Citat:
Ursprungligen postat av Guldfoten
Jag är uppvuxen i Bromma, Äppelviken, och det var ju inget märkvärdigt då, men idag är det ett helt annat klientel. Trist utveckling, om ni frågar mig. Då var det rätt bohemiskt, åtminstone i de kretsar som jag rörde mig i. Läkare som var vänster. Idag är det bara ekonomer som bebor villorna.
Gamla Bromma (utmed spårvagnen) hade ett rejält överklassigt/aristokratiskt element redan för 30-40 år sedan, skillnaden då mot nu var att det var uppblandat med diverse bohemer, kända författare, jazzmusiker m m som gillade villaförorten. I takt med de skenande bostadspriserna försvann denna blandade grupp, och nu är det samma gamla överklass-grupp + diverse media-kändisar och andra äckliga typer med höga inkomster, småbarn och SUV:ar.
Men för den som ville leva ett riktigt överklassliv i Bromma så gick det bra redan på 1970/80-talet, särskilt bortåt Höglandet och Nockeby till. En del adligt folk, mycket företagsledare, advokater, läkare m fl... och deras snorkiga ungar. :-)
Traditionellt sett har Stockholm 4 st överklassförorter, en i varje väderstreck: Djursholm & Stocksund (Norr), Lidingö (Öst), Saltsjöbaden (Syd), och Gamla Bromma (Väst). Sedan har man Östermalm (Centralt) som en sorts nav i hela verksamheten, men det är förvisso ingen förort. Mellan dessa 4 förorters invånare finns en viss outtalad respekt, även om Djursholm allmänt erkänns som "finast".