2012-01-09, 15:25
Medlem
1772s avatar
Djursholm är såklart finast i Stockholm, men Värmdö har flera guldkorn.
Framförallt finns större egendomar i Värmdö, medan Djursan har mindre hus (mer tätbebyggt).
Sen är det väldigt få strandtomter i Djurs (tacka Strandvägen för det) medan desto fler finns i Värmdö.

Djursan är dock trevligt, även om jag håller Stocksund snäppet högre.
Citera
2012-11-20, 22:16
Medlem
Guldfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryBoy167
Områdena i Bromma / Täby ligger i klass med Saltsjöboo & Nacka´s finare delar. Inget jättemärkvärdigt faktiskt. p

Jag är uppvuxen i Bromma, Äppelviken, och det var ju inget märkvärdigt då, men idag är det ett helt annat klientel. Trist utveckling, om ni frågar mig. Då var det rätt bohemiskt, åtminstone i de kretsar som jag rörde mig i. Läkare som var vänster. Idag är det bara ekonomer som bebor villorna.
Citera
2012-11-20, 22:47
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldfoten
Jag är uppvuxen i Bromma, Äppelviken, och det var ju inget märkvärdigt då, men idag är det ett helt annat klientel. Trist utveckling, om ni frågar mig. Då var det rätt bohemiskt, åtminstone i de kretsar som jag rörde mig i. Läkare som var vänster. Idag är det bara ekonomer som bebor villorna.

Gamla Bromma (utmed spårvagnen) hade ett rejält överklassigt/aristokratiskt element redan för 30-40 år sedan, skillnaden då mot nu var att det var uppblandat med diverse bohemer, kända författare, jazzmusiker m m som gillade villaförorten. I takt med de skenande bostadspriserna försvann denna blandade grupp, och nu är det samma gamla överklass-grupp + diverse media-kändisar och andra äckliga typer med höga inkomster, småbarn och SUV:ar.

Men för den som ville leva ett riktigt överklassliv i Bromma så gick det bra redan på 1970/80-talet, särskilt bortåt Höglandet och Nockeby till. En del adligt folk, mycket företagsledare, advokater, läkare m fl... och deras snorkiga ungar. :-)

Traditionellt sett har Stockholm 4 st överklassförorter, en i varje väderstreck: Djursholm & Stocksund (Norr), Lidingö (Öst), Saltsjöbaden (Syd), och Gamla Bromma (Väst). Sedan har man Östermalm (Centralt) som en sorts nav i hela verksamheten, men det är förvisso ingen förort. Mellan dessa 4 förorters invånare finns en viss outtalad respekt, även om Djursholm allmänt erkänns som "finast".
Citera
2012-11-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryBoy167
Områdena i Bromma / Täby ligger i klass med Saltsjöboo & Nacka´s finare delar. Inget jättemärkvärdigt faktiskt. p

Citat:
Ursprungligen postat av Guldfoten

Kan ju nämnas att vissa delar av Nacka också börjat dra iväg åt det hållet. Dröjer naturligtvis många år än innan de verkligen är där och säkert ännu längre innan de tar sig in folks medvetande men trenden är tydlig.

Jag förutspår att hela Nacka/Värmdö förvandlats till Stockholms värsta rikemansghetto om 50-60 år eller liknande.
Citera
2012-11-20, 23:56
Medlem
lundagrens avatar
I Göteborg är det framför allt Hovås, askim, billdal, särö, långedrag och örgryte som gäller. Alla utom särö klassas som "förort" antar jag då de tillhört gbg-området.
Citera
2012-11-27, 00:47
Medlem
Guldfotens avatar
Helt korrekt, men dem jag umgicks med var mest barn till läkare o dyl som var vänster. Kommer t o m ihåg att vi kunde röka hasch helt öppet hos en kompis i hans rum i källaren på villan. Också en generation av författare med beatnick-stil, vilket idag är helt försvunnet såvida man inte betraktar Jan Helin som en stor författare och andra Brommabor i samma pk-stil. I någon mening är väl vissa av dessa mediemänniskor i dagens Bromma att betrakta som "bohemer", men mycket tristare än på 70-talet om ni frågar mig, men kanske har det bara att göra med att man är äldre?

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Gamla Bromma (utmed spårvagnen) hade ett rejält överklassigt/aristokratiskt element redan för 30-40 år sedan, skillnaden då mot nu var att det var uppblandat med diverse bohemer, kända författare, jazzmusiker m m som gillade villaförorten. I takt med de skenande bostadspriserna försvann denna blandade grupp, och nu är det samma gamla överklass-grupp + diverse media-kändisar och andra äckliga typer med höga inkomster, småbarn och SUV:ar.

Men för den som ville leva ett riktigt överklassliv i Bromma så gick det bra redan på 1970/80-talet, särskilt bortåt Höglandet och Nockeby till. En del adligt folk, mycket företagsledare, advokater, läkare m fl... och deras snorkiga ungar. :-)

Traditionellt sett har Stockholm 4 st överklassförorter, en i varje väderstreck: Djursholm & Stocksund (Norr), Lidingö (Öst), Saltsjöbaden (Syd), och Gamla Bromma (Väst). Sedan har man Östermalm (Centralt) som en sorts nav i hela verksamheten, men det är förvisso ingen förort. Mellan dessa 4 förorters invånare finns en viss outtalad respekt, även om Djursholm allmänt erkänns som "finast".
Senast redigerad av Guldfoten 2012-11-27 kl. 00:51.
Citera
2012-12-11, 12:35
Medlem
Navyblazers avatar
I Göteborg räknas Örgryte, Särö, Långedrag, Hovås och Fiskebäck som finare förorter. Sedan är det långt ifrån överklass. Snarare övre medelklass och nyrikt klientel.

Överklassen i Västsverige, den lilla skaran, bor utanför staden på gårdar och större egendomar i orter som Lerum, Kungsbacka, Fiskebäckskil, Tjörn och ute i skärgården. De har dock ofta övernattningslägenheter i nedre Johanneberg på gatorna, Teknologgatan, Pontus Wiknersgatan och Arkivgatan.
Citera
2012-12-19, 18:57
Medlem
Måste säga att Viggbyholm är riktigt fin, speciellt vid stationssidan och sjösidan. Där finns det mycket halvstora villor och en del riktigt stora. Människorna är riktigt artiga och väluppfostrade. Sen finns det lite gamla fina byggnader så som Viggbyholmsskolan. Så viggbyholm är något att hålla koll på i framtiden.
Citera
2012-12-22, 16:58
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Är inte Limhamn ett grymt överklassområde i Malmö?

Limhamn är på sin höjd ett övre medelklassområde. Fridhem och Bellevue har dock en del förmögna individer men få av dem är överklass.

Många talar dock om Limhamn som Limhamn, Erikslust, Bellevue och Fridhem. Det är inte direkt lätt att skilja dem åt då de mer eller mindre sitter ihop.

Jämfört med t.ex. Djursholm eller Särö så är Limhamn ett skämt även om där finns några guldkorn.
Citera
2012-12-23, 08:25
Medlem
Sverige2025s avatar
Alla stationer längs 12:an är finare områden + Bromma Kyrka..

Allt från Åkeshov till Alvik är numera bostadsrätter, allmännyttan har inga hus.

Blackeberg är inte särskilt sunkigt, skulle vara trevligt med mindre av den lede mångkulturen dock, ett homogent samhälle är ett bra samhälle. Det ser man valresultatet, en orts sunkighet kan man faktiskt mäta i vad folk rösta på..

Rösta många på VPK i ett område då är det ett riktigt ghetto, Rösta många på MP så är det mycket korruption och skit och rösta folk på S är så bor det mycket gamlingar där fortfarande.

Men visst områdena efter 12:an är trevligare, bara en sån sak att man hittar en bokhandel i Äppelviken visa att området har klass. Små bokhandlare är nästa borta..

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Bromma är jäkligt stort till ytan och innhåller områden som är rätt sunkiga ärligt talat, OCH vissa villaområden som verkligen är på topp om man säger så.. Samt allt därimellan!

Därför kanske snittbetyget inte blir så högt?

De finaste områdena i Bromma håller ju "nästan" Djursholmsklass, medan andra områden har hyreshus med närapå WT-människor ju..

Jämför exempelis de finaste adresserna i Alvik, Äppelviken och typ Ålsten med Ulvsunda och Blackeberg! En j.... skillnad men alla ställena ligger i Bromma.
Senast redigerad av Sverige2025 2012-12-23 kl. 08:28.
Citera
2012-12-24, 23:33
Medlem
Är själv uppvuxen i Djursholm och levt här hela mitt liv. En fantastiskt plats att växa upp på som jag varmt rekommenderar
Citera
2013-01-01, 18:22
Medlem
.
Senast redigerad av Herremannen 2013-01-01 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in