• 1
  • 2
2012-11-09, 16:56
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderweiss
Det är inte alls ovanligt att en bit av roten sitter kvar. Det beror också på om området var infekterat av bakterier eller inte. Om en bit sitter kvar blir prognosen på läkningstiden svårare att säga, det kan ta längre tid att läka. Det finns däremot många fall där en bit av roten blivit kvar och personen i fråga aldrig får några konsekvenser av detta.

Om du nu fått en sinuskommunikation kommer du få antibiotika, och min gissning är att de samtidigt inte kommer låta den lilla rotresten vara kvar, utan plockar den så att hålet mellan näshålorna och själva munnen läker igen ordentligt.

Har som sagt nu fått Kåvepenin, men de sa att om jag fortfarande kan andas genom hålet så skulle jag dit igen på Måndag. Men min gissning är att det är bäst att inte blåsa för hårt - och då tror jag att det läkt.

Men hade du ringt in och velat få bort tandresten? Det farliga är ju att om de fortsätter att rota där så kan de väl råka göra ett ännu större hål och förvärra denna sinuskommunikation?
Citera
2012-11-09, 19:19
Medlem
Återigen gissningar från min sida. Jag tror inte det är några problem med att låta rotresten sitta kvar. Själva kommunikationen kan täckas igen med ben, ibland bara slemhinna, men kan helt klart läkas igen. Och det är som du själv förstår, kanske inte så bra att "öppna upp" hålet genom att blåsa.

Huruvida den där rotresten kommer att automatiskt ploppa ut allt eftersom det läker beror nog på hur djupt den sitter och om den är tillräckligt fri från sitt fäste i käkens ben.

Får se vad tupelo8 eller Ofay säger. De har ganska mycket mer erfarenhet rent praktiskt vad man gör och vad som kan hända i dessa situationer än vad jag har
Citera
2012-11-09, 20:11
Medlem
spuuunits avatar
Ändå trevligt med din åsikt då jag själv är en random snubbe med lite kunskap i ämnet. Ofay har kommenterat i vissa av mina tandrelaterade trådar tidigare, och jag har även läst en del inlägg från denna personen, han / hon verkar som du säger extremt kunnig inom allt det här. Vore trevligt om han / hon kunde ge en åsikt. Framförallt angående de små bitarna av rötterna, insåg nu att det var 2 rötter som brytits av precis intill varandra, ca 2 x 2 mm var.
Citera
2012-11-10, 10:09
Medlem
Tupelo80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Ändå trevligt med din åsikt då jag själv är en random snubbe med lite kunskap i ämnet. Ofay har kommenterat i vissa av mina tandrelaterade trådar tidigare, och jag har även läst en del inlägg från denna personen, han / hon verkar som du säger extremt kunnig inom allt det här. Vore trevligt om han / hon kunde ge en åsikt. Framförallt angående de små bitarna av rötterna, insåg nu att det var 2 rötter som brytits av precis intill varandra, ca 2 x 2 mm var.

allt beror på varför man tog bort tanden. Var det en pericoronit (inflammation i tandköttet kring tanden), inflammation i tanden eller var det en infektion i själva roten. Är det en infektion i roten bör man aldrig lämna en rotrest. Annars brukar det gå jättebra att lämna vitala rotrester som får läka in i benet.

Dock har vi ju det faktum att du fick sinuskommunikation som förvärrar saken. Hur det går i ditt fall är då lite osäkert iom sinusproblematiken. Vänta och se hur det går.

Det finns ju två skolor i hur man ska behandla sinuskommunikation. En som säger att man skall operera och göra rehrmann-plastik och täppa igen hålet och skulle din tandläkare gjort det kan jag tycka att man kunde ha tagit ut rotbitarna då. Sen finns en nyare skola som säger att det går bra med bara antibiotika.
Citera
2012-11-10, 10:55
Medlem
honesttogods avatar
Citat:
Oj... hoppas det händer med mig med. Är det vanligt tro?
ja det tror jag.
om kroppen inte kan bryta ner det så stöter den nog ut det.
Citera
2012-11-10, 22:45
Medlem
spuuunits avatar
Hörde av mig till Ofay igår, och han / hon föreslog att jag ska be om en remiss till käkkirurgiska kliniken så att de möjligen får dra ut bitarna. Känner mig velig... Vill inte att de ska lyckas förvärra på något sätt...
Citera
2012-11-11, 17:30
Moderator
ofays avatar
Citat:
Hörde av mig till Ofay igår, och han / hon föreslog att jag ska be om en remiss till käkkirurgiska kliniken så att de möjligen får dra ut bitarna. Känner mig velig... Vill inte att de ska lyckas förvärra på något sätt...

Jag lovar dig, tycker käkkirurgerna att rötterna ska sitta kvar, kommer de inte försöka ta bort dom bara för att "du vill".
Ring och fråga. Jag tycker du i alla fall ska ha en bra förklaring till varför de lämnas kvar.
Att ha rötter i anslutning till sinus som ev är infekterade kan inte va nyttigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in