i förnamn? Lever han fortfarande?? Är alla historier om honom sanna???
Citera
2012-12-16, 23:07
Medlem
Vet inte vart jag har fått det ifrån, men Anders Fredriksson? bara en gissning, alltså om vi pratar om klippet.
Citera
2012-12-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vet inte vart jag har fått det ifrån, men Anders Fredriksson? bara en gissning, alltså om vi pratar om klippet.

Är det samme pilot som påståts ha flugit under Ölandsbron, eller är det bara en skröna att så skett?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in