2012-11-19, 08:47
Medlem
breeze420s avatar
Jag minns bara när jag var barn på 90-talet. Då var det oftast korvmojjen som gällde om man behövde äta något på stan. McDonalds var något oerhört magiskt, och jag blev chockad första gången jag fick höra att det bara var en restaurang. För mig var det så mycket mer...
Citera
2012-11-19, 09:16
Bannlyst
dubbelkorv med mosbricka räknas väl?

Annars Donken, Clock, Sibylla

Sen kom väl första riktiga turkpizzerian runt mitten på 80 talet, där vi bodde iaf, kan ha varit tidigare lr så märkte jag inte av den förrän då
Citera
2012-11-26, 23:08
Medlem
Juggernawts avatar
På lokala Sibylla-grillen tog man sig ofta en Super Star för 20kr inkl läsk och pommes eller så mumsade man i sig en Dubbelmos (2 grillade med mos, räksallad och rostad lök).
När man tog sig in till staden (Uppsala) så var det Max eller Clock som gällde beroende på om man tog sig till innerstaden eller nått shoppingcentrum. Vill minnas ett snabbmatshak som låg i anslutning till B&W i Uppsala som varken var McD, Burger King, Clock eller Max men väldigt likt McD till stilen - någon FB'are som känner till vad stället hette?

EDIT: Stället hette DAX! Som liten ville man alltid dit, men kan inte komma ihåg varför idag.
Senast redigerad av Juggernawt 2012-11-26 kl. 23:10.
Citera
2012-12-12, 14:40
Medlem
Adoremuss avatar
Är det någon som minns den gamla korvmojjen på Brommaplan? Absolut världens godaste korv, idag ersatt utav sibylla och mcdonalds.
Citera
2012-12-13, 09:31
Medlem
Savoys avatar
Kul tråd, rätt intressant att tänka tillbaka på hur det var och hur otroligt mycket hela restaurangkulturen i Sverige har förändrats. Faktiskt bara till det bättre, kan inte komma på något som var bättre förr.

Min mamma tog med mig till småstadens enda pizzeria i slutet av 70-talet (idag finns det väl typ 20), vilket var exotiskt, för man åt liksom inte på restaurang om det inte fanns något att fira, det var konstigt. I slutet av 70-talet fanns korvmojjar (som även hade 90 grams hamburgare med bröd), men i min småstad inga kebabhak (kom på 80-talet) och en pizzeria, som definitivt inte hade hämtpizza.

Det fanns ett par "lyxiga" restauranger (hade klassats som torftiga idag) dit man gick för att fira något stort och få en anledning att supa ute.

Så var åt då de flesta? Hemma. Sedan fanns det även på denna tid minst två varuhus i varje småstad med självaktning, dessa hette oftast Domus och Epa->Tempo->Åhlens och hade alltid en egen självserveringsrestaurang. Här kunde man äta Dagens rätt till rimliga priser (mjölk ingick och dracks betydligt oftare än nuförtiden) eller dricka kaffe med wienerbröd, Festis i stora tetrapak till barnen.

Absolut gräsligast var dock utbudet i livsmedelsaffärerna, rena Sovjetunionen jämfört med idag. Vitlök åt man bara som skitäckliga kapslar om man var förkyld, olivolja använde man bara i Spanien för det tålde inte våra magar ändå, riktigt exotiska grejer som avokado eller kiwi skulle inte komma förrän på 80-talet. Glöm allt som låter utländskt, utom kanske spaghetti. Rätt kul när man ser någon laga någon enkel italiensk sallad idag, med mozzarella, balsamico, basilikum, olivolja, körsbärstomater, ruccola etc...INGET av detta fanns på 70-talet, möjligen i specialbutiker i storstäder.
Citera
2012-12-13, 11:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kul tråd, rätt intressant att tänka tillbaka på hur det var och hur otroligt mycket hela restaurangkulturen i Sverige har förändrats. Faktiskt bara till det bättre, kan inte komma på något som var bättre förr.

Min mamma tog med mig till småstadens enda pizzeria i slutet av 70-talet (idag finns det väl typ 20), vilket var exotiskt, för man åt liksom inte på restaurang om det inte fanns något att fira, det var konstigt. I slutet av 70-talet fanns korvmojjar (som även hade 90 grams hamburgare med bröd), men i min småstad inga kebabhak (kom på 80-talet) och en pizzeria, som definitivt inte hade hämtpizza.

Det fanns ett par "lyxiga" restauranger (hade klassats som torftiga idag) dit man gick för att fira något stort och få en anledning att supa ute.

Så var åt då de flesta? Hemma. Sedan fanns det även på denna tid minst två varuhus i varje småstad med självaktning, dessa hette oftast Domus och Epa->Tempo->Åhlens och hade alltid en egen självserveringsrestaurang. Här kunde man äta Dagens rätt till rimliga priser (mjölk ingick och dracks betydligt oftare än nuförtiden) eller dricka kaffe med wienerbröd, Festis i stora tetrapak till barnen.

Absolut gräsligast var dock utbudet i livsmedelsaffärerna, rena Sovjetunionen jämfört med idag. Vitlök åt man bara som skitäckliga kapslar om man var förkyld, olivolja använde man bara i Spanien för det tålde inte våra magar ändå, riktigt exotiska grejer som avokado eller kiwi skulle inte komma förrän på 80-talet. Glöm allt som låter utländskt, utom kanske spaghetti. Rätt kul när man ser någon laga någon enkel italiensk sallad idag, med mozzarella, balsamico, basilikum, olivolja, körsbärstomater, ruccola etc...INGET av detta fanns på 70-talet, möjligen i specialbutiker i storstäder.
På vilket sätt har äcklig hämtpizza ofta ihopknådad i ohygienska små sunkhål förbättrat matkulturen?
Eller snabbmat som kebab?
Citera
2012-12-13, 13:01
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
På vilket sätt har äcklig hämtpizza ofta ihopknådad i ohygienska små sunkhål förbättrat matkulturen?
Eller snabbmat som kebab?

Matkulturen förbättras när utbudet ökar, tycker inte du det? Finns det något du saknar från 70-talet och i så fall vad? Själv tycker jag både kvalitet och utbud ökat något enormt.

Det gäller ju långtifrån enbart pizza och kebab, även vanlig mat tycker jag smakar mycket bättre idag.
Citera
2012-12-14, 10:37
Medlem
Blåbärskungens avatar
Kebab serverades endast med en tunn het tomataktig sås "Stark eller milda sås?"
Sitta på Clock och kolla på tecknat var ju underbart.
Citera
2012-12-14, 11:37
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Kebab serverades endast med en tunn het tomataktig sås "Stark eller milda sås?"
Sitta på Clock och kolla på tecknat var ju underbart.

Pratar du om 70-talet alltså? Du är uppväxt i en större stad va? Moderniteter som Clock och kebab såg jag aldrig före 80-talet
Citera
2012-12-14, 12:42
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Pratar du om 70-talet alltså? Du är uppväxt i en större stad va? Moderniteter som Clock och kebab såg jag aldrig före 80-talet
Stockholm.
Kebab var nog 81-82, men Clock var i slutet på 70-talet(Tecknat kom dock inte förens 80 har jag för mig)
Citera
2012-12-14, 14:01
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det här var väl för 28 år sedan, runt 1984 då jag var runt 14-15 år gammal.
På sommrarna ute i roslagen så brukade jag och en kompis samla ihop lite pant så vi fick 5-10 kronor, därefter så liftade vi till ett färjeläger där det fanns en grill och beställde "pommes för 5 kronor" eller hur många kronor vi nu samlat ihop. Ofta så spelade det ingen roll om det var 5 kronor eller 10 kronor, man fick en stor fyrkantig papperstallrik full med friterad tjock räfflad pommes.
Till det så tog vi currycetchup. Vilka minnen.. mmm..

Hatar dessa djälva äckliga smala flottiga stripsen som man får överallt. Det ska vara tjockpommes!
Citera
2012-12-14, 15:47
Medlem
Sverige2025s avatar
McDonalds vid Brommaplan är Stockholm sämsta McDonalds.

Citat:
Ursprungligen postat av Adoremus
Är det någon som minns den gamla korvmojjen på Brommaplan? Absolut världens godaste korv, idag ersatt utav sibylla och mcdonalds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in