2012-11-24, 11:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Nu spekulerar jag vilt, men kan det vara så att du alltid häller upp i samma ordning, typ till henne först och sedan dig? Det kanske är så att skummet påverkas av om man häller upp i början eller slutet. Som sagt, det här är en vild gissning. Men den är åtminstone enkel att pröva. Byt ordning nästa gång.
Tror inte riktigt på din teori. Det spelar ingen roll vem av oss som slår upp, men det är alltid i hennes glas skummet dör. När vi slår upp öl så slår vi upp lite i taget i varje glas, låter skummet sätta sig lite, slår i lite till osv. tills flaskan är slut eller tills man har en bra fördelning av öl och skum.
Citera
2012-11-27, 12:11
Medlem
starkopramens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag är tveksam till om det verkligen är sant att glaset är förstört för tid och evighet. Jag har ölglas som används till det mesta och som diskas med diskmedel. Jag har också ölglas som det bara dricks öl i och som endast sköljs med varmt vatten. Visserligen är inte glasen av samma typ, men jag märker inte någon extrem skillnad på skumkronorna.

Däremot har jag gjort en annan iakttagelse vad gäller skumkronan. Om jag delar upp en flaska öl i två glas och får lika stor skumkrona på båda så håller "mitt" skum bättre än skummet i tjejens glas. Det räcker med att hon tar en eller två klunkar av ölet så dör skummet. Vad beror detta på?

Klurigt men kan det inte vara så att hon använder läppstift, läppglans eller något cerat? Om nu skummet påverkas av eventuella spår av mjölkpartiklar så kanske detta kan vara anledningen?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in