2012-11-08, 21:43
Medlem
1LeeRooy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Satt härom dagen och diskuterade detta med en kompis, vi är båda födda 1976.
Båda mindes att gå på Mc Donalds (fanns en restaurang i Göteborg när vi var små) var en oerhörd lyx som inträffade någon gång om året, tex vid julklappshandling.
Korvkiosken var mer vanligt och då föregicks besöket med lite " pompa och ståt".
Pizza åt jag nog först -85 eller så och det var likaså en sällsynt företeelse.

Mina barn nu är så vana vid att en lördagsshopping på stan alltid skall innefatta ett besök på lokala snabbmatsinstitutionen att något annat är otänkbart. Hur har ni det i era familjer och ni som inte har barn men är gamla nog att minnas tiden utan så mycket snabbmat, hur tänker ni?

Jag är född -77 och kan inte minnas att jag nånsinn åt snabbmat när jag var liten. Men när jag blev tonåring så började man äta snabbmat och har ätit det ända sedan dess. Tycker det fanns mycket ställen då.
Citera
2012-11-08, 21:46
Medlem
1LeeRooy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Ett Kentucky fried chicken fanns ett kort tag på Sveavägen, läget var illa valt, och var, vad jag tror, den troligaste orsaken till att man fick stänga.

Kanske något som blivit bättre.

Fanns ju ett KFC vid odenplan oxå. Åt där 1 gång och det var inte bra, amerikanskt skräp. Så det var nog därför de stängde. Saknar de verkligen inte.
Citera
2012-11-08, 22:15
Medlem
FarbrorKanins avatar
I tidernas begynnelse så fanns endast korvgubbarna med "lådan på magen". Valet var en korv med eller utan bröd, och en klick senap. Senare kom ketchup och s.k. grillgurka (bostongurka) som tillbehör. Korvgubbarna brukade stryka omkring vid biografen eller på "torgdagar" när det var mycket folk i rörelse.

Jag minns min faders standardbeställning " en körv å ett brö" när jag tiggde till mig en korv efter matinén.

Härliga tider, men ack så begränsat utbud.
Senast redigerad av FarbrorKanin 2012-11-08 kl. 22:20.
Citera
2012-11-08, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pigsvin3
Är själv född 90, men man får någon "mysig" känsla över det ni berättar! Känns som ett oskyldigt samhälle på något sätt, vet inte varför jag får den vibben.

Det var det..på den tiden fanns det inte skränande och gapande kriminella ungdomsgäng beståendes av muslimer.. ..jag är född -73

och jag minns att vi fick äta hämtpizza från lokala pizzahaket...dom hade gudomliga pizzor.
Citera
2012-11-08, 23:44
Medlem
idiamindadas avatar
Ole Dole Doff i Skärholmens centrum. Slutet av 70-talet och pizza var klart exotiskt, det var knappt så jag vågade smaka. Goda pizzor hade de.. Donken fick man äta någon gång om åter, på den tiden var det gott och extremt lyxigt med pommes frites. Tjejerna som jobbade på donken var alltid snygga och trevliga.

Det fanns ett kinahak i Skärholmen också - exotismen visste inga gränser, bara en sån sak som friterad banan? Hur FAN kunde man fritera banan, tyckte jag då. Och idag.

Nä, snabbmat åt man ytterst sällan.
Citera
2012-11-09, 08:34
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Det var det..på den tiden fanns det inte skränande och gapande kriminella ungdomsgäng beståendes av muslimer.. ..jag är född -73

och jag minns att vi fick äta hämtpizza från lokala pizzahaket...dom hade gudomliga pizzor.

Nej du har rätt, dom bestod av Svenskar, annars ingen skillnad.

Pizza, hamburgare och korv var väl den vanligaste snabbmaten.
Det fanns allt från dubbelburgare men tredelat bröd till falukorv mellan bröd (som jag gissar var en övergång från korvätarna till hamburgare).
Citera
2012-11-10, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Nej du har rätt, dom bestod av Svenskar, annars ingen skillnad.

Pizza, hamburgare och korv var väl den vanligaste snabbmaten.
Det fanns allt från dubbelburgare men tredelat bröd till falukorv mellan bröd (som jag gissar var en övergång från korvätarna till hamburgare).

Det fanns inga skränande gapande ungdomsgäng öht!
Citera
2012-11-12, 20:11
Medlem
Kvillebacken1s avatar
I småstäder fanns bara gatukök. Maten (tramsord som "meal" hade ännu inte kommit) bestod av korv med pommes frites, korv med mos eller hamburgare. Det fanns inte så många korvsorter utan bara grillkorv eller wienerkorv.

Inte så jävla mycket att välja på men det räckte.

Många svenska småstäder fick sina första kinesrestauranger och pizzerior på 1970-talet. Vilket ansågs vara lite lyxigt och exotiskt för svenska knegarfamiljer att gå dit och käka någon gång i månaden.
Citera
2012-11-16, 10:23
Medlem
Sveriges första pizzeria öppnade i Västerås redan 1947. Det var italienare som kom till staden för att arbeta på ASEA (ABB). Att svenskar skulle ha öppnat den första pizzerian i Sverige stämmer alltså inte, även om pizza som sådan hade en etableringsperiod på 20-30 år..

MvH
Citera
2012-11-16, 16:39
Medlem
Jamtlandstauss avatar
Det jag minns gällande pizza är från slutet av 80, där vi köpte pizza i Östersund så fick man 2 pizzor i en kartong, mellan pizzorna var det ett tunt lager rosa plastaktigt material, minns inte när dom slutade med sånt
Citera
2012-11-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamtlandstaus
Det jag minns gällande pizza är från slutet av 80, där vi köpte pizza i Östersund så fick man 2 pizzor i en kartong, mellan pizzorna var det ett tunt lager rosa plastaktigt material, minns inte när dom slutade med sånt
Ja just det! Pizza kom i dubbelkartonger på 80-talet, men jag har för mig att mellanlägget var vit kartong. En möjlig anledning till att man slutade med detta är att pizzorna började innehålla mer fyllning och såser och således skulle det bli för mosigt och geggigt i kartongen.
Citera
2012-11-19, 07:57
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Det fanns inga skränande gapande ungdomsgäng öht!
Jo det gjorde det och inte bara i betongförorterna. Men när en gubbe med hund gick förbi och sa att nu får ni tamigfan vara lite tystare så blev det lite tystare även om det mumlades skitgubbe osv. Det slutade aldrig med att gubben låg halvt ihjälslagen medans misshandlarna stöddes av föräldrar, kompisar och sociatjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in