Har hört lite mer om "Ettan", som vanligt vet man inte om det är sant eller rena skrönor. Han fick bl.a. göra så kallade Muckflygningar med SK60. Hans filosofi var tydligen att ge de värnpliktiga en upplevelse de sent skulle glömma(läs: illamående och spyor). Detta ska ha skett på F17 åtminstone en bit in på 90-talet, åtminstone fram till 1994/95...
Tänker direkt på "Ettan" när jag läser trådar som denna:
https://www.flashback.org/t2060777
Är ju givetvis
inte honom det snackas om, personen jag söker måste vara runt 50-60 år gammal idag med tanke på att han flög som en idiot redan i mitten på 80-talet. Med detta i tanke så måste han vara pensionerad idag, i alla fall från flygverksamheten. När blir man pensionär om man är stridspilot???
En annan grej jag hört om denne man är att ska ha varit med i div. reklamkampanjer för försvarsmakten. Fotad iklädd sin egen G-dräkt(eller vad det nu heter?), man tryckte t.om. ut pappfigurer på honom. Det sjuka är att folk som visste vem han var reagerade som f-n när se såg namnbrickan han bar på pappfiguren
-det var inte rätt namn på den!? Var det "personlig integritet" som var uppe på tapeten redan då eller bara vanlig "Kalla kriget-taktik" så att han inte skulle få påhälsning av skumma tavelförsäljare? Piloter var ju en grupp som kartlades av Ryssarna när kalla kriget var som hetast...