2012-12-17, 13:12
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Är det samme pilot som påståts ha flugit under Ölandsbron, eller är det bara en skröna att så skett?

Detta skall det finnas bildbevis på men det var en pilot från dåvarande F12 Kalmar som då flög J35.
Citera
2012-12-17, 13:54
Medlem
Känner inte till det som TS talar om, låter som valfri dårpippi till flygförare under 80-talet.
Begreppet "Ettan" användes/används dock flitigt för att referera till roteettan.

Sverige har haft en del överjävliga piloter. Man kan säga vad man vill om bristande säkerhetstänk och olycksstatistik men hade det blivit krig hade jag hellre haft de grabbarna i luften än många av dagens piloter.
Citera
2012-12-17, 14:57
Medlem
Dr.Wests avatar
Fanns en lirare på fd F16 som var ganska "våghalsig" men jäkligt grym pilot.. Han var även uppvisnings pilot på Jaktviggen. Vet ej om det var denne som blev avstängd för någon slags privat uppvisning varvid åskådarna fick svåra brännskador från ebk-kvasten från JA-37:an.. Tror det var 2003 ?
Citera
2012-12-17, 20:05
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Fanns en lirare på fd F16 som var ganska "våghalsig" men jäkligt grym pilot.. Han var även uppvisnings pilot på Jaktviggen. Vet ej om det var denne som blev avstängd för någon slags privat uppvisning varvid åskådarna fick svåra brännskador från ebk-kvasten från JA-37:an.. Tror det var 2003 ?

Strax innan midsommarhelgen 2002 var det. Piloten hade mycket riktigt bjudit in några bekanta till en privat uppvisning på F16. De stod på en kulle inne på området och piloten skulle stila och lågsniffade då över dem på så låg höjd att de nästan grillades.
Citera
2012-12-17, 23:28
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Strax innan midsommarhelgen 2002 var det. Piloten hade mycket riktigt bjudit in några bekanta till en privat uppvisning på F16. De stod på en kulle inne på området och piloten skulle stila och lågsniffade då över dem på så låg höjd att de nästan grillades.

Jo fy fan, jag har själv varit med om en liknande händelse för ett par år sedan i Dala-Järna involverande ett holländskt F-16. I programet ingick en avbruten landning med full EBK mot publiken. Jag hade turen att stå precis där EBK:n var som närmast. Vi trodde han skulle göra en vanlig touch-and-go längs med banan. 1,5 sekund senare har man en jetmotor på full patte riktad mot sig. Det blev så satans varmt, trycket höll på implodera bröstkorgen på mig och ljudet går inte att beskriva. Trodde för en sekund att nu jävlar blir jag grillad, och hukade mig till marken!

Sedan undrar vissa varför man tycker det är så häftigt med stridsflygplan
Citera
2012-12-18, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.West
Detta skall det finnas bildbevis på men det var en pilot från dåvarande F12 Kalmar som då flög J35.
Det är mååånga som flugit under ölandsbron genom åren, det skall väl finnas scener tom. i filmen "pilot saknas"(titel?)

Men däremot tror jag inte det skett så många gånger med viggenkärror.
Citera
2012-12-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är mååånga som flugit under ölandsbron genom åren, det skall väl finnas scener tom. i filmen "pilot saknas"(titel?)

Höga kusten bron "invigdes" rätt snabbt den också. Först var den en lågsniffande Helo som inte orkade klättra över. Sen kom en rote 37r och visade att de kan minsan de också.
Tyvärr vart det en massa liv från arbetsledningen på bygget om det hela vilket tydligen gav en del upprörda "panelhönor" (stabsofficerare) i flygvapnet
Citera
2013-01-19, 19:19
Medlem
Running_mans avatar
Har hört lite mer om "Ettan", som vanligt vet man inte om det är sant eller rena skrönor. Han fick bl.a. göra så kallade Muckflygningar med SK60. Hans filosofi var tydligen att ge de värnpliktiga en upplevelse de sent skulle glömma(läs: illamående och spyor). Detta ska ha skett på F17 åtminstone en bit in på 90-talet, åtminstone fram till 1994/95...

Tänker direkt på "Ettan" när jag läser trådar som denna: https://www.flashback.org/t2060777

Är ju givetvis inte honom det snackas om, personen jag söker måste vara runt 50-60 år gammal idag med tanke på att han flög som en idiot redan i mitten på 80-talet. Med detta i tanke så måste han vara pensionerad idag, i alla fall från flygverksamheten. När blir man pensionär om man är stridspilot???

En annan grej jag hört om denne man är att ska ha varit med i div. reklamkampanjer för försvarsmakten. Fotad iklädd sin egen G-dräkt(eller vad det nu heter?), man tryckte t.om. ut pappfigurer på honom. Det sjuka är att folk som visste vem han var reagerade som f-n när se såg namnbrickan han bar på pappfiguren-det var inte rätt namn på den!? Var det "personlig integritet" som var uppe på tapeten redan då eller bara vanlig "Kalla kriget-taktik" så att han inte skulle få påhälsning av skumma tavelförsäljare? Piloter var ju en grupp som kartlades av Ryssarna när kalla kriget var som hetast...
Citera
2013-04-25, 17:43
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Är det samme pilot som påståts ha flugit under Ölandsbron, eller är det bara en skröna att så skett?

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2120 Där har du en bild (taskig kvalitet tyvärr)
Citera
2013-04-25, 18:07
Medlem
Running_mans avatar
Om man modifierar frågan lite... för folk verkar haka upp sig på namnet Ettan.

Vem var värst bland piloterna 1980-1995 på F17 Kallinge? För piloten jag söker var ingen vanlig "galning" -dessa sorterades ju bort. Denne var galen samtidigt som han var omtyckt... höll sig ändå inom rimliga gränser.
Citera
2013-04-25, 19:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Sandöbron också.
Citera
2014-02-17, 21:52
Medlem
DenSomSokers avatar
Tyvärr verkar filmen där han på en uppvisning rollar (för det är väl "Ettan") några meter från marken och precis innan flygningen blir han uppropad av någon hög officer och berättar att han följt hans karriär från början och innan piloten ska ge sig bort till planet får han dom bevingade orden; Dra på!
Någon som känner igen detta och har filmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in