2012-11-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Jag dricker mellan 4-6 öl (5,2) varannan dag, ibland var tredje.
Jag kallas alkoholist så jag har nog ett problem :/ Jag dricker därför att jag är deprimerad, eller för att helt enkelt korta in tiden då jag inte gillar dagar så mycket x) Är arbetslös, så det enda jag gör om dagarna är att sitta vid min dator å spela/se på film eller går runt i skogen med hunden.
Idag dricker jag inget.

Alltså, jag börjar dricka först fem på "kvällen" så tar jag sista rundan med hunden klockan nio eller tio.
Pengar får jag från försäkringskassan å får extra experthjälp på arbetsförmedlingen eftersom jag mår för dåligt för att skaffa jobb. Typ som sjukskriven.

Det är skönt att prata ut (:

det är ungefär EXAKT som mig.
fast jag dricker ca 5 7.5or varje dag, istället för dina 4 varannan.
Men annars är det nästan identiskt med mig....

Idag var jag hos soc och intervjuades och min historik o missbruk kartlades. Kändes skönt. nu kommer det ta ca 1 vecka sen blir det återkoppling och behandlingen kan börja.

Mkt intressant.

Angående ikväll... e inne på min 5e 7.5a. Kände att det inte räckte på långa vägar så jag var nyss o köpte ett sexpack 3.5or.

Jag har verkligen lust att ta livet av mig, men känner att jag kan inte göra så mot min mor.
Hade det inte varit för henne hade jag

våldtagit
rånat folk
hamnat vändor på finkan (igen)
och fortsatt denna cykel tills jag inte orkade mer.

Jag är sjukt störd och jag tror aldrig jag kommer bli normal igen.

Men vi får väl se... sålänge jag e nykter e jag ju normal..... frågan e bara hur FAN jag ska lyckas hålla mig nykter......
2012-11-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summer2012
Tänkte vi kunde få våran egen tråd.. hittade ingen värdig vid sökning.

Hur mkt dricker du per dag, varför dricker du, hur länge har du druckit, och hur blir du när du blir full - SAMT hur hanterar du bakfyllan?

Jag dricker ca 6-7 starköl per dag, ofta är det ett par 10.2or inblandade där.
Jag blir alltså oftast väldigt full.

Jag dricker, numera, för jag är alkis och blivit beroende. Men jag började dricka för att bedöva olika psykiatriska problem, som jag nu söker hjälp för , samt jag ska börja ett 12 stegs program.

Jag har druckit av och till, men mest till, sedan 2005. Det har eskalerat sakta men säkert sedan ca 2009.

Jag blir ganska otrevlig när jag är full. Jag tycker inte om att vara med människor, jag hatar de flesta när jag är full. Jag gör ofta bort mig på internet forum (spelar dock ingen roll , då man är anonym - obs flashback är inte ett av dessa forum)

Jag får för mig massa konstigheter när jag är full.
Jag får för mig att gå ut och råna folk, våldta folk, misshandla folk, etc etc.
Lyckligtvis har jag aldrig kommit nära att faktiskt GÖRA detta - eller jo, nära har jag varit ett par gånger men ändå inte såpass när att jag faktiskt NÄSTAN gjort det - om det nu "makes any sense".

Dagen efter hatar jag mig själv för att jag haft dessa tankar, och undrar hur FAN det gick till att jag nästan rånade eller slog ner någon.
Tex har jag gömt mig i en park en natt, väntat på en kvinnlig cyklist för att slagit ner denne, och sedan tafsa på henne.
Har aldrig hänt men TANKEN har varit där... även ifall en kvinnlig cyklist cyklat förbi så har jag ändå bangat, m.a.o.

Som sagt, detta är bara fylletankar, och det skrämmer mig lite.

Jag har nu bestämt mig för att bli nykter och har sökt hjälp, och skall som sagt börja med ett program, och hoppas det kan hjälpa mig.

Hoppas inte en massa moralpoliser skriver massa OT i tråden - utan andra alkisar delar sina tankar kring deras alkoholism.

Hejrå!

Tolvstegsprogrammet är bra om du själv är beredd att vilja hjälpa dig själv. Världen förblir densamma även om du blir nykter, så det gäller att tackla vardagen senare, utan kemisk hjälp. Detta är ofta tuffare än själva avgiftningen. Det bästa är att fortsätta på AAs eller NAs möten. I början ofta, såsom flera ggr i veckan. Efter något halvår eller år behöver man inte gå mer än någon eller några dar i veckan eller månaden. Detta är individuellt. Lycka till!
2012-11-13, 19:50
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
det är ungefär EXAKT som mig.
fast jag dricker ca 5 7.5or varje dag, istället för dina 4 varannan.
Men annars är det nästan identiskt med mig....

Idag var jag hos soc och intervjuades och min historik o missbruk kartlades. Kändes skönt. nu kommer det ta ca 1 vecka sen blir det återkoppling och behandlingen kan börja.

Mkt intressant.

Angående ikväll... e inne på min 5e 7.5a. Kände att det inte räckte på långa vägar så jag var nyss o köpte ett sexpack 3.5or.

Jag har verkligen lust att ta livet av mig, men känner att jag kan inte göra så mot min mor.
Hade det inte varit för henne hade jag

våldtagit
rånat folk
hamnat vändor på finkan (igen)
och fortsatt denna cykel tills jag inte orkade mer.

Jag är sjukt störd och jag tror aldrig jag kommer bli normal igen.

Men vi får väl se... sålänge jag e nykter e jag ju normal..... frågan e bara hur FAN jag ska lyckas hålla mig nykter......

oj ja men så länge du är normal när du är nykter så är det ju bra! och hoppas behandlingen fungerar för dig
2012-11-13, 19:50
Medlem
Vad rekommenderar ni som sitter i skiten att man kan säga för att övertyga någon annan att ta sig ur det här? Finns det något man kan göra för att hjälpa till, eller är det bara att ge upp och vänta tills personen inser att det måste ta slut själv? Ska man följa med på AA/NA-möten/ hälla ut all sprit/ slå skiten ur människan eller har ni några andra förslag?
2012-11-13, 19:58
Medlem
Limberjs avatar
Det jag märkte idag är att jag hatar när människor tjatar på mig. Min mor fick diagnosen skrumplever typ för ett år sen. Så det enda jag hör nu är "du kommer sluta som henne"
Det enda jag VILL höra är "du är inte alkis, du vet att du inte behöver dricka"
Hellre att man känner att någon stöttar en än att få massa dömande ord, tjat å gnäll. That's just my opinion.

edit: menar, ifall man får ordet "alkoholist" kastat mot sig så äre klart man känner sig som en sån.
2012-11-13, 20:25
Medlem
Goldmanns avatar
Definitionen på att vara missbrukare är att dricka utanför sitt sociala sammanhang. Dvs i sammanhang där andra inte dricker. Personligen dricker jag allt oftare eftersom jag gillar kännslan. Kan dra i mig en vinare drygt på sö kväll när jag ser en film. Risken är dock att jag vill se film allt fler dagar i veckan. Försöker hålla att inte dricka när jag skall jobba dagen efter. men det är inte lätt.
2012-11-13, 20:36
Medlem
Troks avatar
Själv så dricker jag mig full så fort möjlighet ges! Gör så sjuka grejer som jag har sån jäkla ångest dagen efter.. Men då botar jag det genom att dricka mer, nu är jag inne på mitt andra 6-pack för dagen, har ett bra liv i övrigt men förstår inte varför jag måste dricka så jävligt jämt!
2012-11-13, 21:37
Bannlyst
Det är ju kul som fan att dricka Jag har gått på lite AA och NA möten dom hjälper ganska mycket, krökade nästan varje dag och tog droger, fick blå boken Anonyma narkomaner i present nu läser jag den istället för att gå på möten, men möten är inte så hemska som alla tror med gud och skit man sitter och lyssnar eller delar med sig sen hem och dra en runk
2012-11-13, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuneman
Vad rekommenderar ni som sitter i skiten att man kan säga för att övertyga någon annan att ta sig ur det här? Finns det något man kan göra för att hjälpa till, eller är det bara att ge upp och vänta tills personen inser att det måste ta slut själv? Ska man följa med på AA/NA-möten/ hälla ut all sprit/ slå skiten ur människan eller har ni några andra förslag?

Om personen inte själv vill sluta dricka så kommer det aldrig att fungera. Kanske ett kort tag men sen kommer personen att återgå till missbruket.
Så va det med mig jag ville inte i början men min vän ringde en annan vän som jag aldrig träffat som träffade mig i stan sen helt plötsligt vart vi 2 bra nyktra polare (han va iaf nykter) det va han som presenterade mig för AA sen dess har ja tittat in då och då och det hjälper som fan att gå på möten. Så om din vän inte vill sluta så är det svårt.
2012-11-13, 22:47
Medlem
HamWorths avatar
Har samma problem, blir nära ett dussin öl per dag och leder till långa utvärderingar av tankar som annars aldrig ser dagsljuset.
2012-11-13, 23:28
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuneman
Om den andre inte anser sig ha problem är det ju svårt. Då menar jag inte att den inser att den dricker för mycket, utan att att det får oacceptabla konsekvenser. Får det det? konsekvenser. Där kan du ju hjälpa till. Ni kan fundera på vad alkoholen har, och kommer att orsaka. Prata om de sakerna, och om det är värt det, att dricka alltså. Det finns ju en anledning till att man dricker. Om förlusterna är större än vinsterna är det värt att fundera på om det går att sluta, och vad det kostar i form av saknad av alkohol.
du kan absolut följa med till AA/NA när det är öppna möten.
Det finns ingen anledning att hälla ut, eller gömma. Vill man dricka gör man det.
Slå skiten ur kanske funkar, men då åker du väl in? och du får väl piska på såpass så att personen hamnar på sjukhus några månader. Fast det är klart, då kommer ju den sjuke att få massa benso, det är ju inte bra... Nej, skämt åtsido. Det funkar nog inte med stryk. Även om det hade varit väldigt praktiskt.
det kan ju också vara bra att bena ut vad orsakerna till det höga alkoholintaget är.
2012-11-13, 23:48
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:
Tänkte vi kunde få våran egen tråd.. hittade ingen värdig vid sökning.

Hur mkt dricker du per dag, varför dricker du, hur länge har du druckit, och hur blir du när du blir full - SAMT hur hanterar du bakfyllan?

Jag dricker ca 6-7 starköl per dag, ofta är det ett par 10.2or inblandade där.
Jag blir alltså oftast väldigt full.

Jag dricker, numera, för jag är alkis och blivit beroende. Men jag började dricka för att bedöva olika psykiatriska problem, som jag nu söker hjälp för , samt jag ska börja ett 12 stegs program.

Jag har druckit av och till, men mest till, sedan 2005. Det har eskalerat sakta men säkert sedan ca 2009.

Jag blir ganska otrevlig när jag är full. Jag tycker inte om att vara med människor, jag hatar de flesta när jag är full. Jag gör ofta bort mig på internet forum (spelar dock ingen roll , då man är anonym - obs flashback är inte ett av dessa forum)

Jag får för mig massa konstigheter när jag är full.
Jag får för mig att gå ut och råna folk, våldta folk, misshandla folk, etc etc.
Lyckligtvis har jag aldrig kommit nära att faktiskt GÖRA detta - eller jo, nära har jag varit ett par gånger men ändå inte såpass när att jag faktiskt NÄSTAN gjort det - om det nu "makes any sense".

Dagen efter hatar jag mig själv för att jag haft dessa tankar, och undrar hur FAN det gick till att jag nästan rånade eller slog ner någon.
Tex har jag gömt mig i en park en natt, väntat på en kvinnlig cyklist för att slagit ner denne, och sedan tafsa på henne.
Har aldrig hänt men TANKEN har varit där... även ifall en kvinnlig cyklist cyklat förbi så har jag ändå bangat, m.a.o.

Som sagt, detta är bara fylletankar, och det skrämmer mig lite.

Jag har nu bestämt mig för att bli nykter och har sökt hjälp, och skall som sagt börja med ett program, och hoppas det kan hjälpa mig.

Hoppas inte en massa moralpoliser skriver massa OT i tråden - utan andra alkisar delar sina tankar kring deras alkoholism.

Hejrå!
bradu tar itu med problemen. sj var jag ihop med en alkisgubbe. har aldrig någonsin supit så mkt, som ihop med han!! han drack whiskey jämnt! o när jag bodde sj var det endast vid festliga tillfällen.
i början reagerade jag inte nämnvärt. men tyckte iofs han drack mkt öl. jag hängde tyvärr på. vilket inte alls var likt mig. sen märkte jagdet blev mer o mer... eg avskydde jag det! men han var så inne på det spåret, att jag ibland sa till honom, att jag aldrig druckit såååå mkt! jag vill nog se han som alkis.
och att jagvar dum nog o hänga på det! drack han, drack jag....
nu har jag flyttat. ska äntligen ta tag i mitt liv! tänker verkligen inte leva som han! det va inte bra....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in