2012-12-09, 15:47
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Vet att det i en del länder, som exempelvis Italien, skulle upfattas som ohygienskt och plumt, om du kom hem till någon och tog av dig skorna, sedan vandrade omkring med svettiga strumpor på värdfolkets golv. Tänker mig att detta synsätt dominerar i de flesta länder, så även USA, utom i Sverige. I Sverige var det hellre inte så värst länge sedan de flesta gick med skor innomhus. Först i samband med vänstervägen på från 60-70-talet blev det populärt att gå utan skor inomhus i Sverige. I socialgrupp 1 går man fortsatt i stor utsträckning med skor inomhus. Utan skor är mera arbetar -och vänsterpacksaktigt.

Som jag skrev tidigare:

Ni som tror att ni är någonting för att ni går med uteskor inomhus och förstör era mattor, ni är för roliga.

Och nej, det dominerar inte alls över världen att ha uteskor inomhus.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2012-12-09 kl. 16:00.
Citera
2012-12-09, 15:54
Medlem
users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
När jag uppehöll mig i spanien ett tag på flykt undan rättvisan blev jag inbjuden hem till en spanjor, När jag tog av mig dojjerna inanför dörren så skrattade han nästan ihjäl sig.

Han överlevde men mina fötter höll på att dö för golven var jävligt kalla (detta var nattetid på vintern i mellersta spanien) så jag tog på mig pjucksen igen.
Det är vi som borde skratta åt dom korkade Spanjackerna som inte fattar att det blir vinter en gång om året även där... Fullt förståeligt att man väljer att behålla skorna på där, dock har dom oftast stengolv som bara är att sopa av. Hur jänkarna gör med sina heltäckningsmattor är en annan grej...
Citera
2012-12-09, 16:10
Medlem
mephedrons avatar
Jag trodde länge att definitionen av "höjden av lathet" måste vara att köpa Lidl:s färdiga hamburgare med bröd, tills jag läste "har skor på för jag inte orkar BUGA MIG varje gång jag kommer hem"...
Låter som att det vore någon slags avancerad gymnastikövning på elitnivå att sparka av sig ett par jävla dojor...
Citera
2012-12-09, 16:51
Medlem
det är typ i norden och japaner där man tar av sig skor inomhus har jag för mig
Citera
2012-12-09, 16:54
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceNasa
Kan intyga att även engelsmän (i alla fall dom jag mött på efter att ha bott i England 1½ år) tar av sig skorna inomhus. Men jag har också hört att det bara är i Norden och i Japan som man gör detta. Vore intressant att veta om detta bara är en myt.
Citera
2012-12-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Vet att det i en del länder, som exempelvis Italien, skulle upfattas som ohygienskt och plumt, om du kom hem till någon och tog av dig skorna, sedan vandrade omkring med svettiga strumpor på värdfolkets golv. Tänker mig att detta synsätt dominerar i de flesta länder, så även USA, utom i Sverige. I Sverige var det hellre inte så värst länge sedan de flesta gick med skor innomhus. Först i samband med vänstervägen på från 60-70-talet blev det populärt att gå utan skor inomhus i Sverige. I socialgrupp 1 går man fortsatt i stor utsträckning med skor inomhus. Utan skor är mera arbetar -och vänsterpacksaktigt.

Ja och i Storbrittannien skulle det anses som plumpt att ta av skorna inomhus med, precis som Italien ,Spanien och större delen av USA.Lite lågstatus över det beteendet.
Citera
2012-12-09, 17:19
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Man skulle väl kunna tänka sig att de inte har med hall/klädhängare etc i TV-serier och filmer för att spara tid, så att inte varjekaraktär måste "ödsla" 3-10 sekunder med att folk ska stå och knyta av sig kängorna, hänga upp jackan - och sedan ta tid till att ta på sig alltihop igen när de ska ut. I en serie som Seinfeld eller How I Met Your Mother där varje avsnitt är ca 20-25 min effektiv tid (med anpassning för reklamavbrott) - så springer ju folk ut och in ur lägenheterna hela tiden, sammantaget skulle det bli rätt mycket av/påklädningstid i onödan i varje avsnitt...

Lite på samma sätt som att de aldrig har nackstöd i bilarna i amerikanska (och påfallande ofta svenska) filmer, för att de helt enkelt är i vägen för kameran.

det roligaste är ju hollywood hang-up. ingen säger ens ett kort "hejdå" när de pratar i telefon
Citera
2012-12-09, 17:20
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Kan intyga att även engelsmän (i alla fall dom jag mött på efter att ha bott i England 1½ år) tar av sig skorna inomhus. Men jag har också hört att det bara är i Norden och i Japan som man gör detta. Vore intressant att veta om detta bara är en myt.
Var har ni fått denna urfåniga myt ifrån? Har varit runt i dom flesta länder i Europa och i samtliga så tar man av sig skorna när man besöker någons hem. Samma sak i Nordafrika och Mellanöstern.
Citera
2012-12-09, 17:21
Medlem
haha hur fan kunde denna hamna på heta ämnen!?

nu måste jag ju skriva nåt så inte modsen varnar mig för offtopic.

hmm. allt har väl blivit sagt, olika med dojjerna i olika länder.
Citera
2012-12-09, 17:24
Medlem
lill-namgrebs avatar
Fick höra att vi i Sverige är ganska egna om detta fenomen om att ta av sig skorna. Det ska tydligen ha börjat på 70-talet då dagisfröknarna bad föräldrarna ta av sig skorna när föräldrarna kom dit för att hämta barnen. De ville inte att dem skulle ta med grus och slask in. Det var iallafall teorin jag fick höra av min engelsklärare.

Till TS, det är inte bara i Hollywood det är så i verkligheten i USA, för det mesta skulle jag tro. Är iallafall ytterst ohygieniskt.
Citera
2012-12-09, 17:39
Medlem
Schoolbagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceNasa
Det var mig en ordentligt trasig mening. Bra jobbat!

Om du läser några utav de få sidorna som finns i tråden, så ser du att flera länder har människor som tar av sig skorna inomhus.
Citera
2012-12-09, 17:51
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Som jag skrev tidigare:

Ni som tror att ni är någonting för att ni går med uteskor inomhus och förstör era mattor, ni är för roliga.

Och nej, det dominerar inte alls över världen att ha uteskor inomhus.

Vet många äldre som har på sig inneskor, ingen av dessa tillhör överklassen. Så snarare som många skrivit var det vanligt förr i Sverige och de äldre människorna håller sig fast vid det fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in