2012-11-18, 22:05
Medlem
Tjenaa!

Har alltid haft som dröm att jobba utomlands men jag har fått intrycket att det kan vara otroligt svårt. Mitt mål är USA.
Idag ser läget ut så att jag går sista året på gymnasiet. Efter det så blir det universitet där jag vill läsa vidare till något inom ekonomi, förmodligen civilekonom.

Hur ska jag lägga upp de kommande åren och vad bör jag göra för att lättare få ett jobb utomlands efter mina studier? Ska jag plugga någonting efter civilekonom? Vad är en bra väg att gå helt enkelt?

Tack på förhand, Namehere
Citera
2012-11-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namehere
Tjenaa!

Har alltid haft som dröm att jobba utomlands men jag har fått intrycket att det kan vara otroligt svårt. Mitt mål är USA.
Idag ser läget ut så att jag går sista året på gymnasiet. Efter det så blir det universitet där jag vill läsa vidare till något inom ekonomi, förmodligen civilekonom.

Hur ska jag lägga upp de kommande åren och vad bör jag göra för att lättare få ett jobb utomlands efter mina studier? Ska jag plugga någonting efter civilekonom? Vad är en bra väg att gå helt enkelt?

Tack på förhand, Namehere

Läste inte hela tråden men skaffa en kandidatexamen här sedan försök komma in på graduate school i USA.
Citera
2012-11-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notaboutyou
Läste inte hela tråden men skaffa en kandidatexamen här sedan försök komma in på graduate school i USA.

Okej, hur mycket kostar det ungefär?
Citera
2012-11-20, 01:00
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namehere

Du ska givetvis studera i det landet du senare vill arbeta i, inget annat kan ge dig större möjligheter.
Citera
2012-11-20, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notaboutyou

Det dar ar helt riktigt.
Det ar riktigt bra att ha en grund utbildning fran Sverige om du vill komma hem igen. Dessutom ar det gratis. Jag hade specifikt rekommenderat en 4-arig utbildning i Sverige pa ett bra universitet foljt av en MBA i USA.

En MBA ar ca 1-2 ar och dyr men det ar det absolut basta sattet att komma in i den amerikanska business varlden genom att knyta bra kontakter. Dessutom har all bra MBA utbildningar mycket bra kontakt nat inom de basta foretagen.
Citera
2014-03-15, 02:24
Medlem
NEEEXTs avatar
*Bumpar tråden*

Läser för närvarande civilekonomprogrammet med inriktning företagsekonomi. Jag är ännu inte helt säker på vad jag exakt vill jobba med efter examen men önskar givetvis ett mer kvalificerat yrke inom mitt område.

Jag vill hemskt gärna arbeta utomlands. Visst föredrar jag vissa platser framför andra, men först och främst så handlar det om att jag inte vill jobba i Sverige och helst utanför Europa. Mina anledningar till varför fallet är som sådant är inte ekonomi- eller arbetsrelaterade och därmed OT.

Så... Min första, kanske väldigt öppna, fråga är; Var är det "enkelt" för svenska ekonomer att få jobb?

Jag fullkomligt älskar att uppleva nya platser så svar likt "Afghanistan" är jävligt välkomna. Det jag främst söker efter är att det ska vara relativt enkelt för en svensk ekonom att få arbete i landet och att lönen är bra. Med bra lön anser jag att man inom det land man arbetar inom kan leva minst ett Svensson-liv. Mitt främsta mål är alltså inte att bli rik, utan att kunna arbeta med ett kvalificerat yrke (vilket naturligtvis torde vara inom ekonomi då det är det min utbildning handlar om) utan någon som helst oro över min personliga ekonomi.
Citera
2014-03-15, 18:53
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guapo
Det dar ar helt riktigt.

En MBA ar ca 1-2 ar och dyr men det ar det absolut basta sattet att komma in i den amerikanska business varlden genom att knyta bra kontakter. Dessutom har all bra MBA utbildningar mycket bra kontakt nat inom de basta foretagen.

För MBA så krävs det arbetslivserfarenhet, således är det ju bättre att läsa i USA för att sedan ta ett instegsjobb i USA för att sedan efter några år läsa en MBA om man tror att det kan gynna ens karriär.
Citera
2014-03-15, 18:56
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEEEXT
*Bumpar tråden*

Läser för närvarande civilekonomprogrammet med inriktning företagsekonomi. Jag är ännu inte helt säker på vad jag exakt vill jobba med efter examen men önskar givetvis ett mer kvalificerat yrke inom mitt område.

Jag vill hemskt gärna arbeta utomlands. Visst föredrar jag vissa platser framför andra, men först och främst så handlar det om att jag inte vill jobba i Sverige och helst utanför Europa. Mina anledningar till varför fallet är som sådant är inte ekonomi- eller arbetsrelaterade och därmed OT.

Så... Min första, kanske väldigt öppna, fråga är; Var är det "enkelt" för svenska ekonomer att få jobb?

Jag fullkomligt älskar att uppleva nya platser så svar likt "Afghanistan" är jävligt välkomna. Det jag främst söker efter är att det ska vara relativt enkelt för en svensk ekonom att få arbete i landet och att lönen är bra. Med bra lön anser jag att man inom det land man arbetar inom kan leva minst ett Svensson-liv. Mitt främsta mål är alltså inte att bli rik, utan att kunna arbeta med ett kvalificerat yrke (vilket naturligtvis torde vara inom ekonomi då det är det min utbildning handlar om) utan någon som helst oro över min personliga ekonomi.

Din bästa chans att få komma utomlands att försöka få ett jobb i Sverige först och efter några år bli stationerad i något annat land som expat.

Annars finns det mycket svenskar i London inom olika branscher, enklare att ta sig dit än USA i alla fall.
Citera
2014-03-15, 23:14
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Din bästa chans att få komma utomlands att försöka få ett jobb i Sverige först och efter några år bli stationerad i något annat land som expat.

Annars finns det mycket svenskar i London inom olika branscher, enklare att ta sig dit än USA i alla fall.

Ja, många svenska storföretag har ju filialer lite överallt i världen och ekonomer behövs ju lite här och var och då de flesta med familj och andra band till Sverige kanske inte vill flytta så borde man väl ha ganska goda chanser att kunna bli utlokaliserad. Beror dock mkt på vilket företag det är. Har flera bekanta på ett par stora svenska företag som har flyttat utomlands på mångåriga kontrakt.
Citera
2014-03-16, 02:10
Medlem
NEEEXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill

Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Ja, många svenska storföretag har ju filialer lite överallt i världen och ekonomer behövs ju lite här och var och då de flesta med familj och andra band till Sverige kanske inte vill flytta så borde man väl ha ganska goda chanser att kunna bli utlokaliserad. Beror dock mkt på vilket företag det är. Har flera bekanta på ett par stora svenska företag som har flyttat utomlands på mångåriga kontrakt.

Tack för svaren!
Goldwater: Jag förstår om du inte vill nämna exakt vilka företag dina bekanta jobbar för men kan du ge mig en lite tydligare riktning? Är det någon av de större revisionsbyråerna eller är det ekonomiavdelningen på större icke ekonomirelaterade företag som de jobbar?
EY/PWC eller Arla/Volvo?

Edit: Har nämligen under arbetsmarknadsdagar och liknande event snackat angående möjligheter till utlandsjobb med diverse representanter från de större byråerna, men de har i princip sett ut som frågetecken och gett tveksamma svar. Nu är för visso 90% utav dessa s.k redovisningskonsulter med lite kunskaper och väldigt fördelaktigt utseende så man kan ju ha en och annan fundering kring varför de är där.
Senast redigerad av NEEEXT 2014-03-16 kl. 02:13.
Citera
2014-03-16, 06:29
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Tack för svaren!
Goldwater: Jag förstår om du inte vill nämna exakt vilka företag dina bekanta jobbar för men kan du ge mig en lite tydligare riktning? Är det någon av de större revisionsbyråerna eller är det ekonomiavdelningen på större icke ekonomirelaterade företag som de jobbar?
EY/PWC eller Arla/Volvo?

Det är ju bara att själv söka efter vilka svenska företag som även har kontor och verksamhet i utlandet. Men ja ett vanligt företag som skickar ut personal är Volvo, har själv träffat på en hel del här i Kina. Andra är IKEA och H&M o.s.v.
Citera
2014-03-16, 08:00
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Tack för svaren!
EY/PWC eller Arla/Volvo?
För att fylla på takitchil lista: Elektrolux, Ericsson, Stora Enso
Många storföretag har sitt säte i Schweiz och har engelska som arbetsspråk. Dessa slukar många nyexade studenter varje år.
Hade du inte sovit på tyskalektionerna hade möjligheterna varit oändliga.

Big4 kräver 999/1000 att du kan det lokala språket flytande. Som nyexad utan arbetslivserfarenehet måste du gå genom assessment days och några intervjuer innan dom tar in dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in