2010-08-16, 21:35
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seann
Haha sjukt

Enligt denna sidan : http://www.shsweb.fi/shs/studieliv/alkometer.html

Räknade ut hur mycke promille jag hade i torsdags efter en whiskey kväll med polaren.

Alkohol i kroppen

251.44 Gram

Alkohol i blodet

4.607 Promille

Blir nykter om

36 timmar

14 jack daniels 6or på 2 timmar
84cl Jack Daniels är iofs. en hel del på två timmar... Men den där tabellen måste vara ganska missvisande. En vanlig kväll för mig ligger jag runt 3promille.
Citera
2010-08-16, 23:40
Medlem
LasseLarssons avatar
En släkting till mig drack en starköl (5.2%) och satte sig i bilen och körde typ en kvart efter han druckit ölen. Han blev stoppad och fick blåsa, han blåste rent. Vet inte exakt vad han väger men är runt 1,80 lång och väger väl runt 100 pannor.
Citera
2010-08-17, 12:42
Avslutad
Som sagt, det kan variera väldigt från person till person när man blir medvetslös beroende på flera olika saker.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article380622.ab
Citera
2012-12-06, 17:28
Medlem
Guldfotens avatar
låter rimligt: 1 glas vin = en starköl, vilket innebär 0,18 promille. Gränsen är på 0,2 promille.
http://www.shsweb.fi/shs/studieliv/alkometer.html

Citat:
Ursprungligen postat av LasseLarsson
En släkting till mig drack en starköl (5.2%) och satte sig i bilen och körde typ en kvart efter han druckit ölen. Han blev stoppad och fick blåsa, han blåste rent. Vet inte exakt vad han väger men är runt 1,80 lång och väger väl runt 100 pannor.
Citera
2012-12-06, 18:19
Medlem
Hur hög promille man får varierar på mer än bara vikten. Hur snabbt kroppen förbränner alkoholen varierar också. När jag var på alkoholutbildning med en forskare på området så uppgav han att normal förbränning är 0.15 promille i timmen men att han sett extremfall med de som kunde förbränna flera gånger det. Med reservation för att jag kan minnas fel.
Citera
2016-08-13, 21:35
Medlem
Prawitzs avatar
Denna tråd blev plötsligt väldigt relevant idag.

Vid 0.2 brukar man vanligtvis inte känna någon större påverkan av alkohol.
Citera
2016-08-14, 12:24
Medlem
Dricker man en starköl 0,5 l med ~5% alkohol så ska du vara en väldigt liten människa(bokstavligen) eller rejält svulten för att komma över 0,2.
Citera
2016-08-14, 16:48
Medlem
bytnamns avatar
Som många andra säger det beror mycket på kroppsvikt, matrutiner, och din tolerans mot alkohol. dvs en som dricker ofta klarar oftast av mer än någon som dricker sällan.

Många som har länkat på hur du kan räkna ungefär!

Säkrast är nog att lämna bilnyckeln hemma! 1 öl brukar leda till 2 öl :P
Citera
2016-08-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jalk
Hur hög promille man får varierar på mer än bara vikten. Hur snabbt kroppen förbränner alkoholen varierar också. När jag var på alkoholutbildning med en forskare på området så uppgav han att normal förbränning är 0.15 promille i timmen men att han sett extremfall med de som kunde förbränna flera gånger det. Med reservation för att jag kan minnas fel.
Jag har blåst 0.6 en gång och två timmar senare blåste jag 0.0! Så det varierar väldigt hur snabbt man förbränner.
Citera
2016-08-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytnamn
Som många andra säger det beror mycket på kroppsvikt, matrutiner, och din tolerans mot alkohol. dvs en som dricker ofta klarar oftast av mer än någon som dricker sällan.

Många som har länkat på hur du kan räkna ungefär!

Säkrast är nog att lämna bilnyckeln hemma! 1 öl brukar leda till 2 öl :P
En öl är lagom, två öl är för mycket och tre öl är för lite!
Citera
2016-08-15, 03:48
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 654654
Dricker man en starköl 0,5 l med ~5% alkohol så ska du vara en väldigt liten människa(bokstavligen) eller rejält svulten för att komma över 0,2.
Nja, det verkar inte stämma. Om en flaska starköl är lika med 0,18 promille så hamnar man med lätthet över 0,2 om man dricker en halvlitersburk starköl. Se inlägget nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Guldfoten
låter rimligt: 1 glas vin = en starköl, vilket innebär 0,18 promille. Gränsen är på 0,2 promille.
http://www.shsweb.fi/shs/studieliv/alkometer.html
Citera
2016-10-06, 09:13
Medlem
maxorrs avatar
Hej!

Finns nog supermånga varianter och trådar hur man uträknar sin nykterhet efter alkoholintag..

Jag slänger bara ut en fråga som jag själv ska kolla upp lite senare hur jag vill få det uträknat vilket vore enklast för mig och hoppas nån kan svara på det?

Utgå bara ifrån vikt = kg och om man är man eller kvinna

Sen vill jag helt enkelt bara veta min mängd alkohol i 40% sprit cl omvandlat (oavsett vad jag druckit innan som inte är sprit, som tex starköl, vin, lättöl, cider etc) sen hur mycket promille halt det blir omvandlat.

Finns säkert olika flera appar där ute på google man kan räkna ut detta..

Alltså jag vill veta min promille (ungefärligt +-) berodende på vikt och kön inkl exakt hur mycket jag druckit i 40% ig sprit i cl.

Sen vet jag innan att en normal genomsnittlig person förbränner ("avdunstar") 1,5-2 cl 40% sprit / timme eller? Hur mycket skulle det motsvara i avtagande promille / timme om man druckit 70 cl sprit? Och väger 80 kg och är man? Samt hur många timmar tar det innan man är nykter from 0,0 -0,11 promille såklart from när man slutade dricka?

Ni som orkar får gärna bifoga flera formler

Jag sammanfattar: Utgå ifrån vikt och kön, uträkna mängd alkohol i 40% cl samt promille. Uträkna förbränning av cl i 40% sprit/ tim inkl förbränning promille/tim sen när man slutade dricka. Dvs när det är säkert att tex köra bil

Tackar på förhand
Senast redigerad av maxorr 2016-10-06 kl. 09:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in