2012-11-17, 15:33
Medlem
Hoppas få lite hjälp i den här djungeln kring a-kassa, soc, bidrag, etc. Så här ser min situation ut.

För 1.5 år sedan sa jag upp mig för att jag skulle börja studera. Jag hade jobbat där i ett antal år, dock bara 80% den sista tiden (1-2 åren). Jag gick även ur A-kassan då (Kommunal).

Nu till sommaren 2013 avslutar jag min 2-åriga yrkeshögskolutbildning. Självklart hoppas jag få jobb omedelbart efteråt, men om jag nu har lite otur och det inte sker, vilka ekonomiska stöd kan jag räkna med, om några alls?

Vet inte alls om det är relevant i ärendet, men det finns ett par hundratusen på sparkontot. Jag är 28 år gammal.

Blir det kanske aktuellt med grundersättning från alfakassan?
Citera
2012-11-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Hoppas få lite hjälp i den här djungeln kring a-kassa, soc, bidrag, etc. Så här ser min situation ut.

För 1.5 år sedan sa jag upp mig för att jag skulle börja studera. Jag hade jobbat där i ett antal år, dock bara 80% den sista tiden (1-2 åren). Jag gick även ur A-kassan då (Kommunal).

Nu till sommaren 2013 avslutar jag min 2-åriga yrkeshögskolutbildning. Självklart hoppas jag få jobb omedelbart efteråt, men om jag nu har lite otur och det inte sker, vilka ekonomiska stöd kan jag räkna med, om några alls?

Vet inte alls om det är relevant i ärendet, men det finns ett par hundratusen på sparkontot. Jag är 28 år gammal.

Blir det kanske aktuellt med grundersättning från alfakassan?

Socbidrag kommer du inte få IOM att du har pengar sparade. Akasseersättning är heller inte aktuellt IOM att du har gått ur akassan. du kan få nån form av utvecklingsersättning från Af på 3000 i månaden men det kräver att du är arbetslös i 3 månader och sen skriver du in dig i ungdomsgarantin. Men i ungdomsgarantin kommer du inte kunna vara passiv, då är det heltidspraktik eller kurser hos anordnare på heltid utan möjlighet till semester
Citera
2012-11-17, 16:59
Medlem
Jag läser på alfakassan.se

Citat:
Studier på heltid

Alla månader som du har studerat på heltid kan räknas som överhoppningsbar tid om studierna är avslutade eller definitivt avbrutna och du var över 25 år när de avslutades. Studierna kan i vissa fall hoppas över även om du avslutat dem innan du fyllt 25 år. Då måste du ha arbetat heltid i minst fem sammanhängande månader innan studierna. Har du arbetat litet eller inget alls under sommarferierna hoppas dessa också över. Studier räknas som avslutade om de är fullföljda eller definitivt avbrutna.

Borde inte det här vara relevant för min del?

Vidare står det

Citat:
För att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden:

förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller
förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar.

Om jag nu kan räkna bort dom två år jag har studerat, så uppfyller jag lätt båda dessa villkor.

Eller faller det på något annat?
Senast redigerad av Beace 2012-11-17 kl. 17:02.
Citera
2012-11-17, 18:33
Medlem
Roquepines avatar
Citat:

Eller faller det på något annat?

Det faller naturligtvis på att du inte är medlem i a-kassan.
Citera
2012-11-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roquepine
Det faller naturligtvis på att du inte är medlem i a-kassan.

Är inte huvudsyftet med alfa-kassan just att man inte behöver vara medlem? Nu pratar jag alltså inte om a-kassan i allmänhet, utan just alfa-kassan.

Edit: Hittade det här

Citat:
Grundförsäkringen

Den andra delen av arbetslöshetsförsäkringen är den allmänna grundförsäkringen. Den finns till för dig som inte är medlem eller ansluten till en a-kassa, eller i övrigt inte uppfyller villkoren för den inkomstrelaterade försäkringen.

Alla a-kassor betalar ut grundersättning och du ska söka grundersättning hos den a-kassa du tillhör. Om du inte tillhör någon a-kassa eller är ansluten till Alfa-kassan söker du grundersättningen hos oss.

Ersättning från grundförsäkringen kallas grundbelopp och kan betalas ut med högst 320 kronor per dag. Tidigast från och med den dag du fyller 20 år kan grundbeloppet betalas ut.

Grundersättningen (grundbeloppet) innebär kortfattat att tidigare arbetade timmar avgör vad din arbetslöshetsersättning blir.

En administrativ avgift på 24 kronor per hel ersättningsdag tas ut av den som inte är ansluten till Alfa-kassan.

Gemensamt för både inkomstrelaterad ersättning och grundersättning är att den betalas ut högst fem dagar per vecka.
Senast redigerad av Beace 2012-11-17 kl. 18:45.
Citera
2012-11-17, 19:05
Medlem
Roquepines avatar
Citat:
Är inte huvudsyftet med alfa-kassan just att man inte behöver vara medlem? Nu pratar jag alltså inte om a-kassan i allmänhet, utan just alfa-kassan.

Inte om man vill ha vanlig arbetslöshetsersättning. Då måste man vara medlem. Jag missade faktiskt att du skrev grundersättning. Det kanske du kan få, det har jag ingen koll på, men det låter väl inte omöjligt.
Citera
2012-11-17, 20:45
Medlem
Citat:

Edit: Hittade det här

Ja du kan få grundersättningen, kommer väl bli en 4-5k i månaden. Men om du hade varit med i akassan under hela tiden som du har studerat så skulle du kunnat plocka ut inkomstbaserad Akassa, du ångrar det idag va? Du hade dessutom fått nedsättning av avgiften eftersom du studerat.
Citera
2012-11-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja du kan få grundersättningen, kommer väl bli en 4-5k i månaden. Men om du hade varit med i akassan under hela tiden som du har studerat så skulle du kunnat plocka ut inkomstbaserad Akassa, du ångrar det idag va? Du hade dessutom fått nedsättning av avgiften eftersom du studerat.
Hade så fullt upp med allting i samband med att jag sa upp jobb och a-kassa, och började nya studier, så det blev inte av att jag kollade upp bästa alternativet.

Men, jag är som sagt inte i det läget idag, tror jag har hyfsad chans att få jobb direkt efter utbildning, eller nära på. Så om det händer har jag sparat några tusenlappar i slutändan. Svårt att veta vad som blir bäst innan man kan se tillbaka på det.

Hursomhelst, tack för alla svar.

Edit: Föresten, bara av nyfikenhet. Iochmed att jag sa upp mig själv, hade A-kassan ändå glatt betalat ut full inkomstbaserad ersättning vid eventuell arbetslöshet, om jag fortsatt vara medlem under studier?
Senast redigerad av Beace 2012-11-17 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in