2012-11-02, 11:25
Medlem
Det är omöjligt att diskutera med doom, jag har pröat så många gånger. Jag har gjort allt för att följa den plan jag har gjort upp med psykiatrin och socialtjänst. om lovade mig att efter ett havår skulle vi göra en ny plan, det har inte gjorts utan jag har använt mig av samma plan i över ett år. Det är slut nu.

Jag ska ha tag i en annan läkare som gör en second opinion om min situation. Det finns tom psykiater som säger att jag itne alls är psykiskt sjuk medans andra hävdar att jag är väldigt psykiskt sjuk. I värsta fall får jag manipulera hela biffen för jag vägrar nu den typ av medicinering att ag kommer varje dag.
Citera
2012-11-02, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Men om det inte finns någon vettig anledning till att tycka att det är olämpligt att du får sköta dina mediciner själv (tex stor risk för självmord, överdos eller något annat) så måste de ändå grunda sitt beslut på något? Kan du inte försöka ha en vettig diskussion med läkaren? Det är bättre än att komma dit och säga: "Får jag inte hämta mina mediciner en gång i veckan, så ska jag inte ha någon medicin överhuvudtaget. Tack och hej".

Dom grundar sitt beslut på att jag i en psykos för 2 år sedan käkade upp mitt innehåll i medicinskåpet som innehöll rättså tunga mediciner. det inns inga sånna risker nu längre överhuvudtaget. Jag överdoserar endast mat nu för tiden på grund av all psykofarmaka.
Citera
2012-11-02, 12:48
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Jag tror inte att du kan vägra delar av vården. T ex att du inte tar läkemedel, men vill han annan typ av vård (för samma sjukdom) t ex KBT.
Däremot kan du väl vägra all typ av vård. då är ju deras alternativ att LPT:a dig. Är du LPT:ad kan de ju tvinga i dig läkemedel. Man kan ju behandlas enligt LPT utan att vara inlåst. Dvs i öppenvård.

Tilläggas ska att det inte är tillåtet med tvångsmedicinering vid öppen tvångsvård, givetvis kan återintagning till sluten tvångsvård ske om dem särskilda villkoren för öppen tvångsvård bryts, men att använda återintagning som sanktion för att patienten vägrar ta sin medicin är inte tillåtet , se Regeringsrättens dom den 5 juli 2010 Mål nr 1552-09.

I övrigt framgår det viktiga av vad Hatchet skrivit.
Citera
2012-11-02, 13:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bundari
Det är omöjligt att diskutera med doom, jag har pröat så många gånger. Jag har gjort allt för att följa den plan jag har gjort upp med psykiatrin och socialtjänst. om lovade mig att efter ett havår skulle vi göra en ny plan, det har inte gjorts utan jag har använt mig av samma plan i över ett år. Det är slut nu.
Det kan också ses som att här har vi en manipulativ patient som inte går att resonera med. Har du följt din plan till punkt och pricka? Inte "gjort mitt bästa", utan "till punkt och pricka". Varför har de inte velat göra en ny plan? Tycker de att den gamla fungerar? Då är det för dig att följa den.
Citat:
Jag ska ha tag i en annan läkare som gör en second opinion om min situation. Det finns tom psykiater som säger att jag itne alls är psykiskt sjuk medans andra hävdar att jag är väldigt psykiskt sjuk. I värsta fall får jag manipulera hela biffen för jag vägrar nu den typ av medicinering att ag kommer varje dag.
Manipulera? Fantastiskt sätt att få mer problem, tro inget annat än att sånt kommer skrivas in i journalen, och det står läkare fritt att ändra gamla beslut de tagit.Prata gärna med en till läkare fr ett nytt utlåtande (som ska betalas enligt normaltaxan, det är inte gratis)
Citat:
Dom grundar sitt beslut på att jag i en psykos för 2 år sedan käkade upp mitt innehåll i medicinskåpet som innehöll rättså tunga mediciner. det inns inga sånna risker nu längre överhuvudtaget. Jag överdoserar endast mat nu för tiden på grund av all psykofarmaka.
Vem säger att det inte finns sådana risker? Du? För i denna fråga har du ingen talan faktiskt. Ingen av oss har en talan här.

Och för att falla tillbaka på allt annat du skrivit. Tvångsvård är när de tvingar i dig tabletterna, inte när du är den som vägrar att ta din medicin. De hindrar dig inte heller från att ta tabletten, du har fått ordinerat dosen 1 tablett/dag, och du får max hämta ut 1 dos/dag.
Citera
2012-11-02, 17:23
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Det är din bedömning, men tydligen så gör läkaren en annan bedömning.

Många kloka råd har du fått i tråden, men du skall få ett till. Prata med läkaren och erkänn att det var lite förhastat att begära att få hela veckans ranson på en gång, föreslå att ni provar varannan dag en stund, för att se om du klarar det.
Citera
2012-11-02, 18:29
Medlem
Byt läkare, helt klart. Man kan inte ha en läkare som inte lyssnar - det är t.om. sämre än självdiagnosticering via internet. F.ö. är det skrämmande att så många i tråden antyder att läkaren känner dig bättre än du själv.
Citera
2012-11-02, 20:31
Medlem
En fotnot i sammanhanget kan vara att inte enbart för risken för överdosering brukar läkare bestämma så här, utan också risken för att tabletter säljs vidare..
Citera
2012-11-02, 22:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToHell4711
Byt läkare, helt klart. Man kan inte ha en läkare som inte lyssnar - det är t.om. sämre än självdiagnosticering via internet. F.ö. är det skrämmande att så många i tråden antyder att läkaren känner dig bättre än du själv.
Jag antyder inte att läkaren känner TS bättre än vad TS känner sig själv, men jag säger att läkaren nog är bättre än ts på att göra läkarens jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
En fotnot i sammanhanget kan vara att inte enbart för risken för överdosering brukar läkare bestämma så här, utan också risken för att tabletter säljs vidare..
En fotnot värdig en egen rubrik. Och de i vården är vana med manipulativa människor, där förövrigt dessa problem bara finns hos narkotikaklassad medicin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in